Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Wakacje...

Poniedziałek  15.06.2020

Bajki, które lubią dzieci – słuchanie dowolnej bajki czytanej przez rodzica. Dziecko wypowiada się na temat treści bajki.
Samochody – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, kiedy widzi krążek zielony. Po zmianie kolorów – na czerwony, zatrzymuje się.  
Zabawa przy piosence „Wesołe wakacje”
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
Rozmowa na temat piosenki. Pośrodku dywanu stoi pojemnik z klockami. Rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych .Gdzie pojechały dzieci na wakacje? – zagadki obrazkowe. - Odgadywanie gdzie dzieci pojechały na wakacje na podstawie małego fragmentu obrazka: morze, góry, miasto, wieś.
Wakacyjne zagadki –rozwiązywanie zagadek -dziecko poznaje pojęcie „wakacje”.
Zgadnij, co to? – zagadki słowne. Latem świeci słońce na zielonej… (łące)
Gdy deszczyk pada cieszy się żabek …(gromada)
Przez ulicę przechodzimy, gdy jakie światło widzimy?... (zielone)
Gdy słońce mocno świeci, wkładają na głowę go dzieci. (kapelusz)
Dziecko, gdy odgadło zagadkę bierze sobie jeden klocek i kładzie przed sobą.  Przeliczanie punktów. (klocków)
Wakacyjne skarby – zabawa ruchowa. Dziecko tańczy do dowolnej muzyki, kiedy muzyka cichnie przykuca .
Raz ,dwa, trzy-zabawa ruchowa -Raz, dwa, trzy, kto się ruszy odpada z gry. Rodzic  mówi głośno tekst, w tym czasie  dziecko biega. Kiedy skończy mówić, dziecko przyjmuje różne pozycje i stoi nieruchomo.   
Samoloty – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju  z uniesionymi w bok ramionami.
Wakacyjne zabawki – łączenie rysunku z jego cieniem, kolorowanie obrazka, Karta pracy str. 27

Wtorek  16.06.2020

Gdzie możemy pojechać na wakacje? - oglądanie albumów przedstawiających piękno przyrody i zabytków.
Samochody – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, kiedy widzi krążek zielony. Po zmianie kolorów – na czerwony, zatrzymuje się.
Ludzik – zabawa z figurami geometrycznymi z rymowanką –  
Dziecko siedzi na dywanie . Wyszukuje przedmioty, które mają kształty geometryczne: koła np. zegar, kwadratu, prostokąta, trójkąta. Dziecko wskazuje dany przedmiot.  Dziecko otrzymuje kartę A4, siada do stolika, na którym w pojemniku leżą figury geometryczne i klej w sztyfcie .
Rodzic mówi tekst, a dziecko układa ludzika na kartce.
Głowa z koła, tułów to kwadrat,
prostokąty - ręce dwie i o nogach nie zapomnij dwa prostokąty dołóż też.
Po ułożeniu dziecko nakleja figury, dorysowuje kredkami ołówkowymi dowolne elementy do naklejonego na kartkę ludzika z figur geometrycznych.  
Pajacyki – zabawa ruchowa.   
Dogoń motyla – zabawa bieżna. Rodzic biega z motylem umocowanym na sznurku, wstążce, dziecko stara się go dogonić.
Co mam włożyć? – zabawa słowno - ruchowa
Kiedy ciepło jest na dworze, - zaczyna mówić Rodzic,
to ja …. (klapki, kąpielówki, spodenki…) sobie włożę –  dziecko wymienia jeden element ubrania,
Raz - dwa - trzy, raz - dwa- trzy, jak to włożyć? Pokaż mi. - mówią razem rodzic z dzieckiem, a dziecko naśladuje gest wkładania wymienionej części ubioru.

Środa  17.06.2020

Samochody – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, kiedy widzi krążek zielony. Po zmianie kolorów – na czerwony, zatrzymuje się.  
Akwarium –improwizacja ruchowa do muzyki Camille’a Saint –Saensa, zapoznanie z charakterystycznymi cechami lata. Słuchanie muzyki-wizualizacja.

https://www.youtube.com/watch?v=a4lmvXYRfa4

Rozmowa na temat, co sobie wyobraziło słuchając muzyki. Rodzic rozkłada folię malarską lub zwykły materiał, który jest wodą, może to być morze, jezioro. Dziecko siada wokół foli biorąc ją za brzeg obiema rękami. •
Inscenizacja ruchowa do nagrania pt. „Akwarium” Saint-Saënsa – wachlowanie zgodnie z melodią, • rodzic wysypuje na napiętą folię rybki, zadaniem dziecka jest wachlowanie folią zgodnie z poleceniem, np. lekko, bardzo mocno, ale tak, żeby nic nie spadło itp. • ; zadaniem dziecka jest falowanie z różną częstotliwością – raz wysoko, raz bardzo nisko itp.  • falowanie folią wg wskazówek rodzica: lekko, mocno, wysoko, nisko, •
zabawa uspokajająca – dziecko kładzie się na podłodze, na plecach i nakrywa się folią, jak kocem (całe ciało poza głową).
Wyjście na podwórko – obserwacja słońca i chmur na niebie.
Płyniemy łódką – zabawa ruchowa .Dziecko siada tak , aby stopy się połączyły.  pochyla się raz do przodu, raz do tyłu.
Rysowanie kredkami na dowolny temat.

Czwartek 18.06.2020

Co zabiorę na wakacje? - zabawa dydaktyczna.
Rodzic kładzie na dywanie plecak i różne przedmioty (koło dmuchane, okulary słoneczne, bluzkę z krótkim rękawem, krótkie spodenki, obrus, rękawiczki, wazon, itp.) Zadaniem dziecka jest ustalić, co zapakujemy do plecaka wyjeżdżając na wakacje, a co nie będzie nam potrzebne. Uzasadnia swój wybór. Dziecko wspólnie z rodzicem pakuje wakacyjny plecak.
Samochody – zabawa poranna .Dziecko biega po sali, kiedy widzi krążek zielony. Po zmianie kolorów – na czerwony, zatrzymuje się.
Jak bezpiecznie spędzić wakacje? – słuchanie opowiadania- zapoznanie z zasadami warunkującymi bezpieczne zachowanie.
Wakacje to czas wypoczynku, zabawy, przygód. Każdy ma swój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu. Jedni lubią wyjazdy nad morze, inni chętnie chodzą po górach. Niektórzy kochają kąpiele w jeziorze, a jeszcze inni wieś i spacery po łące. Część turystów wyjeżdża za granicę, aby poznać inne kraje. Wakacje są po to, aby odpocząć od nauki i pracy. Wypoczywając w różnych ciekawych miejscach musimy pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Zuzia w tym roku była z rodzicami i rodzeństwem nad jeziorem. Pamięta jak wspólnie z mamą i siostrami przypominały jak należy zachować się nad wodą. Dzieci zawsze są pod v  opieką dorosłych. do wody wchodzą razem z rodzicami. Chronimy swoje ciało przed gorącymi promieniami słońca i pijemy wodę. Podczas spacerów nigdy nie zrywamy nieznanych roślin i nie dotykamy napotkanych zwierząt. Przestrzegając tych zasad bezpiecznie spędzimy wakacje. Wypoczniemy, poznamy nowych ludzi, zobaczymy ciekawe miejsca i pozostaną nam miłe wspomnienia.
Rozmowa na temat opowiadania. - Co to są wakacje? - Co robimy podczas wakacji? - Jak należy zachowywać się podczas letniego wypoczynku? Wakacyjny kodeks postępowania – układanie regulaminu, zapisywanie przez rodzica na dużym arkuszu papieru. Dziecko wspólnie z rodzicem układa zasady bezpiecznego postępowania podczas letniego wypoczynku. Rodzic zapisuje je na dużym arkuszu papieru.
Na koniec odczytuje hasła. Dziecko jeszcze raz wyjaśnia ich znaczenie. Wywieszenie „Kodeksu postępowania wakacyjnego” w widocznym miejscu. Góry, morze, las – zabawa ruchowa. Rodzic przyczepia w różnych miejscach w pokoju obrazki przedstawiające góry, morze i las. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach bębenka. na przerwę i sygnał słowny: morze, góry lub las, ustawia się obok odpowiedniego obrazka.
Układanie puzzli.

Piątek  19.06.2020

Kolorowanie wakacyjnych obrazków.
Samochody – zabawa ruchowa. Dziecko biega po sali, kiedy widzi krążek zielony. Po zmianie kolorów – na czerwony, zatrzymuje się.  
Ciekawe  miejsca – wakacyjna pocztówka, praca plastyczna, malowanie farbą plakatową.
Ciekawe miejsca – oglądanie ilustracji przedstawiających różne miejsca w Polsce i na świecie. Dziecko nazywa miejsca np. plaża, las, miasto, wieś.
Wakacje – swobodne wypowiedzi dziecka z wykorzystaniem ilustracji. Dziecko opowiada o wakacyjnych planach: gdzie pojedzie lub gdzie chciałby pojechać. Wskazuje odpowiednią ilustrację. Dziecko opowiada, co w danym miejscu można robić, jak spędzać wolny czas. Dziecko maluje farbą plakatową i pędzelkiem.
Mała i duża piłeczka – zabawa ruchowa. Dziecko podskakuje, jak mała i duża piłeczka.
Moje przedszkole - rysowanie kredkami ołówkowymi według własnego pomysłu.