Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

"Dbamy o Ziemię" - piątek

Piątek 16.04.2021

1.Zabawa „ Wodne odgłosy” – posłuchaj https://www.youtube.com/watch?v=BQgsb2D3AmM

 cel: kształcenie umiejętności obserwacji i spostrzegania zjawisk, ćwiczenie słuchu.Zaprezentowanie dzieciom odgłosów wody. Dzieci przyglądają się i słuchają. Potem odgadują tylko za pomocą zmysłu słuchu.

2. Słuchanie opowiadania „Urodziny królowej wód”.

 

 

    Królowa miała dziś urodziny, przybyło wielu gości, każdy życzył jej dużo szczęścia, zdrowia a także podarował prezent. Wszyscy dobrze się bawili, a kiedy goście już sobie poszli królowa zastanawiała się dlaczego jak co roku, nie przypłynęły ryby zamieszkujące rzeki, a żaby nie uświetniły uroczystości swoim koncertem. Zawołała kropelkę z oceanu i poprosiła, aby ta popłynęła i niezwłocznie wyjaśniła tą sytuację. Wpadła kropla do strumienia , strumień płynie od niechcenia ./1 Do strumienia wpada struga , najpierw jedna ,potem druga . I już jako spora rzeczka , strumień dotarł do miasteczka . Płynie kropla niezbyt szybko , to za listkiem , to za rybką. Aż tu nagle młode pstrągi mówią : -Kryj się ,wodociągi ! Naszą kroplę coś chwyciło i wciągnęło z wielką siłą. I już kropla płynie rurą , gdzie jest ciemno i ponuro . Przerażoną i zemdloną , kroplę w filtrach oczyszczono . I po chwili szumi w kranie , w filtrowanym , czystym stanie . Z kranu wpadła wprost do pralki , gdzie się prały jakieś halki. Prąd po pralce kroplę toczy , mydło kroplę gryzie w oczy . Wreszcie bardzo wyczerpana , zaplątała się w falbanach . Teraz wisząc koło pieca , tak piecowi się poleca:

Grzej mnie piecu jak najwięcej żebym miała wolne ręce . Gdy się znowu stanę parą to ucieknę jakąś szparą . Na to rzecze piec zdziwiony : - Kto ty jesteś? -Jestem kropla, bardzo potrzebna, kropla wody./1 -Komu? -Ludziom. -Do czego? -Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń i do sprzątania. -Skąd przychodzisz kropelko? -Z rzeki. -Oj, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki. -W gości brudna nie przychodzę. Piorą mnie do czysta w drodze. -Jaką odbywasz drogę? -Przez różne sitka, filtry i rury, płynę coraz bardziej czysta o dziwo, do góry. -Twoja czystość warta pochwały… -Moja? To wielu ludzi trud niebywały, by do picia, do prania, do mycia dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.

3. Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania.

 Odpowiedzcie na pytania: - W jaki sposób kropla wody trafiła do mieszkania? ( wodociągiem)

       -Skąd mamy wodę? -Skąd bierze się woda w kranie? -Do czego używają ludzie wody w domu -Komu oprócz             ludzi potrzebna jest woda?

      - Jak nazywa się urządzenie , które wciągnęło krople    do rury? ( pompa)

      - Czy woda z rzeki nadaje się bezpośrednio do spożycia?

        - Co trzeba zrobić z taką wodą? (oczyścić , przefiltrować)

         - Czy kropla wody była zadowolona z tego, że znalazła się w kranie?

4. Obejrzyj bajkę o kropelce wody. https://www.youtube.com/watch?v=WYIGCgYpFRE

5.Ta bajka była długa – czas na zabawę ruchową  „Pogodna zabawa” https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

Język angielski

What colour is the circle? - utrwalamy nazwy kształtów i kolorów; ćwiczenia słuchowe.

https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/Math/2D_Shapes/2D_Shapes_np260484lg

https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Colours/Colors_and_Shapes_oh55031ix