Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia"Zmysły pomagają poznać świat"

Tematyka tygodniowa: ZMYSŁY POMAGAJĄ POZNAĆ ŚWIAT

 

Poniedziałek – 22.06.2020r.

1. „Znikające balony” – ćwiczenie spostrzegawczości. Dzieci siedzą w kole, na środku leżą balony w różnych kolorach. na sygnał nauczyciel przykrywa kocem 2 – 3 balony. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jakich balonów nie ma.

2.„Kolejność zabawek” – ćwiczenie spostrzegawczości. Nauczyciel na dywanie ustawia w rzędzie zabawki. Dzieci zapamiętują ich kolejność. Zamykają oczy, a nauczyciel zmienia kolejność ustawienia. Dzieci odgadują, która zabawka zmieniła miejsce.

3. „Wspólne zabawy” – zabawy i ćwiczenia poranne:

 „Prawa noga, lewa noga” – Dzieci maszerują po Sali, na sygnał zatrzymują się i stają na prawej nodze, druga jest podniesiona i zgięta w tył,  na drugi sygnał stają na lewej nodze.

 „Poszukaj pary” – Dzieci biegają swobodnie po Sali, na hasło „pary” – dzieci dobierają się w pary lub dobierają maskotkę do pary i  maszerują po obwodzie koła.

 „Wiosenne słońce” – Dzieci siedzą na dywanie, nogi są wyprostowane. Podnoszą do góry jedną nogę (raz prawą, raz lewą) i rysują w powietrzu słońce.

 „Deszczowy dzień” – Dzieci stoją w rozsypce, na hasło „pada deszcz”, chodzą po sali, trzymają dłonie nad głową tworząc parasolkę. Gdy usłyszą hasło „kałuża”, wykonują skoki z nogi na nogę.

4. „Zabawa logorytmiczna” – Dzieci wypowiadają rytmicznie rymowankę,  na słowa: „dotyk, węchy wzrok, słuch, smak” – pokazują część ciała odpowiadającą konkretnemu zmysłowi:

 Pięć zmysłów mamy i dobrze je znamy.

 Dotyk, węch, wzrok, słuch, smak.

Każde dziecko mówi tak:

 Pięć zmysłów mamy i dobrze je znamy:

 Dotyk…

5. „Co można zobaczyć?” – zabawa dydaktyczna. Wzbogacanie słownika dziecka o nowe wyrazy: lupa, teleskop.

 Środki dydaktyczne: obrazki do odszukiwania różnic, kartki z narysowanymi elementami, ilustracje: okulary korekcyjne, lupa, teleskop, sylwety kwiatów

Przebieg:

 Co to jest wzrok? – swobodne wypowiedzi dzieci,

 - do czego potrzebny nam wzrok?

- co możemy zobaczyć w najbliższym otoczeniu?

- co wyrażają nasze oczy?

Dzięki czemu możemy polepszyć widoczność? - Okulary korekcyjne – to przyrząd optyczny, który zmniejsza skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność i inne.

 Lupa – to przyrząd optyczny, który służy do bezpośredniej obserwacji drobnych, blisko położonych przedmiotów.

Teleskop – to narzędzie, które służy do obserwacji odległych obiektów poprzez zbieranie promieniowania elektromagnetycznego (np. światła widzialnego).

 „Znajdź różnice” – ćwiczenie spostrzegawczości. Dzieci wskazują elementy, którymi różnią się dwa obrazki.

 „Co z tego powstanie?” – zabawa plastyczna. Dzieci losują kartki z narysowanymi elementami. Ich zadaniem jest dorysowanie takich elementów, aby powstał rysunek przedstawiający konkretny przedmiot.

6. „Niewidomy” – zabawa w parach. Dzieci poruszają się parami przy muzyce relaksacyjnej. Jedno z nich ma zamknięte oczy, a drugie prowadzi je dbając, aby bezpiecznie pokonywał trasę, na przerwę w muzyce następuje zmiana ról.

 7.„Kto pierwszy zobaczy?” – ćwiczenie spostrzegawczości. Nauczyciel umieszcza w różnych częściach sali sylwety kwiatów. Dzieci szukają ukrytych sylwet.

8.  „Szczęśliwe okulary” – rysowanie kredkami ołówkowymi. Środki dydaktyczne: kartki z narysowanymi okularami, kredki ołówkowe, nożyczki, muzyka relaksacyjna.

 Przebieg: Do czego służą okulary? – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci ustalają do czego służą okulary. Wymieniają znane im rodzaje okularów: korekcyjne, przeciwsłoneczne, gogle, do pływania, chroniące oczy podczas wykonywania różnych prac (np. piłowanie drzewa). Próba odpowiedzi na pytanie: co to znaczy widzieć świat przez różowe okulary?

 Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Dzieci otrzymują kartki z narysowanymi okularami. - Wycinają okulary. - Kolorują oprawki okularów. - W miejscu szkieł rysują obrazki przedstawiające miejsca lub przedmioty kojarzące się im ze szczęściem, pięknem. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowisk pracy.

 „Przez moje okulary możesz zobaczyć…” – wypowiedzi dzieci.

9.„ „Potrafię to zrobić” – zabawy na placu zabaw – wzmacnianie wiary w możliwości dziecka podczas wykonywania zadań ruchowych.

10. Karta pracy, cz. 4, s. 64. Narysuj co można powąchać, posmakować, zobaczyć, usłyszeć i dotknąć.

11. Parzyste czy nieparzyste” – zabawa dydaktyczna. Dzieci wymieniają części ciała, ustalają czy występują one parami czy pojedynczo. Liczą, których części ciała jest więcej, parzystych czy nieparzystych.

 

Wtorek – 23.06.2020r..

1.„Ćwiczymy” – zabawa logorytmiczna. Dzieci poruszają się po sali zgodnie z treścią rymowanki:

 Chodzić do przodu wszyscy umiemy.

 Teraz do tyłu iść spróbujemy.

 Cztery podskoki dzisiaj zrobimy.

 I dookoła się obrócimy.

2. „Posłuchaj i policz” – zabawa słuchowo – matematyczna. Nauczyciel wrzuca do metalowego pojemnika monetę. Dzieci liczą usłyszane dźwięki i układają tyle guzików ile dźwięków usłyszały.

3.„Wspólne zabawy” – zabawy i ćwiczenia poranne – patrz poniedziałek pkt. 3.

4. „Jaki to smak?” – rozpoznawanie smaków. Środki dydaktyczne: wiersz „Różne smaki” Bożeny Koronkiewicz

 Przebieg: „Różne smaki” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.

Wokół jest potraw wybór spory…

 Lubisz ogórki, pomidory?

 Wolisz wędlinkę, czy też serek?

 Dużo jest osób, gustów wiele.

 Lecz kto domyślić się potrafi,

 Czy danie smaczne jest, w gust trafi,

 Czy coś jest świeże, się nie psuje

 I czy na pewno posmakuje?

Zmysł smaku mamy właśnie po to,

 Aby posiłki jeść z ochotą.

 By móc poznawać różne smaki,

 Wiedzieć, kto lubi przysmak jaki.

Ciasto jest słodkie, w nim jest cukier,

Słodkie są lody oraz lukier

Gorzki smak pieprz ma oraz zioła,

 Gorzkiego dużo zjeść nie zdołasz.

Sól ma smak słony, chyba wiecie,

W kuchni solniczka stoi przecież.

Gdy solisz zupę lub twarożek

Uważaj, bo przesolić możesz.

 Mięso smakuje przyprawami

Lecz ma też własny smak – umami.

 A co powiemy o cytrynie?

Że smak ma kwaśny, z tego słynie.

Gorzki czy słodki, kwaśny, słony?

 Zmysł smaku mamy wyczulony.

On nam podpowie w sposób jaki

Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.

A rozum przypomina jeszcze,

Że z wszystkich potraw są najlepsze

 Te, w których jest witamin dużo.

 One naszemu zdrowiu służą.

 „Jakie smaki znamy?” – wypowiedzi dzieci w oparciu o wiersz i własne doświadczenia.

Uzupełnienie wiedzy dzieci na temat piątego smaku: umami. Jest on opisywany jako „rosołowy” lub „mięsny”. Umami jest też określany jako intensywny, smakowity. Smak umami odpowiada za wykrywanie kwasu glutaminowego, który występuje między innymi w wołowinie, serach pleśniowych, w sosie sojowym, w brokułach, pomidorach, winogronach, grzybach, orzechach, wodorostach.

 „Jak to smakuje?” – zabawa badawcza. Nauczyciel przygotowuje w miseczkach różne produkty. Chętne dzieci po spróbowaniu ich tworzą grupy produktów: słodkich, kwaśnych, słonych, gorzkich.

 „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.

 Dzieci za pomocą zmysłu smaku rozpoznają owoce. Określają też ich smak: słodki, kwaśny.

„Takie same smaki” – zabawa badawcza. Nauczyciel przygotowuje roztwór z wykorzystaniem cukru, soli, cytryny i grejfruta. Roztwory znajdują się w ośmiu szklankach. Chętne dzieci ustalają, gdzie są takie same smaki.

„Smaki” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki tanecznej, na przerwę w muzyce i hasło nauczyciela wykonują wcześniej ustalone czynności.

Słodki – podskoki obunóż

Słony – obroty wokół własnej osi

 Kwaśny – siad skrzyżny na podłodze

5. Karta pracy, cz. 4, s. 65. Przeczytaj samodzielnie lub z pomocą nauczyciela:

 To Zenek i Tola. A to wspaniały zamek. Zenek robi babki z piasku. A Tola kopie dołki. Tu stoi parasol. On jest ładny i kolorowy. A tam ogromna woda, ptaki, wyspa i palmy. A to co? to statek piracki. On płynie do portu.

 6.„Wspólna zabawa” – zabawy muzyczno – ruchowe według koncepcji Carla Orffa. Środki dydaktyczne: gazety, muzyka relaksacyjna, kosz

 Przebieg: „Jaka jest gazeta?” – określanie cech gazety. Dzieci wybierają gazety. Poprzez oglądanie, dotyk, węch wymieniają cechy gazety.

 „Jaki to dźwięk” – eksperymenty słuchowe. Dzieci słuchają odgłosów wydawanych przy użyciu gazety: uderzanie dłonią w gazetę, wachlowanie gazetą, podrzucanie, darcie, zwijanie, zgniatanie.

„Ptaki do gniazd” – zabawa Na podłodze rozłożone są gazety. Dzieci poruszają się po sali naśladując lot ptaków, na hasło „ptaki do gniazd” – stają na gazecie.

„Wiadomości z gazety” – zabawa ortofoniczna. Dzieci trzymają gazetę na wysokości oczu i naśladują czytanie wypowiadając sylaby: la, la, la, la, la ma, ma, ma, ma, ma, ba, ba, ba, ba, ba, pa, pa, pa, pa, pa.

 „Czytają” cicho, głośno, szybko, wolno.

 Taniec w parach. Dzieci tańczą w parach w rytm melodii trzymając gazetę brzuchami, plecami, kolanami.

 Rzuty do celu. Dzieci zgniatają gazetę w kulkę prawą i lewą ręką. Następnie maszerują po obwodzie koła i wrzucają kulkę do stojącego na środku kosza.

 Relaksacja: Dzieci układają się na dywanie w dowolnej pozycji i słuchają muzyki klasycznej. Następnie chętne dzieci opowiadają o tym o czuły podczas słuchania muzyki.

7. „Ruch to zdrowie” – zabawy ruchowe na placu przedszkolnym – kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.

8.„Smaki” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki tanecznej, na przerwę w muzyce i hasło nauczyciela wykonują wcześniej ustalone czynności.

Słodki – podskoki obunóż

Słony – obroty wokół własnej osi

Kwaśny – siad skrzyżny na podłodze

9. „Słodki czy słony?” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują swoje ulubione słodkie lub słone potrawy.

 

Środa – 24.06.2020r.

1.Karta pracy, cz. 4, s. 66. Znajdź dwa takie same obrazki. Otocz je pętlami.

2. „Moja książeczka” – zabawa plastyczna. Na kilku kartkach formatu A5 dzieci odrysowują swoją dłoń, a na niej rysują co można zrobić dłonią (zrywać kwiaty, odbijać piłkę, witać się), po wykonaniu pracy łączą kartki zszywkami.

3. „Zręczne dłonie” – zabawy matematyczne.

Środki dydaktyczne: gazety, figury geometryczne, woreczek z materiału, cyfry i znaki matematyczne +, =, kasztany, żołędzie, fasola, 3 koszyczki.

 Przebieg:

 „Kraina figur” – zabawa dydaktyczna. Dzieci losują figury geometryczne. Tworzą krainę trójkątów, kwadratów, prostokątów, kół. Budują swoje krainy, w których wszystkie elementy będą miały kształt określonej figury.

„Ile jest figur?” – ćwiczenia w liczeniu. W pętlach nauczyciel umieszcza różne figury geometryczne. Np.: 4 trójkąty, 2 koła, 3 prostokąty, 1 kwadrat. Dzieci liczą figury i układają odpowiednie działanie.

„Czarodziejski worek” – rozpoznawanie figur dotykiem. W worku znajdują się różne figury. Wybrane dzieci dotykając figur rozpoznają ich kształt i podają nazwę figury.

 „Papierowe kule” – zabawa zręcznościowa. Dzieci otrzymują gazetę. Zgniatają ją prawą ręką, lewą ręką, obydwiema rękami. Podrzucają papierowe kule do góry i łapią je. Rzucają kulami do celu (kosz). Trzymają kule w prawej dłoni, a nauczyciel mówi różne słowa. Kiedy dzieci usłyszą słowo rozpoczynające się na wcześniej ustaloną głoskę, wówczas przekładają papierową kulę do lewej dłoni.

„Pomóż Kopciuszkowi” – segregowanie. Dzieci segregują kasztany, żołędzie i fasolę, po wykonaniu zadania porównują liczebność zbiorów. Określają gdzie jest więcej, mniej.

 „Jaka to figura?” – dotykowy głuchy telefon. Dzieci siedzą w rzędzie jedno za drugim. Nauczyciel pokazuje ostatniemu dziecku obrazek figury geometrycznej. Dziecko rysuje palcem wskazującym figurę na plecach kolegi. Kolejne dzieci rysują taką samą figurę. na koniec rundki dzieci oglądają rysunek i sprawdzają, czy rysowały taką samą figurę.

4. .„Razem się bawimy” – dowolne zabawy na placu przedszkolnym – wdrażanie do zgodnej zabawy.

5. „Zmysły pomagają poznać świat” – ćwiczenia gimnastyczne  kształtujące wyobraźnię przestrzenną. Przybory: chusta do zawiązania oczu.

Część wstępna:

 Zabawa ożywiająca: Dzieci przemieszczają się po sali, nauczyciel podaje co mają wskazać i jaką częścią ciała lub jaką czynność mają wykonać. Przykłady: prawą ręką pokaż sufit, lewą nogą pokaż drzwi, nosem pokaż okno, łokciami pokaż ścianę, lewą ręką pokaż kolegę, prawą ręką pokaż koleżankę, prawą nogą pokaż podłogę, kolanem pokaż sufit, prawą ręką narysuj koło na suficie, lewą ręką narysuj koło na podłodze, przeskocz nad przeszkodą obunóż, przeskocz przez rów itp.

  Część główna:

 Dzieci leżą na podłodze na plecach z zamkniętymi oczami. Nauczyciel podaje czynności, które dzieci mają wykonać bez otwierania oczu np.: podnieś do góry prawą rękę, opuść prawą rękę, podnieś do góry lewą nogę, opuść lewą nogę, można łączyć czynności np. podnieś do góry nogi i ręce i spróbuj dotknąć rękoma stóp, spróbuj klasnąć w dłonie, prawą dłonią dotknij lewą stopę i odwrotnie, wskazującym palcem dotknij nosa itp.

 Część końcowa:

Zabawa uspokajająca „Latarnia”. Jedno z dzieci ma zawiązane oczy, jedno z dzieci w postawie stojącej udaje latarnię i wydaje dźwięki pi, pi. Pozostałe dzieci w siadzie skulonym siedzą w rozsypce na podłodze i udają kamienie wydając dźwięki szu, szu. Zadaniem dziecka z zawiązanymi oczami jest dotrzeć do latarni nie dotykając kamieni. Zabawę powtarzamy kilka razy.

6.„Jaka to figura?” – dotykowy głuchy telefon.

7. „Czarodziejski ogród” – zabawa matematyczna. Dzieci otrzymują wycięte z szarego papieru figury geometryczne. Wykorzystując je przedstawiają jak wygląda ogród: kwiaty, drzewa, zwierzęta. Nazywają poszczególne elementy swoich czarodziejskich ogrodów.

8. „Co jest w pudełku?” – zagadki dotykowe. Nauczyciel przygotowuje pudełka z piaskiem, grochem, kamieniami, piórami, kredkami. Chętne dzieci zasłaniają oczy i wkładają bosą stopę do pudełka. Poprzez dotyk stopą określają co znajduje się w pudełku.

 

Czwartek – 25.06.2020r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 66. Rysuj po śladach, a potem samodzielnie.

2.„Słyszę sz” – zabawa słuchowa. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel mówi różne słowa. Gdy usłyszą słowo z głoską „sz” – klaszczą w dłonie.

3. „Wspólne zabawy” – zabawy i ćwiczenia poranne:

 „Prawa noga, lewa noga” – Dzieci maszerują po sali, na sygnał zatrzymują się i stają na prawej nodze, druga jest podniesiona i zgięta w tył,  na drugi sygnał stają na lewej nodze.

 „Poszukaj pary” – Dzieci biegają swobodnie po sali, na hasło „pary” – dzieci dobierają się w pary lub dobierają maskotkę do pary i  maszerują po obwodzie koła.

 „Wiosenne słońce” – Dzieci siedzą na dywanie, nogi są wyprostowane. Podnoszą do góry jedną nogę (raz prawą, raz lewą) i rysują w powietrzu słońce.

 „Deszczowy dzień” – Dzieci stoją w rozsypce, na hasło „pada deszcz”, chodzą po sali, trzymają dłonie nad głową tworząc parasolkę. Gdy usłyszą hasło „kałuża”, wykonują skoki z nogi na nogę.

4.„Mam dobry słuch” – zabawy i ćwiczenia słuchowe.

Środki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne, obrazki zwierząt – po 2 – 4 każdego gatunku, wersje instrumentalne znanych dzieciom piosenek.

 Przebieg:

 Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne:

 - marsz po sali w dowolnych kierunkach, na hasło „hop”, dzieci wykonują dwa klaśnięcia nad głową,

- na hasło „bęc” dzieci wykonują uderzenia dłońmi o podłogę,

 -  dzieci maszerują po obwodzie koła na hasło „dwa” lub „trzy” wykonują dwa lub trzy kroki do tyłu, a następnie maszerują dalej do przodu.

 „Kto mówi tak jak ja?” – zabawa słuchowo – ortofoniczna. Dzieci losują obrazki zwierząt,  w zestawie są po dwa takie same zwierzęta. Dzieci chodzą po sali i naśladują głosy wydawane przez zwierzę, które jest na wylosowanym przez nich obrazku. Zabawa polega na jak najszybszym znalezieniu swojej pary – takiego samego zwierzęcia.

 „Jaki to instrument” – ćwiczenie słuchowe. Za parawanem nauczyciel ukrywa instrumenty perkusyjne. Dzieci nazywają słyszane instrumenty oraz wymieniają kolejność w jakiej były używane.

 „Audycja radiowa” – zabawa twórcza. Dzieci wymyślają słuchowisko na dowolny temat, w którym zaprezentują dialogi, dźwięki, odgłosy.

5. „Niewidomy” – zabawa w parach.

6. „Sensoryczne kwadraty” – przyklejanie do kartonu różnorodnych materiałów. Środki dydaktyczne: materiały, produkty o różnorodnej fakturze: makaron, ryż, kawa, sznurek, pocięte słomki do napojów, pióra, nakrętki, wata, klej introligatorski, memo dotykowe, kartonowe kwadraty o wymiarach 30x30 podzielone na 4 kwadraty.

 Przebieg:

 „Miły i nieprzyjemny dotyk” – eksperymenty dotykowe. Dzieci dotykają materiałów o różnej fakturze. Określają rodzaj dotykanych materiałów (szorstki, gładki, chropowaty, śliski, miękki, twardy). Mówią o swoich odczuciach – czy materiał jest miły, czy niemiły w dotyku, z czym kojarzy się dotykany materiał.

„Memo dotykowe”- woreczku znajdują się kartoniki o różnej fakturze. Dzieci poprzez dotyk rozpoznają dwie takie same faktury.

 Podanie tematu pracy, wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Dzieci wykonują sensoryczne kwadraty. Otrzymują kartonowe kwadraty o wymiarach 30x30cm, podzielone na 4 kwadraty. Każdy kwadrat należy wykleić innym dostępnym materiałem. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowisk pracy.

 

Piątek – 26.06.2020r.

1.„Pachnące kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci stoją w kole. Każde z nich trzyma papierowy kwiatek. Wąchają kwiatek, wciągają powietrze nosem i wykonują długi wydech ustami.

2. „Jaki to zmysł ?” – układanie obrazka w całość. Dzieci podzielone są na zespoły. Każdy zespół otrzymuje do ułożenia obrazek przedstawiający symbol zmysłu: oko, usta, ucho, język, dłoń.

 3.„Mój nos czuje zapachy” – zabawy badawcze. Środki dydaktyczne: świece zapachowe, woreczki zapachowe, pojemniczki z zielem angielskim, cynamonem, majerankiem, bazylią, kawą.

 Przebieg:

 „Co robi nos?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Zwrócenie uwagi na różne zapachy: delikatne, mocne, miłe, nieprzyjemne. Wskazywanie przez dzieci zapachów przyjemnych i nieprzyjemnych. Próba odpowiedzi na pytanie: kiedy utrudnione jest odczuwanie zapachów i co wtedy czujemy.

 „Woreczki zapachowe” – zabawa rozwijająca zmysł węchu. Nauczyciel prezentuje dzieciom przygotowane w pojemnikach różne pachnące artykuły spożywcze: ziele angielskie, cynamon, kawę, majeranek, bazylię. Dzieci oglądają je, wąchają, zapamiętują zapachy. Dzieci wąchają woreczki, w których znajdują się takie same artykuły. Łączą pojemniki i woreczki o takim samym zapachu.

 „Co to za zapach” – zagadki węchowe. Nauczyciel przygotowuje płatki kosmetyczne nasączone znanymi dzieciom zapachami: ocet, perfumy, zmywacz do paznokci,

„Pokaż zmysł” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dzieci poruszają się po sali w rytmie granym na tamburynie, na przerwę zatrzymują się, a nauczyciel wymienia jeden ze zmysłów. Dzieci pokazują w jaki sposób odbieramy bodźce wymienionym przez nauczyciela zmysłem. Węch – wąchanie Dotyk – dotknięcie ramienia kolegi Smak – oblizywanie się Słuch – nadstawianie uszu Wzrok – wypatrywanie Relaksacja. Dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej przy zapalonych świecach zapachowych.

4. Zmysły pomagają poznać świat” – ćwiczenia gimnastyczne  kształtujące wyobraźnię przestrzenną. Przybory: chusta do zawiązania oczu.

7. „Niewidomy” – zabawa w parach.

8. Karta pracy, cz. 4, s. 67. Powiedz, co przypominają płynące chmury? - w ramce narysuj swoją chmurę.

9.„Słucham uważnie” – zabawa matematyczna. Nauczyciel wrzuca do puszki określoną liczbę guzików. Dzieci liczą słyszane dźwięki i układają przed sobą taką samą liczbę patyczków.

 Część wstępna:

 Zabawa ożywiająca: Dzieci przemieszczają się po sali, nauczyciel podaje co mają wskazać i jaką częścią ciała lub jaką czynność mają wykonać. Przykłady: prawą ręką pokaż sufit, lewą nogą pokaż drzwi, nosem pokaż okno, łokciami pokaż ścianę, lewą ręką pokaż kolegę, prawą ręką pokaż koleżankę, prawą nogą pokaż podłogę, kolanem pokaż sufit, prawą ręką narysuj koło na suficie, lewą ręką narysuj koło na podłodze, przeskocz nad przeszkodą obunóż, przeskocz przez rów itp.

  Część główna:

 Dzieci leżą na podłodze na plecach z zamkniętymi oczami. Nauczyciel podaje czynności, które dzieci mają wykonać bez otwierania oczu np.: podnieś do góry prawą rękę, opuść prawą rękę, podnieś do góry lewą nogę, opuść lewą nogę, można łączyć czynności np. podnieś do góry nogi i ręce i spróbuj dotknąć rękoma stóp, spróbuj klasnąć w dłonie, prawą dłonią dotknij lewą stopę i odwrotnie, wskazującym palcem dotknij nosa itp.

 Część końcowa:

Zabawa uspokajająca „Latarnia”. Jedno z dzieci ma zawiązane oczy, jedno z dzieci w postawie stojącej udaje latarnię i wydaje dźwięki pi, pi. Pozostałe dzieci w siadzie skulonym siedzą w rozsypce na podłodze i udają kamienie wydając dźwięki szu, szu. Zadaniem dziecka z zawiązanymi oczami jest dotrzeć do latarni nie dotykając kamieni. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. Relaksacja. Dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej przy zapalonych świecach zapachowych.

6. „Zmysłowa zgaduj – zgadula”:

 – Który zmysł podpowiada nam, że kwiaty są kolorowe?

 – Który zmysł pomaga nam w rozpoznaniu śpiewu ptaków?

 – Który zmysł mówi nam, że tort jest słodki?

– Dzięki, któremu zmysłowi wiemy, że lód jest zimny?

 – Jaki zmysł pomaga nam odróżnić ocet od wody?

 „Ciche i głośne” – zabawa słowna. Dzieci podają przykłady dźwięków z otoczenia – cichych i głośnych.