Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Witamy lato.

Poniedziałek  15.06.2020 

Temat dnia:  Zabawy na cztery pory roku

„Co to jest LATO?” – burza mózgów cel: aktywizowanie myślenia i mowy, kształtowanie pojęcia „lato” Dzieci podają różne pomysły, skojarzenia, określają cechy charakterystyczne lata, kojarzące się z latem. Wypowiedzi dzieci nauczyciel może zapisać i umieścić w kąciku dla rodziców.

„Wyruszamy w podróż” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują jazdę samochodem (krążek jest kierownicą).

 „Zabawy na cztery pory roku”- rozmowa z dziećmi na podstawie  ilustracji oraz własnych doświadczeń. Kształtowanie umiejętności poprawnego budowania wypowiedzi, wdrażanie do wypowiedzi na podany temat.  Dziecko wypowiada się na temat zabaw, w które można bawić się w poszczególnych porach roku. Wymień z pamięci kolejne pory roku, podziel nazwy na sylaby.

„Moje zabawy” –  praca z książką  „Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.38-39 cel: wzbogacanie wiedzy o porach roku, rozwijanie mowy i sprawności manualnych

Ćwiczenia gimnastyczne  https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=60s , a następnie https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M  .

 „Zabawki na lato” – ćwiczenia graficzne. / „Pięciolatek - Razem poznajemy świat” - grafomotoryka” str.84/ cel: rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej, zachęcanie do starannego wykonania pracy

„Raz, dwa, trzy” – zabawa ruchowa z elementem pantomimy cel: zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu, przezwyciężanie nieśmiałości Dzieci stoją w kręgu i podają z rąk do rąk misia (lub inną maskotkę) wygłaszając przy tym rymowankę: Raz, dwa, trzy, teraz misia trzymaj Ty. Dziecko, u którego zatrzyma się miś pokazuje jakąś czynność. Po odgadnięciu czynności wszystkie dzieci ją pokazują. Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Dokończ rysunek” – ekspresja plastyczna cel: rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności, rozwijanie umiejętności planowania na płaszczyźnie. Dziecko otrzymuje kartkę z naklejonym fragmentem wyrwanym z kolorowej makulatury (trawa, drzewo, budynek, chmury, postać ludzka, zwierzę itp.). Następnie uzupełnia rysunek dowolną treścią.

 

Wtorek  16.06.2020 

Temat dnia: Owoce lata

„Odgłosy lata” – ćwiczenie warg i języka. Usprawnianie narządów artykulacyjnych Zaproponowaną frazę dzieci wypowiadają: cicho/głośno, wolno/szybko. Tirli – firli – fu – tu – tu, Firli – tirli – tu – fu – fu, Zogi – dugi – da – za – da, Dogi – zugi – za – da – za.
 „Owoce lata” – ćwiczenia słownikowe.  Rozwijanie słownika czynnego poprzez poznawanie różnorodnych określeń rzeczowników • Zapoznanie z owocami, które pojawiają się latem • Kształtowanie słuchu fonematycznego • Doświadczanie smaku i wyglądu owoców lata • Określanie walorów smakowych i zdrowotnych owoców.
„Popatrz! Zgadnij! Podziel na sylaby!” – dziecko ogląda obrazki owoców lata (truskawka, jeżyna, malina, poziomka, wiśnia, czereśnia, porzeczka, agrest; Pięciolatek poznajemy świat cz 4 str. 40),  odgaduje nazwę, dzielą ją na sylaby i podają głoskę w nagłosie danego wyrazu.
„Mój ulubiony owoc”– gromadzenie przymiotników. Dzieci wypowiadają się na temat: Który z owoców lata lubię najbardziej i dlaczego? Jeśli dzieci stwierdzą, że danego owocu nie lubią, rodzic próbuje uzyskać słowo, które opisywałoby dany owoc. Proponowany zasób przymiotników: kwaśny, słodki, soczysty, cierpki, twardy, miękki, pachnący, świeży, okrągły, czerwony, zielony
„Popatrz! Dotknij! Powąchaj! Smakuj!” – zabawa badawcza cel: poznanie wyglądu, budowy i smaku owoców. Rodzic  prezentuje dzieciom świeże owoce lata. Dzieci obserwują owoce, określają ich kolor i kształt, badają wygląd owocu od wewnątrz oraz określają jego smak. Następnie wspólnie wykonujemy sałatkę owocową z owoców lubianych przez dziecko.
„Owoce lata” –praca z książką / „Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s. 40/. Kończenie kolorowania rysunków i otaczanie pętlą tych, które są ulubionymi.  
„Oto lato” – komponowanie wizerunku lata techniką kolażu
 Rozwijanie sprawności manualnych i kreatywności • Zachęcanie  do korzystania z posiadanej wiedzy.
„Jak wygląda lato?” – dziecko wypowiada się na temat :jak wygląda lato,  w taki sposób możemy je przedstawić, czy możemy wykonać portret lata.
„Takie lato” – praca plastyczna techniką kolażu Z kolorowej makulatury dzieci wycinają twarze, naklejają na kartki. Korzystając z posiadanej wiedzy dzieci dorysowują (np. olejnymi pastelami) elementy lata. Atrybuty lata wycinają z makulatury i również przyklejają do wizerunku lata. Po ukończeniu zadania dziecko porządkuje swoje miejsce pracy.
Zamykamy, otwieramy – zabawa dramowa.
 https://www.youtube.com/watch?v=bS6sjWYq2Q0


Środa 17.06.2020     

Temat dnia: Liczymy owoce lata

„Jakie jest lato?” – ćwiczenia słownikowe cel: aktywizowanie myślenia i mowy poprzez poszukiwanie atrybutów lata, wzbogacanie słownictwa Dzieci siedzą w kole, jedno dziecko w środku koła rzuca/turla do wybranego dziecka maskotkę/piłkę. Wskazane dziecko podaje cechę lata.
„Lody z owocami” –ćwiczenia graficzne/ „Pięciolatek - Razem poznajemy świat” - grafomotoryka” str.85/ cel: rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej, zachęcanie do starannego wykonania pracy.

„Plażowe zabawy” - improwizacje rytmiczno – taneczne do utworu, pt.: „Cztery Pory Roku – Lato” Antonio Vivaldiego. Kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci.
 „Lato, lato wołam cię”- zabawa rytmiczna – wystukiwanie rytmu podanego zdania  z wykorzystaniem grzechotek z różną intonacją i w różnym tempie.
„Letnie zabawy” – rozmowa kierowana na temat możliwości zabaw w okresie letnim
„Skrzynia skarbów” – zabawa słowna - nazywanie przedmiotów związanych z latem (np.: okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, klapki, parasol, wiaderko z łopatką, ręcznik)
„Lato” – słuchanie fragmentu utworu Antonio Vivaldiego, pt.: „Cztery Pory Roku”- omówienie nastroju utworu, próby określania własnych odczuć po jego wysłuchaniu.
„Morskie fale” – zabawa przy muzyce Zabawa z ręcznikiem przy w/w muzyce wg instruktażu nauczyciela: - lekkie falowanie ręcznikiem – dźwięki miarowe - mocniejsze falowanie – natężenie dźwięków -  falowanie po prawej i lewej stronie ciała (naprzemiennie) – dźwięki głośne (efekt trzepania) - opadanie ręcznika – dźwięki ciche
„Taniec na plaży” – improwizacje taneczne z wykorzystaniem ręczników wg pomysłów dzieci przy w/w muzyce
Ćwiczenia relaksacyjne – dzieci rozkładają na podłodze ręczniki, kładą się na nich na plecach z zamkniętymi oczami – „opalają się”, oddychają głęboko i swobodnie, rozluźniają się. Nauczyciel włącza w/w muzykę A. Vivaldiego. Czas relaksu dostosowany jest do entuzjazmu dzieci.

„W krainie owoców ” – tworzenie i rozgrywanie gry typu „ściganka”.  Kształtowanie umiejętności liczenia • Rozwijanie myślenia matematycznego.
Dzieci wypowiadają się na temat owoców:  dlaczego należy jeść owoce, co należy zrobić przed zjedzeniem owoców (umyć owoce i ręce).
„W krainie owoców” – przygotowanie gry: należy  przygotować arkusz szarego papieru, na którym rysujemy  pola, okienka do gry, z zaznaczeniem punktów rozpoczynających i kończących grę tj. START i META. Dzieci naklejają obrazki z owocami w wybrane przez siebie okienka i ustalają reguły gry, ilu graczy jednocześnie może grać. Rzucona kostka z oczkami wskazuje o ile pól trzeba przesunąć pionek. Dzieci określają co należy zrobić, gdy pionek zatrzyma się na polu np. porzeczki, czy maliny. Wygrywa dziecko, którego pionek pierwszy dojdzie do mety.
 „Ile truskawek?” – zabawa matematyczna cel: rozwijanie myślenia matematycznego, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1-10 i więcej, kształtowanie pojęcia „tyle samo”. Rodzic opowiada, a dzieci wykonują czynności dokładania lub odkładania liczmanów (klocki, plastikowe nakrętki). W koszyczku było 8 truskawek. (dzieci układają przed sobą 8 elementów) Zosia uwielbia truskawki, więc zjadła 6. ( dzieci odkładają 6 elementów i mówią ile zostało) Mama stwierdziła, że 2 truskawki, to za mało dla rodziny na deser i dołożyła 10. (dzieci dokładają 10 elementów, przeliczają i podają ilość) Mama poprosiła Zosię, aby przyniosła 4 talerzyki. (dzieci układają przed sobą 4 małe kartki) Wszystkie truskawki, które mamy na deser rozkładamy na talerzyki, żeby było po równo, tyle samo. (dzieci rozkładają po 3 truskawki).


Czwartek 18.06.2020 

Temat dnia: Kolorowe lato

„Co by było, gdyby nie było lata?” – twórcza zabawa słowna . Rozwijanie wyobraźni i myślenia, wzbogacanie zasobu słownictwa.
„Pokaż kolor” – odgadywanie zagadek cel: rozwijanie myślenia abstrakcyjnego, poznawanie różnych odcieni jednej barwy. Rodzic zadaje zagadki o kolorach, typu: pokaż kolor jaki ma słońce, przynieś kolor jaki mają truskawki, pokaż kolor jaki ma trawa i wiosenne liście. Kolory mogą dzieci wskazać na ubiorze, ale też na przedmiotach z otoczenia, przynieść klocek w podanym kolorze.

 „Kolorowe lato” – malowanie nietypowymi narzędziami.  Zapoznanie dzieci z możliwością wykorzystania  nietypowych narzędzi do malowania • Zachęcanie do recyklingu i twórczej aktywności.
Przebieg: „Tęczowe lato” – zabawa badawcza z wykorzystaniem kolorowych pastylek cel: rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, zapoznanie ze zjawiskiem tworzenia tęczy Na talerzyku dzieci układają w kręgu kolorowe pastylki (jako rytm, obok siebie po kilka w tym samym kolorze) i spryskują wodą. Kolory przenikają się i powstaje efekt tęczy.
„Opowieść o lecie” – rysowanie w powietrzu pod dyktando rodzica. Rozwijanie uwagi i koordynacji ruchowej.
Dzieci wykonują polecenia rodzica, naśladują jego ruchy. Jest lato. Świeci słońce  – rysujemy słońce. Pojawiły się chmury – rysujemy chmury. W pobliżu chmur latają ptaki – rysujemy ptaki. Zmęczone ptaki usiadły na drzewie – rysujemy drzewo. Ptaki były głodne i poleciały nad łąkę, tam gdzie są kwiaty i owady – rysujemy kwiaty. Zrobiło się wietrznie, owady i ptaki ukryły się, pojawiły się deszczowe chmury, zaczął padać deszcz – rysujemy chmurę i deszczowe krople. Po chwili deszcz ustał i pojawiła się tęcza – rysujemy tęczę. Owady powróciły do kwiatów, a ptaki znów latały pod chmurami.
„Kolorowe lato” – ekspresja plastyczna. Rodzic podaje temat pracy i zapoznaje dzieci z nietypowymi narzędziami do malowania, sposobem posłużenia się nimi. Dzieci rysują flamastrami w ciemnych kolorach kontury, bez wypełniania płaszczyzny. Kolory rozcieńczonej farby plakatowej nanoszą na pracę gąbką. Trawę malują szczoteczką do zębów.
 „Dokończ zadanie” – zabawa dydaktyczna.  Rozwijanie mowy i myślenia.  Rodzic podaje część zdania, a dzieci je uzupełniają, kończą: Latem są…. - Kiedy świeci słońce, to… - Latem bawię się… - Lubię lato, bo…
„Lato nitką malowane” – ekspresja plastyczna cel: wzbogacanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie twórczej wyobraźni. Praca w parach. Na kartce dziecko układa zanurzoną w farbie plakatowej nić (jedną lub dwie) o długości wychodzącej końcami poza kartkę. Kartkę z nicią dziecko przykrywa drugą kartką. Jedno dziecko przytrzymuje wierzchnią kartkę (lekko przyciska), a drugie wyciąga spod kartki nić (nici). Do otrzymanych wzorów można kredkami, flamastrami dorysować dowolne elementy.
„Raz, dwa, trzy” – zabawa ruchowa z elementem pantomimy cel: zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu, przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie pomysłowości Dzieci stoją w kręgu i podają z rąk do rąk misia (lub inną maskotkę), wygłaszając przy tym rymowankę: Raz, dwa, trzy, teraz misia trzymaj Ty. Dziecko, u którego zatrzyma się miś pokazuje jakąś czynność. Po odgadnięciu czynności wszystkie dzieci ją pokazują. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Zapamiętaj – ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna.  Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci. Rodzic układa przed dziećmi 3-5 przedmiotów (można więcej), zabawek w określonej kolejności. Dzieci zapamiętują sposób ułożenia. Dzieci zamykają oczy, a rodzic zmienia nieco kolejność ułożenia, zabiera jakiś element lub dokłada. Zadaniem dzieci jest odtworzenie pierwotnego ułożenia elementów.


Piątek 19.06.2020     

Temat dnia: Muzyka na lato

„Co by było, gdyby cały czas było lato?” – twórcza zabawa słowna cel: rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie myślenia.
„Co je łączy?” – zabawa dydaktyczna. Rozwijanie uwagi i spostrzegawczości oraz wzbogacanie wiedzy ogólnej Należy przygotować zestaw kilku przedmiotów i kolejno demonstrować je dzieciom. Zadaniem dzieci jest wskazanie, przyniesienie drugiego przedmiotu, który posiada co najmniej jedna cechę wspólną np. kolor (oba są żółte), przeznaczenie (oba służą do zabawy), rodzaj materiału(oba są z drewna), kształt (oba są okrągłe).
Zumba dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

"Mamo, tato, ile kroków do domu?" - zabawa ruchowa

Dziecko staje na końcu pokoju. Na drugim końcu pokoju staje rodzic, zwrócony plecami do dziecka.
Dziecko woła: Mamo, mamo, ile kroków do domu? (lub "Tato, tato").
Rodzic odwraca się i mówi, np.: Dwa kroki.
Dziecko przemieszczają się w stronę R., wykonując dwa kroki, głośno licząc.
Zabawa kończy się, kiedy dziecko dojdzie do rodzica i przekaże mu gorący uścisk.
Następnie dochodzi do zamiany ról.
Mama woła "synku, synku/ córeczko, córeczko ile kroków do domu" i robi dokładnie to, co wcześniej dz.
Co lubię robić z…" - wykonanie rysunku

Potrzebne będą: kartka formatu A4, kredki, klamerki do suszenia prania,
R. zachęca dziecko do zastanowienia się nad tym, co najbardziej lubią robić z dowolnym członkiem swojej rodziny,
np. z mamą, tatą, babcią, dziadkiem czy rodzeństwem.
Następnie proponuje wykonanie rysunku.
Po wykonaniu zadania dziecko prezentuje pracę i opowiada o niej.
Na koniec dziecko przypina na dole swojego rysunku tyle klamerek, ile ma lat.
Jeże – zabawy dywanowe.
 https://www.youtube.com/watch?v=4XPgOLV-5ls
„Raz, dwa, trzy” – zabawa ruchowa z elementem pantomimy Dzieci stoją w kręgu i podają z rąk do rąk misia (lub inną maskotkę), wygłaszając przy tym rymowankę: Raz, dwa, trzy, teraz misia trzymaj Ty. Dziecko, u którego zatrzyma się miś pokazuje jakąś czynność. Po odgadnięciu czynności wszystkie dzieci ją pokazują. Zabawę powtarzamy kilka razy. cel: zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu, przezwyciężanie nieśmiałości
„Opowieści na lato” – słuchanie książki . Kształcenie umiejętności dłuższego skupienia uwagi. Rodzic czyta dzieciom wybraną przez nie książkę.