Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia "Środki lokomocji"

 

PONIEDZIAŁEK-  15.06.2020r.

1. „Pojazdy lądowe, powietrzne, wodne” – ćwiczenia usprawniające mięśnie warg. Dziecko rozciąga mięśnie warg na dźwiękach e – o, a – u, i – o.

2. „Pojazdy” – oglądanie samochodów. Dziecko ogląda czasopisma, katalogi z samochodami. Nazywa pojazdy, używając sformułowań: samochody osobowe, autobusy, samochody rajdowe, ciężarowe, specjalne (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe).

3. „Bezpieczna zabawa” – zabawy i ćwiczenia poranne.

„Omiń kolegę” – Dziecko stoi naprzeciwko siebie z domownikami. Na sygnał rodzica zamienia się miejscami, przebiegając na drugą stronę.

„Straż pożarna” – Dziecko dobiera się parami z domownikami. Dziecko stojące z tyłu trzyma dłonie na biodrach dziecka stojącego z przodu. Na hasło „pożar” – dzieci biegną parami do wyznaczonego miejsca.

„Pojazdy” – Dziecko biega w dowolnych kierunkach, naśladując różne pojazdy – samochody, samoloty, motocykle. Na hasło „stop” – wszystkie pojazdy zatrzymują się.

„Figurki” – Dziecko porusza się do rytmu granego na bębenku. Na przerwę w muzyce, zatrzymuje się i przybiera dowolną figurę.

„Marsz” – Dziecko maszeruje na zmianę – we wspięciu i w zwykłym marszu.

4. „Czym możemy podróżować?” – wypowiedź dziecka na temat różnych środków lokomocji. Cele:

• Utrwalenie wiadomości na temat różnych środków lokomocji.

• Wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat.

• Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania ze środków lokomocji.

Dziecko wypowiada się, gdzie mogą poruszać się środki lokomocji. Podaje przykłady pojazdów poruszających się po lądzie, po wodzie, w powietrzu. Segreguje obrazki przedstawiające środki lokomocji.

5. Rozwiązywanie zagadek B. Koronkiewicz.

Może być dwu, trzy, czterokołowy,

Kiedy urośniesz, przyda się nowy.

Specjalne ścieżki ma na podróże,

Bolą cię nogi, gdy jedziesz dłużej. (rower)

 

Ten pojazd często można zobaczyć,

 Ludzie nim jeżdżą do szkół, do pracy

I na wycieczki jeździ ich wiele,

Długi samochód, a w nim fotele. (autobus)

 

Zmieszczą się ludzie w nim i bagaże,

Zaprasza chętnych w podróże marzeń.

On się nie śpieszy, bo z tego słynie,

Że wśród fal sobie po prostu płynie. (statek)

 

Gdy się wybierasz w dalsze podróże,

Na krótko albo na trochę dłużej,

On na lotnisku czeka na ciebie,

Jak ptak wygląda lecąc po niebie. (samolot)

 

Ma kierownicę i cztery koła,

Całą rodzinę pomieścić zdoła.

Z mamą i tatą, siostrą czy bratem

Nim pojedziecie na wczasy latem. (samochód)

6. „Co zabieramy w podróż” – rozmowa. Dziecko wypowiada się na temat tego, co należy zabrać ze sobą w podróż. Zwraca uwagę na ograniczoną ilość bagażu podczas podróży samolotem, rowerem.

7. „Samochody” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Rodzic pokazuje kółko zielone, a dziecko porusza się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki wydawane przez jadące samochody. Gdy zobaczy kółko czerwone – zatrzymuje się.

8. „Czym chciałbyś podróżować?” – collage.

Cele:

• Doskonalenie sprawności manualnej.

• Rozwijanie wyobraźni.

• Doskonalenie umiejętności łączenia różnych materiałów plastycznych.

Potrzebne będą:kartki A4, kolorowy papier, tektura falista, kredki ołówkowe, skrawki materiałów o różnej fakturze, klej, nożyczki.

Podanie tematu pracy, wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Dziecko projektuje pojazd, którym chciałoby podróżować. Wykorzystuje do tego różne materiały. Samodzielna praca dziecka. Sprzątnięcie stanowiska pracy.

9. „Co to za pojazd?” – zabawa słuchowa. Rozpoznawanie odgłosów różnych pojazdów: samochód, samolot, pociąg, rower.

10. „Co chciałbyś zwiedzić?” – swobodna wypowiedź. Dziecko wypowiada się na temat miejsc, które chciałoby odwiedzić, mówi, jakim środkiem lokomocji można tam dotrzeć.

11. „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Doskonalenie umiejętności biegania w różnych kierunkach bez potrącania innych.

12. „Rysowanie pod dyktando”. Na środku kartki narysuj budę. Po prawej stronie budy narysuj psa. Po lewej stronie budy narysuj dwa drzewa. Pomiędzy drzewami narysuj kwiatek. W prawym górnym rogu kartki narysuj słońce. W lewym górnym rogu kartki narysuj dwie chmury. Nad budą narysuj ptaka.

13. „Co robię?” – zagadki pantomimiczne. Dziecko demonstruje dowolną czynność. Domownicy odgadują, co to za czynność.

 

WTOREK – 16.06.2020r.

1. „Samochód dostawczy” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko naśladuje czynności wykonywane przez kierowcę samochodu dostawczego: ładowanie towaru, wsiadanie do samochodu, przekręcanie kluczyka w stacyjce, jazda samochodem, rozładunek towaru.

2. „Dołóż słowo” – zabawa językowa. Rodzic wypowiada krótkie zdanie. Dziecko dodaje kolejne słowa, rozbudowując zdanie.

3. „Bezpieczna zabawa” – zabawy i ćwiczenia poranne.

„Omiń kolegę” – Dziecko stoi naprzeciwko siebie z domownikami. Na sygnał rodzica zamienia się miejscami, przebiegając na drugą stronę.

„Straż pożarna” – Dziecko dobiera się parami z domownikami. Dziecko stojące z tyłu trzyma dłonie na biodrach dziecka stojącego z przodu. Na hasło „pożar” – dzieci biegną parami do wyznaczonego miejsca.

„Pojazdy” – Dziecko biega w dowolnych kierunkach, naśladując różne pojazdy – samochody, samoloty, motocykle. Na hasło „stop” – wszystkie pojazdy zatrzymują się.

„Figurki” – Dziecko porusza się do rytmu granego na bębenku. Na przerwę w muzyce, zatrzymuje się i przybiera dowolną figurę.

„Marsz” – Dziecko maszeruje na zmianę – we wspięciu i w zwykłym marszu.

4. „Podróż rowerem” – rozmowa w oparciu o ilustracje.

Cele:

• Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z roweru.

• Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.

• Kształtowanie nawyku dbania o zdrowie.

Karta pracy, cz. 4, s. 58. Popatrz, jak zmieniał się wygląd roweru. Jak myślisz, który rower jest najstarszy?

Karta pracy, cz. 4, s. 59. Zaprojektuj swój wymarzony rower.

Karta pracy, cz. 4, s. 59. Rysuj po śladzie. Pokoloruj kask i bidon. Przeczytaj zdania pod rysunkami.

Rady dla rowerzystów.

- Do jazdy na rowerze ubieramy odpowiedni strój.

- Zakładamy ochraniacze na łokcie i kolana, a na głowę kask ochronny.

- Na rowerze jeździmy pod opieką dorosłych.

- Korzystamy ze ścieżek rowerowych.

5. „Jakie są korzyści z aktywnego spędzania wolnego czasu?” – burza mózgów.

- Podnosi się odporność.

- Poprawia się sprawność fizyczna.

- Sport to dobra zabawa.

6. „Wycieczka rowerowa” – zabawa ruchowa. Dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan. Ręce naśladują trzymanie kierownicy. Pokazane przez rodzica kółko czerwone nakazuje zatrzymanie się, kółko zielone pozwala jechać.

7. „Figurki” – reakcja na przerwę w muzyce. Dziecko porusza się zgodnie ze słyszaną muzyką. Na przerwę w muzyce, wykonuje dowolną figurę.

8. „Powtórz rytm”. Rodzic wystukuje na bębenku dowolny rytm. Dziecko powtarza usłyszany rytm wyklaskując go, wystukując o kolana, o podłogę.

9. „Lustro” – naśladowanie ruchów. Dziecko dobiera się parami z domownikami i siadają w siadzie skrzyżnym naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary wykonuje dowolne ruchy, a druga osoba naśladuje je.

10. „Pokaż to” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko porusza się w rytmie muzyki. Na przerwę w muzyce, porusza się zgodnie z poleceniem rodzica:

- latamy jak helikopter

- jedziemy jak ciężarówka

- płyniemy łódką

- startujemy jak rakieta.

11. Rymowanki rytmiczne połączone z pantomimą. Dziecko wypowiada rytmicznie tekst i wykonuje ruchy ilustrujące treść rymowanki.

- Ten samolot już startuje, długą podróż proponuje.

- Chcesz samochodem dojechać do celu, to jedź ostrożnie mój przyjacielu.

- Na wycieczkę dziś wyruszam, rower już gotowy. Jest bezpieczny, czysty, sprawny oraz kolorowy.

12. „Ruch to zdrowie” – spacer w najbliższej okolicy. Doskonalenie umiejętności chodzenia ulicą.

13. „Ile słów usłyszałeś?” – ćwiczenia słowne. Dziecko liczy słowa w wypowiedzianych przez rodzica zdaniach i układa przed sobą odpowiednią liczbę patyczków.

14. „Umiem tańczyć” – improwizacja ruchowa. Dziecko tańczy do dowolnej muzyki zaproponowanej przez rodzica.

 

ŚRODA – 17.06.2020r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 60. Popatrz na rysunek i przeczytaj wyrazy. Podkreśl te wyrazy, które nazywają elementy znajdujące się na rysunku.

2. „Przeganiamy chmury” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko wykonuje wdech nosem, a wydech ustami, naśladując dmuchanie na chmury.

3. „Wyścigi samochodów” – konstruowanie gry, opowiadania.

Cele:

• Doskonalenie umiejętności konstruowania gry planszowej.

• Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacji stresującej.

• Kształtowanie umiejętności znoszenia porażki.

Potrzebne będą: szary papier, klocki do odmierzania płytek chodniczka, pionki do gry, mazaki, kostki do gry.

4. Konstruowanie gry.

- rysowanie dwóch linii równoległych

- odmierzanie i rysowanie płytek chodniczka

- umieszczenie napisu START na początku chodniczka i napisu META na końcu chodniczka

- wspólne układanie opowiadania.

Na trasie wyścigu znajdują się czarne pola:

- tankowanie benzyny – kierowca traci jeden rzut kostką

- uszkodzony most – kierowca robi objazd

- wymiana koła – utrata dwóch rzutów kostką.

Na trasie wyścigu znajdują się zielone pola:

- wjazd na autostradę – gracz przesuwa się o trzy pola

- znalezienie na mapie krótszej drogi – dodatkowy rzut

- kierowca zmienił samochód – wyrzuconą ilość oczek na kostce zamienia się na szóstkę.

5. „Ile uderzeń słyszysz?” – zabawa słuchowa z elementem liczenia. Rodzic ukrywa za parawanem bębenek. Wykonuje dowolną ilość uderzeń. Dziecko liczy usłyszane uderzenia i wykonuje tyle podskoków, ile dźwięków usłyszało.

 6. „Samochody” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Rodzic pokazuje kółko zielone, a dziecko porusza się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki wydawane przez jadące samochody. Gdy zobaczy kółko czerwone – zatrzymuje się.

7. „Środki lokomocji” – ćwiczenia gimnastyczne. Cele:

• Doskonalenie ćwiczeń z dwoma przyborami.

• Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

• Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Forma: ćwiczenia kształtujące koordynację wzrokowo – ruchową.

Przybory: woreczek gimnastyczny i plastikowy talerzyk lub tekturowy lub plastikowy krążek po jednym na dziecko, 3 tekturowe krążki (czerwony, zielony, pomarańczowy).

Część wstępna: Zabawa ożywiająca: Dziecko pobiera od rodzica po plastikowym talerzyku lub krążku. Trzymając krążek w dłoniach, porusza się, naśladując jadące auto. Rodzic ma w ręku 3 tekturowe krążki (czerwony, zielony i pomarańczowy) i co kilka sekund podnosi do góry inny kolor krążka. Zielony – jedź (dziecko przemieszcza się). Czerwony – stój (dziecko zatrzymuje się). Pomarańczowy – szykuj się do jazdy (w miejscu przebiera nogami, szykując się do jazdy)

Część główna: Dziecko ćwiczy boso. Rodzic rozdaje dziecku po jednym woreczku gimnastycznym. Dziecko wykonuje ćwiczenia, powtarzając 6 razy. Dziecko kładzie woreczek na krążku i lekko go podrzuca tak, jak naleśnika na patelni. Woreczek podczas ćwiczenia nie spada na podłogę. Ćwiczenie to wykonuje najpierw stojąc, potem siedząc, a na końcu w leżeniu na brzuchu. Dziecko w siadzie rozkrocznym o nogach ugiętych, krążek z woreczkiem leży na podłodze między kolanami. Dziecko na zmianę raz jednym kolanem dotyka woreczka, raz drugim. Dziecko w siadzie o nogach ugiętych chwyta stopami woreczek i podnosi do góry, następnie puszcza i woreczek spada na krążek. Dziecko palce prawej stopy opiera na woreczku i zatacza kółka na krążku w prawą i w lewą stronę, zmiana nogi ćwiczącej. Dziecko próbuje palcami stóp obrócić krążek na drugą stronę. Dziecko odkłada przybory w wyznaczone miejsce.

Część końcowa: Ćwiczenie oddechowe: Rodzic rozdaje po chusteczce higienicznej. Dziecko w leżeniu na plecach, kładzie chusteczkę na twarzy i stara się, dmuchnąć w chusteczkę tak, żeby się uniosła ponad twarz. Ćwiczenie powtarza 5 razy.

8. „Dbamy o bezpieczeństwo” – zabawy na placu zabaw. Kształtowanie umiejętności przestrzega ustalonych zasad podczas wykonywanych ćwiczeń na wyznaczonym terenie.

9. Karta pracy, cz. 4, s. 61. Pokoloruj balon według instrukcji.

10. „Pojazdy” – zabawy konstrukcyjne klockami.

 

CZWARTEK – 18.06.2020r.

1. Obrazek – zagadka. Dziecko losuje obrazki (samochód, samolot, pociąg, rower, hulajnoga, autobus, tramwaj, motocykl) i układa zagadkę. Zadaniem domowników jest odgadnięcie jej.

2. „Szumiące echo” – zabawa artykulacyjna. Dziecko powtarza za rodzicem słowa:

- szabla, szachy, szakal, szalik, szopa, szyja, szyba, szynka, szyna, szufelka

- cisza, daszek, kasza, uszy, zeszyt, koszyk, nosze, pasza, ptaszek, muszelka

- afisz, kalosz, kapelusz, kosz, mysz, listonosz, arkusz, grosz, plusz, pióropusz.

3. „Muzyczny wąż” – zabawa muzyczno – ruchowa. Dziecko ustawia się w rzędzie za domownikami. Wszyscy trzymają ręce na ramionach kolegów. Dziecko naśladuje rodzica, który improwizuje dowolny ruch.

4. „Posłuchaj i pokaż”. Dziecko porusza się swobodnie. Na dźwięk wybranych instrumentów reaguje ustalonym ruchem:

- trójkąt – podskoki

- bębenek – tupanie

- tamburyno – klaśnięcia.

5. „Kolorowe motyle” – zabawa muzyczno – ruchowa. Dziecko trzyma chustę, na której leżą papierowe motyle i porusza chustą w zależności od tempa utworu muzycznego. Lekko i wolno, gdy muzyka jest spokojna. Mocno i szybko, gdy muzyka jest szybka.

6. „Latające motyle” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko wybiera papierowego motyla, układa go na dłoni i dmucha tak, aby motyl spadł na podłogę.

7. „Pokaż emocje” – określanie charakteru muzyki. Dziecko słucha muzyki o zróżnicowanym nastroju. Gdy muzyka jest wesoła, dziecko robi wesołe miny. Przy muzyce smutnej, pokazuje minę smutną.

8. „Samochody” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Rodzic pokazuje kółko zielone, a dziecko porusza się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki wydawane przez jadące samochody. Gdy zobaczy kółko czerwone – zatrzymuje się.

9. „Gdy potrzebujesz pomocy…” – swobodna wypowiedź dziecka. Dziecko wypowiada się na temat sytuacji, w których należy wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną lub policję. Podaje numery alarmowe.

10. „Moja książka telefoniczna” – rysowanie mazakami.

Potrzebne będą: kartki A5, kredki ołówkowe, numery alarmowe wydrukowane na kartkach, zestaw cyfr do układania numerów, klej.

Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Dziecko otrzymuje zszyte kartki A5, na których wykonuje rysunkową książkę telefoniczną. Rysuje wóz strażacki, samochód policyjny, karetkę pogotowia. Przygotowuje też obrazki przedstawiające osoby bliskie, do których można zadzwonić, gdy dzieje się coś złego. Obok rysunków przykleja odpowiednie numery. Numery do bliskich układa i przykleja z przygotowanych cyfr.Samodzielna praca dziecka. Sprzątnięcie stanowiska pracy. Wspólne oglądanie przygotowanej książki telefonicznej.

11. Karta pracy, cz. 4, s. 62. Rysuj po śladzie. Pokoloruj rysunek.

12. Krzyżówka. Dziecko otrzymuje zestaw liter, z których układa krzyżówkę.

 

PIĄTEK – 19.06.2020r.

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 63. Przyjrzyj się uważnie obrazkom. W ramce na dole, narysuj te środki transportu, które powtarzają się w każdej ramce.

 

2. „Zgadnij, kto to mówi?” – zabawa słuchowa.

 

3. „Podróż pociągiem” – ćwiczenia w definiowaniu pojęć. Dziecko wypowiada zdanie: za oknem pociągu zobaczyłem… (wymienia dowolną nazwę, np.: las). Następnie wyjaśnia, co to jest las.

 

4. „Wyruszamy w podróż pociągiem” – swobodna wypowiedź dziecka w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia. Dziecko wypowiada się na temat podróży pociągiem: w jaki sposób pociąg porusza się, kto kieruje pociągiem, kto może podróżować pociągiem, jakie zasady obowiązują w czasie jazdy pociągiem. Podczas oglądania ilustracji zwrócenie uwagi na różne rodzaje pociągów oraz zmiany w ich wyglądzie na przestrzeni lat.

 

5. „Bilety” – zabawa plastyczna. Dziecko rysuje na kartce bilet, wycina go i podpisuje wyrazem „bilet”.

Potrzebne będą: ilustracje różnych pociągów, nożyczki, kredki ołówkowe.

 

6. „Pokaż i nazwij emocje” – zabawa pantomimiczna. Dziecko pokazuje, jakie emocje towarzyszą podczas podróży pociągiem.

 

7. „Pociąg w tunelu” – zabawa ruchowa. Dziecko ustawione w parach z domownikami. Podają sobie ręce uniesione w górę – tworzą tunel. Zaczynając od pierwszej pary, dzieci przechodzą przez tunel i ustawiają się na jego końcu.

 

8. „Środki lokomocji” – ćwiczenia gimnastyczne.

Potrzebne będą: woreczek gimnastyczny i plastikowy talerzyk lub tekturowy lub plastikowy krążek po jednym na dziecko, 3 tekturowe krążki (czerwony, zielony, pomarańczowy).

Część wstępna: Zabawa ożywiająca: Dziecko pobiera od rodzica po plastikowym talerzyku lub krążku. Trzymając krążek w dłoniach, porusza się, naśladując jadące auto. Rodzic ma w ręku 3 tekturowe krążki (czerwony, zielony i pomarańczowy) i co kilka sekund podnosi do góry inny kolor krążka. Zielony – jedź (dziecko przemieszcza się). Czerwony – stój (dziecko zatrzymuje się). Pomarańczowy – szykuj się do jazdy (w miejscu przebiera nogami, szykując się do jazdy)

Część główna: Dziecko ćwiczy boso. Rodzic rozdaje dziecku po jednym woreczku gimnastycznym. Dziecko wykonuje ćwiczenia, powtarzając 6 razy. Dziecko kładzie woreczek na krążku i lekko go podrzuca tak, jak naleśnika na patelni. Woreczek podczas ćwiczenia nie spada na podłogę. Ćwiczenie to wykonuje najpierw stojąc, potem siedząc, a na końcu w leżeniu na brzuchu. Dziecko w siadzie rozkrocznym o nogach ugiętych, krążek z woreczkiem leży na podłodze między kolanami. Dziecko na zmianę raz jednym kolanem dotyka woreczka, raz drugim. Dziecko w siadzie o nogach ugiętych chwyta stopami woreczek i podnosi do góry, następnie puszcza i woreczek spada na krążek. Dziecko palce prawej stopy opiera na woreczku i zatacza kółka na krążku w prawą i w lewą stronę, zmiana nogi ćwiczącej. Dziecko próbuje palcami stóp obrócić krążek na drugą stronę. Dziecko odkłada przybory w wyznaczone przez nauczyciela miejsce.

Część końcowa: Ćwiczenie oddechowe: Rodzic rozdaje po chusteczce higienicznej. Dziecko w leżeniu na plecach, kładzie chusteczkę na twarzy i stara się, dmuchnąć w chusteczkę tak, żeby się uniosła ponad twarz. Ćwiczenie powtarza 5 razy.

 

9. „Kolorowy pociąg” – zabawa muzyczno – ruchowa. Rodzic dzieli dziecko z domownikami na zespoły. Każdy zespół tworzy pociąg i ma inny kolor szarfy. Pociągi poruszają się przy dźwiękach wcześniej ustalonych instrumentów. Pociąg czerwony – bębenek, pociąg żółty – trójkąt, pociąg zielony – kołatka.

 

10. „Dokończ zdanie” – zabawa słowna. Dziecko kończy rozpoczęte przez rodzica zdanie:

Samolot leci…(wysoko, szybko, głośno).

Rower jedzie… (powoli, długo).

Samochód jedzie… (szybko, wolno, krótko, długo, daleko, blisko).