Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Niech żyją wakacje !

Poniedziałek 22.06.2020

Temat dnia: NIECH ŻYJĄ WAKACJE

„Co to są „wakacje”? – burza mózgów cel: aktywizowanie myślenia, zapoznanie z pojęciem

„Mapy, foldery, przewodniki” – oglądanie i swobodne wypowiedzi cel: wzbogacanie słownictwa o pojęcia: GPS, mapa, folder, przewodnik i zapoznanie z ich przeznaczeniem .

„Gramy w piłkę” – praca z książką opowiadanie i kolorowanie obrazka /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.42/ cel: wdrażanie do starannego wykonania pracy

Zabawy i ćwiczenia poranne:

„Zmień kierunek marszu”– zabawa orientacyjno – porządkowa. Marsz po obwodzie koła przy dźwiękach tamburyna, na mocniejsze uderzenia zmiana kierunku marszu.

„Jadą pojazdy” - zabawa ruchowa z elementem biegu. Dziecibiegają po sali w różne kierunki, bez potrącania się, naśladowanie odgłosu pojazdów, samochodu, karetki pogotowia, motoru, traktora, policji.

„Jedziemy rowerem” - ćwiczenia mięśni nóg. Dzieci leżą na plecach i naśladują jazdę rowerem, powolne - jazda pod górę, szybka - z górki, umiarkowana - po równej drodze.

 „ Co jest na obrazku?” – zagadki obrazkowe Cel: zapoznanie z tematem zajęcia, przybliżenie treści wiersza, rozwijanie myślenia lateralnego.  Dzieci odgadują, co jest ukryte na kolejnych obrazkach po odsłanianiu fragmentu obrazka (plaża, góry, woda, motyle i kwiaty, chmury.) i o czym będzie wiersz. „Wakacyjne przygody” - słuchanie wiersza recytowanego przez rodzica

 „WAKACYJNE PRZYGODY” Dorota Kossakowska.

 Chcę biegać po plaży i kąpać się w wodzie.

I chcę ciągle marzyć o wielkiej przygodzie.

Chcę łapać motyle oraz zbierać kwiaty.

 To jest też zadanie dla mamy i taty.

Wakacyjna pora, przygód będzie wiele.

 Będą się bawić wszyscy przyjaciele.

Bezpiecznie nad wodą i bezpiecznie w górach.

Biegamy po plaży i bujamy w chmurach.

„Pokażemy wiersz” – ilustrowanie wiersza ruchem. Rodzic recytuje fragment wiersza, a dzieci powtarzają za nauczycielem i ilustrują go ruchem. Chcę biegać po plaży i kąpać się w wodzie. /bieg w miejscu, naśladowanie pływania/ I chcę ciągle marzyć o wielkiej przygodzie. Chcę łapać motyle oraz zbierać kwiaty. /naśladowanie łapania motyli i zrywania kwiatów/

To jest też zadanie dla mamy i taty. Wakacyjna pora, przygód będzie wiele. /wymach rękoma oznaczający wielość/ Będą się bawić wszyscy przyjaciele. /naśladowanie radości, tańca/ Bezpiecznie nad wodą i bezpiecznie w górach. Biegamy po plaży i bujamy w chmurach. /bieg w miejscu, machanie rękoma nad głową/

O czym wiersz?” – wypowiedzi dzieci na temat treści

„Wakacyjne zabawy” – praca z książką: wypowiedzi, układanie zdań, rysowanie linii po śladzie /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.34/ cel: rozwijanie aktywności słownej, przygotowanie do nauki czytania i pisania

Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 „Kamienie mogą być wesołe” – ozdabianie, kolorowanie płaskich kamieni flamastrami cel: rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych Działania mogą być prowadzone w terenie lub sali zajęć. „Kamienne opowieści” – swobodne wypowiedzi na temat ozdobionych kamieni cel: dzielenie się wrażeniami, rozwijanie wyobraźni i mowy, zachęcanie do zabaw nietypowymi przedmiotami Działania mogą być prowadzone w terenie lub sali zajęć.

 „Walizka i kamień” - zabawa z piłką cel: kształcenie szybkiej reakcji na sygnał słowny. Do siedzących (lub stojących) w kręgu dzieci nauczyciel rzuca piłkę podając przy tym nazwę rzeczy, które pakujemy do walizki (np. spodnie, kurtka, szczoteczka do zębów, szampon, buty, zabawka, książka). Przy każdej nazwie dzieci łapią piłkę. Jeśli nauczyciel powie: „kamień” – dziecko piłki nie łapie.

„Wakacyjne przygody” – recytacja zbiorowa przy obrazkach oraz ilustrowanie ruchem cel: utrwalanie wiersza

 

Wtorek 23.06.2020

Temat dnia: Wakacyjna kraina

 „Wakacyjne przygody”– recytacja zbiorowa oraz ilustrowanie ruchem cel: utrwalanie wiersza.

„Co spakuję do plecaka?” – swobodna ekspresja plastyczna Posługując się wybranymi przez siebie przyborami, narzędziami plastycznymi indywidualnie, w parach dzieci wykonują pracę plastyczną.

 „Skakanki” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str.86/ cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, wdrażanie do starannego wykonania zadania

 „Figury geometryczne” – lepienie z plasteliny, masy solnej (lub innej masy plastycznej) cel: usprawnianie drobnych ruchów ręki, utrwalanie nazw figur i kojarzenie z ich kształtami

„Raz – dwa – trzy, podskocz ty” – zabawa ruchowa cel: kształcenie szybkiej reakcji na sygnał słowny, rodzic  podaje sygnał dźwiękowy na bębenku (klaskaniem, stukaniem drewnianymi klockami) oraz hasło słowne: przysiady, obroty, podskoki, pajacyki itp. Dzieci wykonują tyle przysiadów (obrotów, podskoków, pajacyków) ile usłyszą dźwięków.

„Moja mapa na wakacje” – rysowanie mapy na dużym arkuszu cel: kształcenie inwencji twórczej, pomysłowości, znajomości miejsca zamieszkania i kraju w którym mieszkają Dzieci oglądają mapę Polski, zaznaczają swoją miejscowość. Na dużych formatach dzieci rysują własne mapy. Projektują wyspy, kontynenty, zaznaczają rzeki, miasta.

„Co robi chłopiec”– praca z książką; porównywanie obrazków i wskazywanie różnic /”Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.44/ cel: ćwiczenie spostrzegawczości „Policz przedmioty” – – praca z książką; przeliczanie i kolorowanie /”Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.44/ cel:doskonalenie umiejętności liczenia i kolorowania

Ćwiczenia oddechowe – Lato rozrzuca kolorowe kwiaty. Każde dziecko kładzie się na plecach a rodzic układa na jego brzuchu kwiatek. Zadaniem dzieci jest bujanie kwiatka, czyli oddychanie torem przeponowym. Następnie dzieci wstają i wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją prowadzącej: Słonko wschodzi coraz wyżej (dzieci i rodzice z przysiadu wznoszą się na palcach i unoszą ręce do góry oraz wykonują wdech nosem) i zachodzi coraz niżej (powrót do przysiadu z jednoczesnym wydychaniem powietrza ustami).

Lustrzane odbicie
– rodzic i dziecko stoją naprzeciwko siebie. Dziecko jest lustrzanym odbiciem i naśladuje rodzica. Później następuje zamian ról.


Taniec z gazetą – dowolne zabawy taneczne z gazetą przy wybranym dynamicznym utworze.

 

Ćwiczenia i zabawy ruchowe

1.Biegamy po ścieżce-ścieżka. –ścieżka polisensoryczna –rozwijanie zmysłów. Dziecko chodzi ,biega w skarpetkach lub boso (zależnie od upodobań) po folii bębelkowej, folii aluminiowej lub tekturze falistej.

2.Zimne lody dla ochłody-gimnastyka buzi i języka. Wysuwanie języka i dotykanie brody oraz nosa ,wolne i szybkie oblizywanie warg.

3.Dzięcioły –zabawa ruchowa z liczeniem. W rytmie bębenka dziecko porusza się swobodnie po Sali. Na hasło „dzięcioł”-dziecko zatrzymuje się i liczy, ile razy dzięcioł zastukał (rodzic uderza w bębenek).

4.Chodzimy po kamieniach-zabawa z elementem równowagi. Rodzic rozkłada po pokoju np. gazetki reklamowe. W szybkim tempie, podanym przez rodzica(bębenek lub klaskanie),dziecko porusza się po pokoju nie stając na kamieniach(gazetkach)w tempie wolnym, podanym przez rodzica ,dziecko chodzi wyłącznie po kamieniach (gazetkach).

 

Środa 24.06.2020

Temat dnia: Wakacje w egzotycznym kraju.

„Jak dobrze jest wyjechać na wakacje” – mapa myśli cel: rozwijanie myślenia i mowy, ustalanie planu wyjazdu, kształtowanie pojęcia”plan” Dzieci ustalają plan wyjazdu, a nauczyciel zapisuje wypowiedzi dzieci. - Dlaczego wyjeżdżamy na wakacje? - Gdzie wyjeżdżamy? - Kiedy jedziemy? - Z kim pojedziemy? - Czym będziemy podróżować? - Co weźmiemy ze sobą, do walizki, plecaka? „Wakacje w egzotycznym kraju” – praca z książką; kolorowanie obrazka według wzoru /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.34/ cel: ćwiczenie spostrzegawczości, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.

 „Chuchuua” – zabawa muzyczna Słowa: Zofia Maria Tomaszewska, melodia argentyńska

Cele: • Zapoznanie dzieci z tekstem słownym i melodią zabawy muzycznej • Rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej • Kształtowanie świadomości ciała • Rozwijanie poczucia humoru • Integrowanie grupy, wyzwalanie radości

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

 „Balon podróżnik” – zabawy matematyczne.

Cele: • Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1-10• Poznanie możliwości liczenia na zbiorach zastępczych (palce) • Wyzwalanie wszechstronnej aktywności dzieci • Wzmacnianie aparatu oddechowego

„Balon mały…” – zabawa matematyczna. Dzieci siedzą w kręgu i wypowiadają rymowankę: „Balon mały, balon duży do liczenia nam posłuży.” Przed dziećmi leżą papierowe balony z narysowanymi kropkami, gwiazdkami itp. Ilość narysowanych na balonach elementów 1-10. Chętne dziecko rzuca kostkę, przelicza oczka i wskazuje balon z taką samą ilością oczek. Do balona przyporządkowuje też właściwą cyfrę . Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Balon podróżnik” – zabawa matematyczna Wszystkie papierowe balony dzieci układają „w pociąg” od najmniejszej liczby elementów do największej.

„Leci balon, leci” – ćwiczenia oddechowe cel: wzmacnianie aparatu oddechowego Dzieci nadmuchują balony i w parach przedmuchują je do siebie nawzajem.

„Ile balonów pękło?” - zabawa matematyczna. Rodzic uderza w bębenek, a dzieci na palcach pokazują ilość usłyszanych dźwięków. Następnie utrudniamy zadanie. Rodzic podaje na bębenku ilość dźwięków, a dzieci pokazują właściwą cyfrę.

„Każdy balon wzorki ma” – karta pracy Dzieci losują karteczki z cyframi 1-10 i na swoim papierowym balonie przyklejają kartkę z cyfrą oraz rysują właściwą liczbę elementów.

Zabawa ze śpiewem przy muzyce:  https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

 „Lornetka przyda się na wakacjach” – praca plastyczno – techniczna.

Dzieci wykonują lornetkę, poprzez sklejenie dwóch rolek po papierze toaletowym, bądź rolkę po ręczniku papierowym  ozdabiają według własnych pomysłów.

„Karuzela”- ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str.88/ cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, wdrażanie do starannego wykonania zadania

 

Czwartek 25. 06.2020

Temat dnia: Morski świat

„Latarnia morska” - ćwiczenia graficzne. /„5-latek - grafomotoryka” str.82/

„Chuchuua” – zabawa muzyczna cel: utrwalanie zabawy, rozwijanie poczucia humoru, nabywanie dystansu do siebie https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

 „Jakie jest morze?” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje w miseczce słoną wodę z piaskiem i muszelkami. Cele: • Kształtowanie postawy i inwencji twórczej dziecka • Pobudzanie i pogłębianie uczuć i doznań • Budzenie wiary we własne możliwości twórcze • Nabywanie umiejętności współpracy • Wdrażanie do zachowania ładu i porządku w miejscu pracy

„Nasze morze” – ekspresja plastyczna. Na rozłożonej na podłodze folii budowlanej (należy przymocować taśmą papierową) pastelami olejnymi, flamastrami dzieci rysują wymyślonych mieszkańców morskich głębin oraz przyklejają wycięte morskie elementy.

 „Wyścigi rybek” -zabawa badawcza z magnesem Na kartę papieru kładziemy rybkę z wklejonym spinaczem, a pod kartką przesuwamy magnes. Rybka będzie „płynęła”.

„Mieszkańcy morza” - ćwiczenia graficzne. / „5-latek - grafomotoryka” str.83/

 „Kto mieszka na wyspie?” – zabawa dydaktyczna cel: doskonalenie umiejętności analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, rozwijanie słuchu fonematycznego Dzieci siedzą na dywanie. Przed dziećmi rodzic, z tkaniny lub szarego papieru formuje wyspę i umieszcza na niej pudełko z niewidoczną dla dzieci zawartością. Chętne dzieci wyjmują z pudełka przedmiot, dzielą jego nazwę na sylaby, głoski i umieszczają na wyspie, obok pudełka.

„Chuchuua” – zabawa muzyczna

 

Piątek 26.06.2020

Temat dnia: Bezpieczne wakacje

„Chuchuua” – zabawa muzyczna cel: utrwalanie zabawy, rozwijanie poczucia humoru, nabywanie dystansu do siebie

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

„Samoloty” - ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str.87/ cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, wdrażanie do starannego wykonania zadania

 „Jedziemy na wakacje” – zabawa dydaktyczna Cele: • Zapoznanie dzieci z możliwościami spędzania wolnego czasu • Rozwijanie różnych form aktywności • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji • Zachęcanie do wyjazdów, zwiedzania, aktywności podczas wakacji • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

„Wakacje” – zagadka słowna. Rodzic zadaje zagadkę.

 Gdy przedszkole już się kończy.

Można biegać już po łące.

Pospać dłużej, zjadać lody,

Ruszać w drogę po przygody. (wakacje)

Rozmowa kierowana z dzieckiem.  Kiedy możemy tak zachowywać się? - Dokąd można pojechać na wakacje? - Gdzie wy chcielibyście wyjechać podczas wakacji?

 „Wakacyjny pociąg”- zabawa ruchowa przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”

https://www.youtube.com/watch?v=CJZ6M_4Tjl4

 „Bezpieczne wakacje” – praca z książką; utrwalenie zasad zachowania się na wsi, w lesie, nad morzem i w górach podczas wakacyjnych wyjazdów. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.36/

„Grające butelki” – budowanie instrumentów i zabawy przy muzyce. Cele: • Kształcenie predyspozycji muzycznych: słuchu i poczucia rytmu • Budowanie instrumentu muzycznego- grzechotki • Wyzwalanie radości i zadowolenia. Dziecko do butelki można wrzucić drewniane koraliki, fasolę, ryż itp.

„Koncert dla lalek”– ćwiczenia słuchowe. Dzieci, posługując się grającymi butelkami, kolejno prezentuje dźwięki wydawane przez swoje instrumenty

 „Na plaży” – praca z książką; porównywanie dwóch obrazków i wskazywanie różnic, kolorowanie obrazka według wzoru /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.37/

 „Masażyk na lato” – zabawa relaksacyjna. Dzieci wykonują masażyk na plecach, według instrukcji: Słonko grzeje – rysujemy kółka

Wietrzyk wieje -przeciągnięcie całą dłonią

 A ja skaczę – pukanie jednym palcem

 I się śmieję – rysowanie uśmiechu.