Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Muzyka wokół nas…

Poniedziałek  22. 06. 2020r.

 

Piosenki, które znamy i lubimy – śpiew indywidualny.

Do czego zaprasza nas tamburyno? – zabawa ruchowa. Rodzic podaje temat zabawy ruchowej, a tamburyno zaprasza dziecko do marszu, biegu lub podskoków.

Muzyka wokół nas – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej. Dziecko siedzi na dywanie. Nadsłuchuje, co dzieje się w domu i za oknem.  

Słońce chowa się za chmurką lekko szumią w polu drzewa,

wrzawę czyni kotek z kurką, wiatr w listowiu pięknie śpiewa.

Dźwięczne nutki na skrzypeczkach świerszczyk też przygrywa,

ptaszki nucą je w gniazdeczkach – tak muzyka na nie wpływa.

Rozmowa na temat wiersza. Dziecko opowiada gdzie w wierszu ukryła się muzyka, rodzic pomaga pokazując obrazki: drzewo – szum liści, kotek i kurka – odgłosy zwierząt, świerszczyk – cykanie, ptaszki – ćwierkanie.

Tworzymy muzykę – zabawa ortofoniczna.  Przed dzieckiem kładziemy jeden z obrazków: drzewo, kotka, kurkę, świerszcza, ptaka. Rodzic ponownie czyta wiersz, robiąc dłuższe pauzy, aby dziecko  mogło naśladować odgłosy, które wskazuje obrazek i treść wiersza.

Słońce chowa się za chmurką lekko szumią w polu drzewa, - dziecko naśladuje szum drzewa, mówi: szsz…, podnosząc ręce i kołysząc się na boki. Podobnie postępujemy z kolejnymi fragmentami wiersza

Gazetowa orkiestra – zabawa muzyczno – ruchowa.  Dziecko otrzymuje gazetę. Wykonuje ruchy do muzyki naśladując rodzica.  

Odwróć się – zabawa ruchowa z elementem biegu. Dziecko  porusza się w rytm tamburyna – biegnie w jednym kierunku. Na mocniejsze uderzenie, odwraca się, zmieniając kierunek biegu.

Ozdabianie motyla. Karta pracy str. 24.

 

Wtorek   23. 06.2020r.

Co to za instrument? - zabawa dydaktyczna Marakasy – przeliczanie, kolorowanie największego instrumentu wg własnego pomysłu. Karta pracy str. 22

Do czego zaprasza nas tamburyno? – zabawa ruchowa. Rodzic podaje temat zabawy ruchowej, a tamburyno zaprasza dziecko do marszu, biegu lub podskoków.

Muzykanci – zabawy rytmiczne za pomocą różnych przedmiotów, instrumentacja muzyki, zabawy przedmiotami, z których można wydobyć dźwięki (klocki, drewienka, papier, różnego rodzaju folie, ceramiczny kubek, metalowa puszka, plastikowa butelka, itp.), rozwijanie wrażliwości muzycznej i reakcji na zmiany: tempa, dynamiki, barwę, pokonywanie trudności i wyzwalanie radości podczas udziału w zabawie Wyjście na podwórko.

Szukamy muzyki w ogrodzie lub na balkonie– ćwiczenia słuchowe.  

Ile razy? – zabawa ruchowo - matematyczna. Rodzic uderza w bębenek. Dziecko liczy i wykonuje odpowiednia liczbę podskoków, przysiadów, itp.

 

Środa   24.06.2020r.

Komar - zabawa ortofoniczna z tekstem  (masażyk).

Leci komar: bzyk, bzyk, bzyk, - rysujemy palcem spirale na plecach dziecka,

czasem dziubnie: psyk, psyk, psyk. - skubiemy dwoma palcami plecy,

Będzie swędzieć, że ho-ho, - łaskoczemy dziecko,

gdy podrapiesz miejsce to. - lekko skrobiemy paznokciami po plecach.

Do czego zaprasza nas tamburyno? – zabawa ruchowa. Rodzic podaje temat zabawy ruchowej, a tamburyno zaprasza dziecko do marszu, biegu lub podskoków.

Kolorowe grzechotki – wykonanie instrumentu perkusyjnego, utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.  Dziecko siedzi  na dywanie. Rozwiązanie zagadki słownej .

Bawią się nią małe dzieci, gdy wesoły dźwięk z nich leci,

w przedszkolu dzieci też je mają i wesoło na nich grają. (grzechotka)

Pokaz różnych pojemników, z których może być wykonana grzechotka oraz materiału sypkiego. Omówienie kolejnych etapów pracy. - Wybór pojemnika, - Wypełnienie wybranego pojemnika materiałem sypkim (kasza, ryż, groch) - Zakręcenie butelki lub zabezpieczenie przed wysypaniem, - Oklejenie pojemnika wzorami wyciętymi z papieru kolorowego, tak żeby był wesoły i kolorowy.  Prezentacja wykonanego przez siebie instrumentów oraz sposobu wydobywania z nich dźwięków.

Wesołe grzechotki – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w rytm muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Rodzic mówi tekst:

Na grzechotce ładnie gram i piosenek dużo znam, a dziecko tak samo powtarza wykorzystując swoje grzechotki.

 

Czwartek  25. 06.2020r

Jakiego instrumentu brakuje? – zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi na dywanie, na środku znajduje się 5 - 6 instrumentów perkusyjnych. Nazywamy instrumenty. Następnie  dziecko wychodzi lub zamyka oczy- chowamy jeden instrument, pomału, aby nie wydał dźwięku. Wtedy dziecko ma za zadanie odgadnąć jakiego instrumentu brakuje.

Do czego zaprasza nas tamburyno? – zabawa ruchowa. Rodzic podaje temat zabawy ruchowej, a tamburyno zaprasza dziecko do marszu, biegu lub podskoków.

Przedszkolna orkiestra – gra na instrumentach perkusyjnych do utworu L.Delibeza Pizzicato, wykorzystanie przez dziecko instrumentów perkusyjnych jako akompaniamentu do poznanych utworów muzyki poważnej. Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego miejsca dochodzi dźwięk. Instrumenty perkusyjne – utrwalenie nazw i techniki gry na wybranych instrumentach perkusyjnych. Kolejno omawiamy instrumenty perkusyjne: drewienka, bębenki, grzechotki, trójkąty, tamburyna i przypominamy o właściwym trzymaniu instrumentu i technice gry na nim.

Słuchanie utworu L. Delibeza Pizzicato

https://www.youtube.com/watch?v=8RhQkxkXkP0

Rozmowa na temat dzieła muzycznego. Wspólne określenie charakteru: tempa, dynamiki, zmian pojawiających się w utworze.

Ile razy? – zabawa ruchowo - matematyczna. Rodzic uderza w bębenek. Dziecko liczy i wykonuje odpowiednia liczbę podskoków, przysiadów, itp.

Fantazja – zabawa ruchowa do muzyki Fryderyka Chopina Preludium deszczowe z wykorzystaniem kolorowych wstążek.

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

 

Piątek  26. 06.2020r

Żaba – łączenie kropek, kolorowanie, karta pracy str. 23

Do czego zaprasza nas tamburyno? – zabawa ruchowa. Rodzic podaje temat zabawy ruchowej, a tamburyno zaprasza dziecko do marszu, biegu lub podskoków.

Jestem muzykantem – praca z obrazkiem, zapoznanie z instrumentami występującymi orkiestrze (pianino, flet, skrzypce, trąbka, perkusja), rozróżnianie ich dźwięków i wyglądu, kształcenie słuchu muzycznego, rozwijanie zainteresowań muzyką. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pokazuje przygotowane instrumenty perkusyjne( bębenek, tamburyno, grzechotka, kołatka, trójkąt), pokazuje, dziecko, mówi ich nazwy i  próbuje grać na instrumencie.

Jaki to instrument perkusyjny? – zabawa dźwiękowo - słuchowa. Dziecko siedzi , na środku leżą różne instrumenty perkusyjne jakie posiadamy w domu.  Rodzic gra na wybranym instrumencie perkusyjnym, a dziecko słucha brzmienia i odgaduje nazwę.

Słuchanie odgłosów dochodzących z domu.

Ćwiczenia i zabawy ruchowe-

1.Biegamy po ścieżce-ścieżka –ścieżka polisensoryczna –rozwijanie zmysłów. Dziecko chodzi ,biega w skarpetkach lub boso (zależnie od upodobań) po folii bębelkowej, folii aluminiowej lub tekturze falistej.

2.Zimne lody dla ochłody-gimnastyka buzi i języka. Wysuwanie języka i dotykanie brody oraz nosa ,wolne i szybkie oblizywanie warg.

3.Dzięcioły –zabawa ruchowa z liczeniem. W rytmie bębenka dziecko porusza się swobodnie po Sali. Na hasło „dzięcioł”-dziecko zatrzymuje się i liczy, ile razy dzięcioł zastukał (rodzic uderza w bębenek).

4.Chodzimy po kamieniach-zabawa z elementem równowagi. Rodzic rozkłada po pokoju np. gazetki reklamowe. W szybkim tempie, podanym przez rodzica(bębenek lub klaskanie),dziecko porusza się po pokoju nie stając na kamieniach(gazetkach)w tempie wolnym, podanym przez rodzica ,dziecko chodzi wyłącznie po kamieniach (gazetkach).