Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 161410
- Do końca roku: 226 dni
- Do wakacji: 33 dni
-
Kartka z kalendarza
Czym podróżujemy.
Poniedziałek 08.06.2020
Temat dnia: Jeździmy, latamy, pływamy
„Poszukaj pojazdu” – oglądanie książek, czasopism o różnych rodzajach pojazdów i swobodne wypowiedzi dzieci. Doskonalenie percepcji wzrokowej
„W autobusie” – zabawa parateatralna. cel: kształcenie umiejętności wchodzenia w role, zapoznanie z zasadami podróży autobusem. Zabawa polega na odgrywaniu sytuacji w autobusie (miejskim czy dalekobieżnym). Dzieci ustawiają krzesła „jak w autobusie”. Zabawę rozpoczyna rodzic, który jest kierowcą i zapoznaje dzieci z zasadami podróży autobusem, bezpieczeństwie, kulturalnym zachowaniu, koniecznością zakupienia biletu (w kasie, w sklepie, u kierowcy, przez internet). Dzieci – pasażerowie kupują bilety (przygotowane kartoniki lub skasowane, zużyte bilety. w dalszej części zabawy dzieci samodzielnie odtwarzają role kierowcy i pasażerów.
„Stop”- zabawa ruchowa z elementem marszu.
Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na hasło: stop, dzieci zatrzymują się.
„Samoloty” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Dzieci stają na jednej nodze z rękami uniesionymi w bok wykonują tzw. jaskółkę.
„Mosty” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko stoi w rozkroku, a drugie obchodzi je dookoła
na czworakach przechodząc przez most. Zmiana ról.
„Samochody”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
Dzieci naśladują jazdę samochodem. Na sygnał wzrokowy: zielony – dzieci poruszają się, naśladując jazdę samochodem. Na sygnał: czerwony – zatrzymują się.
„Jeździ, lata czy pływa, powiedz jak się nazywa? – odgadywanie zagadek
Czym towary i podróżni płyną,
Pan kapitan o wszystko dba,
I do portu dopłyną? (statek)
Z bliska widzi chmury,
czasem deszczyk też,
My go nie widzimy,
Zbyt wysoko jest. (samolot)
Ma dwa koła i specjalne ścieżki,
Lubią nim jeździć dorośli i dzieci. (rower)
Z miasta do miasta i w mieście też,
Gdy masz bilet, jedź gdzie chcesz. (autobus)
Przez góry, łąki i lasy
Sunie po szynach.
Dużo ludzi się w nim mieści,
Policz, gdy się zatrzyma. (pociąg)
Cztery koła, kierownica,
Na obiad paliwo,
Do jeżdżenia – ulica. (samochód)
„Środki lokomocji” – rozmowa kierowana
Jakie znacie pojazdy, które poruszają się po lądzie?
Jakie znacie pojazdy, które poruszają się na wodzie?
Jakie znacie pojazdy, które poruszają się w powietrzu?
„Jeździmy, latamy, pływamy”– praca z książką. /”Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.30/ dzielenie nazw na sylaby, łączenie fragmentów ilustracji. Cel: rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie analizy sylabowej
Ćwiczenia gimnastyczne
„Berek z imionami” - zabawa ożywiająca.
Dzieci biegają, osoba wywołana po imieniu zatrzymuje się i podnosi obie
ręce w górę, pozostałe osoby ustawiają się za osobą wywołaną w rzędzie tworząc pociąg.
Jeżeli są dwie osoby lub więcej o tym samym imieniu to tworzymy 2 rzędy lub więcej.
Osoby które ustawią się na samym końcu wykonują 5 przysiadów. Zabawę powtarzamy
kilkakrotnie.
„Żaglówka”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.31/ kolorowanie obrazka według kodu
cel: rozwijanie uwagi, cierpliwości, koordynacji wzrokowo – ruchowej
„Łódeczka” – składanka z papieru
cel: wdrażanie do pokonywania trudności, wydłużanie fazy wdechu i wydechu
https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0
Rodzic demonstruje sposób składania łódki i wspomaga dzieci w ich działaniach.
Dzieci puszczają łódeczki na wodę i wprawiają je w ruch – dmuchając. Jezioro może być
w misce lub na podwórku w dmuchanym baseniku dziecięcym.
„Droga i dziura” – zabawa orientacyjno-porządkowa
cel: sprawne reagowanie na sygnał. Dzieci maszerują swobodnie, na sygnał: „dziura” odwracają się i maszerują w przeciwnym kierunku.
„Lata, pływa, czy jeździ?” – zabawa dydaktyczna
cel: kształcenie umiejętności segregowania według jednej cechy i uzasadniania wyboru
Karta pracy nr 1
Wtorek 09.06.2020
Temat dnia: Pojazdy
„Pojazdy”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.32/ kolorowanie obrazka. Cel: rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
„W pociągu” – zabawa parateatralna Cel: kształcenie umiejętności wchodzenia w role, zapoznanie z zasadami podróży pociągiem.
Zabawa polega na odgrywaniu sytuacji w pociągu (metrze). Dzieci ustawiają krzesła „jak w pociągu”. Zabawę rozpoczyna rodzic, który jest konduktorem i zapoznaje dzieci z zasadami podróży pociągiem, bezpieczeństwie, kulturalnym zachowaniu, koniecznością zakupienia biletu (w kasie, u konduktora, w automacie, przez internet). Dzieci – pasażerowie kupują bilety (przygotowane kartoniki lub skasowane, zużyte bilety. W dalszej części zabawy dzieci samodzielnie odtwarzają role konduktora i pasażerów.
Maszynista zuch – zabawa ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik
„Mój pojazd” – rysowanie kredką świecową i malowanie farbami
Cele:rozwijanie wyobraźni i jej wyrażanie poprzez ekspresję plastyczną, zapoznanie z dawnymi pojazdami, wdrażanie do porządkowania miejsca pracy
Nauczyciel pokazuje sposób wykonania pracy plastycznej. Kredkami świecowymi dzieci rysują dowolny pojazd i uzupełniaj farbą plakatową lub akwarelową.
„Pojazdy dawniej i dziś” – prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=3H1llPknvYE
Dzieci podczas oglądania prezentacji komentują wygląd dawnych pojazdów, porównują ze współczesnymi.
„Prawa i lewa strona” – zabawa ruchowa
cel: określanie kierunków w przestrzeni, utrwalanie stron prawa/lewa
Dzieci stojąc ilustrują ruchem treść rymowanki:
Mam prawą rękę i lewą też mam, (dzieci machają prawą ręką, a następnie lewą)
W którą stronę pójdę, zdecyduję sam. (dzieci odchodzą z kręgu w dowolną stronę 3 kroki,
zatrzymują się i powtarzają rymowankę)
Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
„Czy potrafisz?” – zabawa ćwicząca prawidłową wymowę
W różnym tempie i z różną dynamiką dzieci powtarzają:
Kurtka – krawat – kartka – kratka – bratek – bramka - marmoladka
Odgłosy pojazdów - zabawa ortofoniczna - ćwiczenie narządów mowy przez powtarzanie zgłosek. Naśladowanie za nauczycielką odgłosów pojazdów: pociąg - puf, puf, puf, samolot – szz, szz, szz, samochód - wrr, wrr, wrr
Pojazdy - zabawa ruchowa. Na umówiony sygnał dzieci naśladują ruchem, głosem sposób poruszania się samochodu, samolotu, pociągu.
Akumulator - zabawa uspakajająca - siad skrzyżny - wydech przy pochyleniu się do przodu i wdech przy powrocie do wyprostu. Przy wdechu dzieci wykonują ruch tułowia przypominający poruszanie się węża.
Środa 10.06.2020
Temat dnia: Liczymy pojazdy
„Lecą samoloty” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str.79/ cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii od oznaczonego punktu, bez odrywania ręki oraz kolorowanie obrazka
„Dokąd prowadzi droga” – zabawa twórcza
cel: rozwijanie pomysłowości i umiejętności planowania działań
Za pomocą papierowej taśmy dzieci wyznaczają na podłodze drogi, trasy do zabaw. Rodzic wspomaga dzieci w przygotowaniu nazw, znaków drogowych (rysując, przyklejając na taśmie). Naklejone drogi mogą służyć dziecięcym zabawom przez wiele dni.
„Czym lubię podróżować” – zabawa integrująca
cel: poznawanie siebie, ćwiczenie pamięci, przezwyciężanie nieśmiałości. Dzieci wypowiadają się czym lubią podróżować.
„Jaki to pojazd?” - słuchanie odgłosów pojazdów
Dzieci uważnie słuchają dźwięków, wpierw z otwartymi oczami, a później z zamkniętymi.
https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A
Rozpoznają i nazywają pojazdy wydające te odgłosy.
- Jakie pojazdy wydawały odgłosy?
- Czy łatwiej rozpoznać odgłosy z otwartymi oczami, czy z zamkniętymi?
- Dlaczego jest ważne, aby uważnie słuchać, co nadjeżdża?
„Powtórz dźwięk” – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: buch, uch, puff, uff.
„Jedzie pociąg z daleka” – zabawa ze śpiewem https://www.youtube.com/watch?v=gdBS9XTKVi0
„Dwa pociągi” – zabawa ruchowa
Dzieci - pasażerowie stoją w luźnej rozsypce. Dwoje dzieci chodzi pomiędzy dziećmi i dotykając „pasażerów” zaprasza je do pociągu. Dziecko dotknięte ustawia się w pociąg, za dotykającym i razem z nim porusza się. Kolejne dotknięte dzieci dołączają do pociągu, pociąg się wydłuża.
„Gdzie stoi auto?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ustawia auto na dywanie i pyta dzieci: „Gdzie stoi auto?”. Kolejne ustawienia auta wykonują dzieci. Zachęcamy dzieci, aby posługiwały się przyimkami: na, pod, za, obok.
„O jakim pojeździe mówię?” – zabawa dydaktyczna
Zagadki są typu opisowego np. „ten pojazd jest plastikowy, zielony, z czarnymi kołami i drzwiami, ma niebieskie napisy” itp.
„Liczymy pojazdy”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.33/ przeliczanie pojazdów. Doskonalenie umiejętności liczenia, utrwalanie znajomości liczebników porządkowych i ich praktyczne stosowanie
„Droga i dziura” – zabawa inhibicyjno – incytacyjna
cel: sprawne reagowanie na sygnał
Dzieci maszerują swobodnie, na sygnał: „dziura” odwracają się i maszerują w przeciwnym kierunku.
„Ja tak, a ty odwrotnie” – zabawa słowna
cel: poszerzanie słownika czynnego, wdrażanie do prawidłowego tworzenia i stosowania form gramatycznych.
Dzieci siedzą na dywanie. Przed dziećmi kartki z wyrazami do tworzenia przeciwieństw. Dzieci kolejno losują kartkę, rodzic czyta wyraz, a dziecko podaje odpowiedź.
Przykładowe wyrazy:
Zima - …(lato)
Zimno - …(ciepło)
Daleko - …(blisko)
Szybko - … (wolno)
Płytko - … (głęboko)
Dobrze - …(źle)
Mało - …(dużo)
Piątek 12.06.2020
Temat dnia: Bezpieczne podróże
„Pociąg” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str. 80/
cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii bez odrywania ręki oraz kolorowanie obrazka
„Czyja droga dłuższa?” – zabawa matematyczna
cel: kształcenie odporności emocjonalnej i umiejętności przegrywania, doskonalenie umiejętności liczenia
Dzieci siedzą w kręgu i głośno, miarowo liczą do dziesięciu, w tym czasie rodzic bądź rodzeństwo układa z klocków drogę (łącząc klocki ze sobą), po czym następuje zmiana ról. Następnie porównujemy zbudowane drogi, używając określeń: dłuższa, krótsza.
„Niezwykły pojazd” – konstruowanie z materiałów różnych, tzw. nieużytków
Z dostępnych zgromadzonych materiałów dzieci indywidualnie lub z rodzeństwem wykonują wymyślone przez siebie pojazdy. Łączeń elementów dokonują za pomocą taśmy biurowej, papierowej, kleju, sznurka, papieru samoprzylepnego. Dziecko: usprawnia percepcję wzrokową, analizę i syntezę wzrokową, rozwija twórczą wyobraźnię, nabywa umiejętności łączenia elementów.
Środki transportu - Bajeczka edukacyjna dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg
„Ułóż taki wzór”- układanie wzorów na dywanie. Dziecko kształci precyzję ruchów, uwagi. Dzieci za pomocą drewnianych wykałaczek odwzorowują wzory literopodobne napisane na kartkach: A, E, I, K, F, H, L, M, N, T, Z. Dzieci wskazują, w czyim imieniu znajdują się
takie litery.
„Kto pojedzie autobusem?” – zabawa słowna
cel: rozwijanie słuchu fonematycznego
Rodzic wyjaśnia, że autobusem mogą jechać tylko rzeczy, których nazwy zaczynają się na „r”, lub tylko rzeczy na sylabę „wa”. Podawane głoski lub sylaby zmieniamy kilkukrotnie.
„Prawa i lewa strona” – zabawa ruchowa. Dziecko utrwala strony prawa/lewa, określa kierunki w przestrzeni
Dzieci stoją w kręgu i ilustrują ruchem treść rymowanki:
Mam prawą rękę i lewą też mam, (dzieci machają prawą ręką, a następnie lewą)
W którą stronę pójdę, zdecyduję sam. (dzieci odchodzą z kręgu w dowolną stronę 3 kroki,
zatrzymują się i powtarzają rymowankę)
Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
„Jeden i wiele” – ćwiczenia gramatyczne
Rodzic podaje rzeczownik w liczbie pojedynczej, a dziecko, do którego rzuci piłkę
– podaje rzeczownik w liczbie mnogiej.
Skacze jedna piłka – Skaczą trzy… (piłki)
Leci jeden samolot – Lecą dwa …(samoloty)
Widzę jedna łódź – widzę dwie …(łodzie)
Nie ma jednego samochodu – nie ma dwóch …(samochodów)
Tam stoi jeden samochód – Tam stoją cztery …(samochody)
Ludzie płyną jednym kajakiem (łodzią) – Ludzie płyną dwoma…(kajakami)
Ludzie płyną jedną łodzią - Ludzie płyną dwiema …(łodziami)
„Statek” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki grafomotoryka str. 81/
cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii od oznaczonego punktu, bez odrywania
ręki oraz kolorowanie obrazka
„Jakie towary wiezie statek?” – zabawa dydaktyczna
cel: rozwijanie słuchu fonematycznego
Rodzic podaję na jaką głoskę lub sylabę zaczynają się nazwy słów określających towar
na statku np. „Statek wiezie towary na „Z”. Wówczas dzieci podają: zebra, zegar,
zabawka, zając itd.
„Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic czyta zdanie. Jeśli zdanie oznacza prawdę, dzieci klaszczą, jeśli zdanie jest
fałszywe – dzieci tupią.
- Zanim przejdziemy na drugą stronę ulicy trzeba się zatrzymać i popatrzeć jakie jest
światło. (prawda)
- Kiedy stoimy w jadącym autobusie nie musimy niczego się trzymać. (fałsz)
- Na drugą stronę ulicy przechodzimy przez przejście dla pieszych. (prawda)
- Jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej, to przed przejściem zatrzymujemy się, patrzymy
w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo, jeśli nie jedzie żaden pojazd, można przejść. (prawda)
- Jeśli jest światło czerwone, przez ulicę można szybko przebiec. (fałsz)
- Dzieci mogą chodzić po ulicy same, bez opieki dorosłych. (fałsz)
- w aucie trzeba zapinać pasy bezpieczeństwa. (prawda)
- Nie można się bawić w pobliżu ulicy i jeżdżących pojazdów. (prawda)
- Jeśli wydarzy się wypadek, należy dzwonić na policję lub na numer alarmowy 112.(prawda)