Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia "Nadchodzą wakacje"

Temat tygodniowy: Nadchodzą wakacje – propozycje zabaw i zadań do wykonania w domu i w przedszkolu.

Poniedziałek

 

1. Trawa – ćwiczenia oddechowe. Rodzic daje dziecku szeroki (8-10 cm) pasek zielonej kartki, którą dziecko nacina jak trawę i dmucha na nią. Kartka – trawka będzie potrzebna na zajęcia matematyczne.

2.Ile kwiatów zakwitło? – zabawa dydaktyczna. Dziecko nacina zieloną kartkę nożyczkami po liniach prostych i tworzy trawę. Przed dzieckiem leżą na tacy wycięte kwiaty. Rodzic poleca, aby dziecko położyło na swojej trawce 1 kwiatek, a następnie dołożyło jeszcze 1. Policz, ile kwiatków jest razem. Są 2 kwiatki, dolicz 1 kwiatek. Ile jest teraz kwiatków? Są 3 kwiatki, dolicz jeszcze 1 kwiatek, ile jest teraz? i tak kolejno dokłada dziecko po jednym kwiatku, do 6. Jeśli dziecko jest zainteresowane, można doliczać więcej.

 3. Owoce lata – policz i narysuj kropki Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 45 cz.4

4.Owoce lata – lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej lub innej masy plastycznej.

5. Wybieramy kolory – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko pod czujnym okiem rodzica  rozkłada na podłodze kolorowe kartki w 4-5 barwach. Na hasło dorosłego: żółty, niebieski, czerwony dziecko chodzi, stając na kartki w tych barwach. Podając kolejne hasło rodzic  wymienia inny zestaw 3 barw, aby umożliwić dziecku łatwiejsze poruszanie się. 

6. Paluszkowa łąka – zabawa z elementem arteterapii – wyzwalanie radości z zabawy farbami. Rodzic daje dziecku kawałek zielonej krepiny (może być w różnych odcieniach) lub zieloną kartkę. Dziecko macza wszystkie palce w farbie plakatowej i dotyka krepiny, kartki. Tworzy kolorową łąkę.

 Wtorek

1.Z czym kojarzą się wakacje? – swobodne wypowiedzi – rozwijanie umiejętności dokonywania skojarzeń i abstrahowania.

2. Skacze kostka, skaczę ja - zabawa ruchowa z kostką Rodzic lub  dziecko rzuca dużą kostką z oczkami (lub cyframi, jeśli dziecko je rozpoznaje). Wyrzucona liczba oczek wskazuje, ile razy należy powtórzyć ćwiczenie, gest, ruch np.: podskoki obunóż, podskoki jednonóż, przeskoki z nogi na nogę, obrót wokół własnej osi, skok w przód, skok do tyłu.

3.  Narysuj po śladzie – rysowanie flamastrem po śladzie. Dziecko rysuje po śladzie wzorów graficznych, figur geometrycznych, wzorów literopodobnych (zależnie od zainteresowań i wyboru dziecka). Wzory do rysowania można zalaminować lub włożyć w koszulki na dokumenty. Zabawa usprawnia motorykę małą, koordynację wzrokowo – ruchową oraz wyczucie siły nacisku przyboru, jako przygotowanie do nauki pisania  - załącznik.

4. Gdzie i czym na wakacje – opowiedz i rysuj po śladzie Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 47cz. 4

5. Piórka papugi – cięcie pasków gładkiej bibuły (bez oznaczonej linii) i ćwiczenia oddechowe.  Dziecko otrzymuje wydzielone kawałki gładkiej bibuły w jaskrawych barwach i tnie je na wąskie paski. Dziecko dmucha na trzymane, wycięte paski. Rozwijanie umiejętności starannego cięcia nożyczkami z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa oraz wzmacnianie aparatu oddechowego.

6. Papuga – wykonanie pracy techniką kolażu. Na przygotowanej kartce z narysowaną sylwetą papugi, dziecko koloruje papugę gąbką maczaną w lekko rozwodnionej farbie plakatowej lub kredką i przykleja papudze kolorowe paski bibułki. Załącznik papuga -

 

Środa

1.Co by było, gdyby nie było lata… - zabawa rozwijająca twórcze myślenie. Rodzic zadaje dziecku pytanie, a dziecko podaje swoje pomysły jako odpowiedź.

2.Na biwaku – opowiadanie historyjki obrazkowej Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 48-49cz. 4

3.Lato – słuchanie „Lato” i improwizacje ruchowe do utworu A. Vivaldi (CD) - Jaka jest muzyka: głośna/cicha, smutna/wesoła? - co słychać w muzyce? - w jaki sposób można zatańczyć tę muzykę? Dziecko wyraża muzykę ruchem. Może wykorzystać dostępne rekwizyty: chusteczki, wstążki, pompony itp. https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

4.Chcę porysować – uzupełnianie rysunku – twórcza zabawa plastyczna. Rodzic daje dziecku kartkę  z jednym naklejonym/narysowanym elementem (drzewo, trawa, piłka, ptak, zwierzę itp.). Dziecko uzupełnia rysunek według własnych pomysłów.

5. Tropienie … – zabawa dydaktyczna typu „ciepło – zimno” - doskonalenie percepcji wzrokowo- ruchowo- słuchowej i orientacji w przestrzeni. Rodzic chowa w pokoju maskotkę, a dziecko poszukuje, kierując się wskazówkami udzielanymi przez członka rodziny.

6.Sposób na nudę https://www.youtube.com/watch?v=2T6eW_b3saQ

 

 Czwartek

1.Biegamy po ścieżce – ścieżka polisensoryczna - rozwijanie zmysłów. Dziecko chodzi, biega w skarpetkach lub boso (zależnie od upodobań dziecka) po folii bąbelkowej, folii aluminiowej, tekturze falistej.

2. Zimne lody dla ochłody – gimnastyka buzi i języka Wysuwanie języka i dotykanie brody oraz nosa, wolne i szybkie oblizywanie warg.

3. Dzięcioły – zabawa ruchowa z liczeniem. W rytmie bębenka dziecko porusza się swobodnie po sali. Na hasło „dzięcioł” dziecko zatrzymuje się i liczy, ile razy dzięcioł zastukał (rodzic uderza w bębenek). 4. Wakacje w lesie – nazwij i policz zwierzęta Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 50cz. 4

5. Kolorowe bańki – zabawy z wodą – puszczanie baniek.

6. Kolorowe kulki – lepienie kulek z plasteliny z wykorzystaniem barw podstawowych do tworzenia barw pochodnych – usprawnianie motoryki małej.

 

Piątek

1.Co robimy podczas wakacji? – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie w oparciu o obserwacje i własne doświadczenia dzieci - Kiedy są wakacje? - Jaka pogoda jest podczas wakacji? - Co możemy robić podczas wakacji? - Gdzie możemy bawić się podczas wakacji? - W jaki sposób możemy się bawić podczas wakacji?

2.Nad morzem – układanie puzzli według wzoru Dziecko samodzielnie przygotowuje puzzle z Karty pracy ,,Razem się bawimy” str. 51cz. 4 i układa  je według wzoru.

3.Babki piaskowe, zamki i tunele– lepienie i budowanie z piasku w piaskownicy. Wykorzystując zabawki do piaskownicy, foremki oraz naturalny materiał przyrodniczy dziecko według własnych pomysłów wykonuje piaskowe wypieki, budowle, rzeźby i inne formy przestrzenne.

4.Do czego może służyć…kamień, patyk, gazeta – zabawa pobudzająca twórcze myślenie poprzez przezwyciężanie przeszkód przez widzenie inaczej zastosowania przedmiotu. Pamiątki – rozmowa o pamiątkach i wykonanie pamiątkowych obrazków członkom rodziny lub koleżance, koledze.

5.W podróży - zabawa logorytmiczna.  Dziecko rytmicznie wypowiada słowa (dzieląc na sylaby) i obrazuje wyrazy dźwiękonaśladowcze.

Nasze nogi: tup, tup, tup (tupanie)

 Autobusem: wrr, wrr, wrr

Samochodem: tu, tu, tu (gest kręcenia kierownicą)

 I pociągiem: szu, szu, szu

Samolotem: fiuuu… (i upadanie na dywan)

6. Wakacyjne zabawy https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g