Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Czym podróżujemy.

 

Poniedziałek 08.06.2020

 Temat dnia: Jeździmy, latamy, pływamy

 „Poszukaj pojazdu” – oglądanie książek, czasopism o różnych rodzajach pojazdów i swobodne wypowiedzi dzieci. Doskonalenie percepcji wzrokowej

 „W autobusie” – zabawa parateatralna. cel: kształcenie umiejętności wchodzenia w role, zapoznanie z zasadami podróży autobusem. Zabawa polega na odgrywaniu sytuacji w autobusie (miejskim czy dalekobieżnym). Dzieci ustawiają krzesła „jak w autobusie”. Zabawę rozpoczyna rodzic, który jest kierowcą i zapoznaje dzieci z zasadami podróży autobusem, bezpieczeństwie, kulturalnym zachowaniu, koniecznością zakupienia biletu (w kasie, w sklepie, u kierowcy, przez internet). Dzieci – pasażerowie kupują bilety (przygotowane kartoniki lub skasowane, zużyte bilety. w dalszej części zabawy dzieci samodzielnie odtwarzają role kierowcy i pasażerów.

„Stop”- zabawa ruchowa z elementem marszu.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na hasło: stop, dzieci zatrzymują się.

„Samoloty” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.

Dzieci stają na jednej nodze z rękami uniesionymi w bok wykonują tzw. jaskółkę.

„Mosty” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko stoi w rozkroku, a drugie obchodzi je dookoła

na czworakach przechodząc przez most. Zmiana ról.

„Samochody”- zabawa ruchowa z elementem biegu.

Dzieci naśladują jazdę samochodem. Na sygnał wzrokowy: zielony – dzieci poruszają się, naśladując jazdę samochodem. Na sygnał: czerwony – zatrzymują się.

„Jeździ, lata czy pływa, powiedz jak się nazywa? – odgadywanie zagadek

 Czym towary i podróżni płyną,

Pan kapitan o wszystko dba,

I do portu dopłyną? (statek)

 

Z bliska widzi chmury,

czasem deszczyk też,

My go nie widzimy,

Zbyt wysoko jest. (samolot)

 

Ma dwa koła i specjalne ścieżki,

Lubią nim jeździć dorośli i dzieci. (rower)

 

Z miasta do miasta i w mieście też,

Gdy masz bilet, jedź gdzie chcesz. (autobus)

 

Przez góry, łąki i lasy

Sunie po szynach.

Dużo ludzi się w nim mieści,

Policz, gdy się zatrzyma. (pociąg)

 

Cztery koła, kierownica,

Na obiad paliwo,

Do jeżdżenia – ulica. (samochód)

„Środki lokomocji” – rozmowa kierowana

Jakie znacie pojazdy, które poruszają się po lądzie?

Jakie znacie pojazdy, które poruszają się na wodzie?

Jakie znacie pojazdy, które poruszają się w powietrzu?

„Jeździmy, latamy, pływamy”– praca z książką. /”Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.30/ dzielenie nazw na sylaby, łączenie fragmentów ilustracji. Cel: rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie analizy sylabowej

Ćwiczenia gimnastyczne

„Berek z imionami” - zabawa ożywiająca.

Dzieci biegają, osoba wywołana po imieniu zatrzymuje się i podnosi obie

ręce w górę, pozostałe osoby ustawiają się za osobą wywołaną w rzędzie tworząc pociąg.

Jeżeli są dwie osoby lub więcej o tym samym imieniu to tworzymy 2 rzędy lub więcej.

Osoby które ustawią się na samym końcu wykonują 5 przysiadów. Zabawę powtarzamy

kilkakrotnie.

„Żaglówka”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.31/ kolorowanie obrazka według kodu

cel: rozwijanie uwagi, cierpliwości, koordynacji wzrokowo – ruchowej

„Łódeczka” – składanka z papieru

cel: wdrażanie do pokonywania trudności, wydłużanie fazy wdechu i wydechu

 https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0

Rodzic demonstruje sposób składania łódki i wspomaga dzieci w ich działaniach.

Dzieci puszczają łódeczki na wodę i wprawiają je w ruch – dmuchając. Jezioro może być

w misce lub na podwórku w dmuchanym baseniku dziecięcym.

„Droga i dziura” – zabawa orientacyjno-porządkowa

cel: sprawne reagowanie na sygnał. Dzieci maszerują swobodnie, na sygnał: „dziura” odwracają się i maszerują w przeciwnym kierunku.

„Lata, pływa, czy jeździ?” – zabawa dydaktyczna

cel: kształcenie umiejętności segregowania według jednej cechy i uzasadniania wyboru

Karta pracy nr 1

 

Wtorek 09.06.2020

Temat dnia: Pojazdy

„Pojazdy”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.32/ kolorowanie obrazka. Cel: rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

„W pociągu” – zabawa parateatralna Cel: kształcenie umiejętności wchodzenia w role, zapoznanie z zasadami podróży pociągiem.

Zabawa polega na odgrywaniu sytuacji w pociągu (metrze). Dzieci ustawiają krzesła „jak w pociągu”. Zabawę rozpoczyna rodzic, który jest konduktorem i zapoznaje dzieci z zasadami podróży pociągiem, bezpieczeństwie, kulturalnym zachowaniu, koniecznością zakupienia biletu (w kasie, u konduktora, w automacie, przez internet). Dzieci – pasażerowie kupują bilety (przygotowane kartoniki lub skasowane, zużyte bilety. W dalszej części zabawy dzieci samodzielnie odtwarzają role konduktora i pasażerów.

Maszynista zuch – zabawa ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

„Mój pojazd” – rysowanie kredką świecową i malowanie farbami

Cele:rozwijanie wyobraźni i jej wyrażanie poprzez ekspresję plastyczną, zapoznanie z dawnymi pojazdami, wdrażanie do porządkowania miejsca pracy

Nauczyciel pokazuje sposób wykonania pracy plastycznej. Kredkami świecowymi dzieci rysują dowolny pojazd i uzupełniaj farbą plakatową lub akwarelową.

 „Pojazdy dawniej i dziś” – prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=3H1llPknvYE

Dzieci podczas oglądania prezentacji komentują wygląd dawnych pojazdów, porównują ze współczesnymi.

 „Prawa i lewa strona” – zabawa ruchowa

cel: określanie kierunków w przestrzeni, utrwalanie stron prawa/lewa

Dzieci stojąc ilustrują ruchem treść rymowanki:

Mam prawą rękę i lewą też mam, (dzieci machają prawą ręką, a następnie lewą)

W którą stronę pójdę, zdecyduję sam. (dzieci odchodzą z kręgu w dowolną stronę 3 kroki,

zatrzymują się i powtarzają rymowankę)

Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

„Czy potrafisz?” – zabawa ćwicząca prawidłową wymowę

W różnym tempie i z różną dynamiką dzieci powtarzają:

Kurtka – krawat – kartka – kratka – bratek – bramka - marmoladka

Odgłosy pojazdów - zabawa ortofoniczna - ćwiczenie narządów mowy przez powtarzanie zgłosek. Naśladowanie za nauczycielką odgłosów pojazdów: pociąg - puf, puf, puf, samolot – szz, szz, szz, samochód - wrr, wrr, wrr

Pojazdy -  zabawa ruchowa. Na umówiony sygnał dzieci naśladują ruchem, głosem sposób poruszania się samochodu, samolotu, pociągu.
Akumulator - zabawa uspakajająca - siad skrzyżny - wydech przy pochyleniu się do przodu i wdech przy powrocie do wyprostu. Przy wdechu dzieci wykonują ruch tułowia przypominający poruszanie się węża.

 

Środa 10.06.2020

Temat dnia: Liczymy pojazdy

„Lecą samoloty” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str.79/ cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii od oznaczonego punktu, bez odrywania ręki oraz kolorowanie obrazka

„Dokąd prowadzi droga” – zabawa twórcza

cel: rozwijanie pomysłowości i umiejętności planowania działań

Za pomocą papierowej taśmy dzieci wyznaczają na podłodze drogi, trasy do zabaw. Rodzic wspomaga dzieci w przygotowaniu nazw, znaków drogowych (rysując, przyklejając na taśmie). Naklejone drogi mogą służyć dziecięcym zabawom przez wiele dni.

„Czym lubię podróżować” – zabawa integrująca

cel: poznawanie siebie, ćwiczenie pamięci, przezwyciężanie nieśmiałości. Dzieci wypowiadają się czym lubią podróżować.

„Jaki to pojazd?” - słuchanie odgłosów pojazdów

Dzieci uważnie słuchają dźwięków, wpierw z otwartymi oczami, a później z zamkniętymi.

https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A

 Rozpoznają i nazywają pojazdy wydające te odgłosy.

- Jakie pojazdy wydawały odgłosy?

- Czy łatwiej rozpoznać odgłosy z otwartymi oczami, czy z zamkniętymi?

- Dlaczego jest ważne, aby uważnie słuchać, co nadjeżdża?

„Powtórz dźwięk” – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: buch, uch, puff, uff.

„Jedzie pociąg z daleka” – zabawa ze śpiewem https://www.youtube.com/watch?v=gdBS9XTKVi0

„Dwa pociągi” – zabawa ruchowa

Dzieci - pasażerowie stoją w luźnej rozsypce. Dwoje dzieci chodzi pomiędzy dziećmi i dotykając „pasażerów” zaprasza je do pociągu. Dziecko dotknięte ustawia się w pociąg, za dotykającym i razem z nim porusza się. Kolejne dotknięte dzieci dołączają do pociągu, pociąg się wydłuża.

„Gdzie stoi auto?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ustawia auto na dywanie i pyta dzieci: „Gdzie stoi auto?”. Kolejne ustawienia auta wykonują dzieci. Zachęcamy dzieci, aby posługiwały się przyimkami: na, pod, za, obok.

„O jakim pojeździe mówię?” – zabawa dydaktyczna

 Zagadki są typu opisowego np. „ten pojazd jest plastikowy, zielony, z czarnymi kołami i drzwiami, ma niebieskie napisy” itp.

„Liczymy pojazdy”– praca z książką. /„Pięciolatek - Razem poznajemy świat” cz.4, s.33/ przeliczanie pojazdów. Doskonalenie umiejętności liczenia, utrwalanie znajomości liczebników porządkowych i ich praktyczne stosowanie

„Droga i dziura” – zabawa inhibicyjno – incytacyjna

cel: sprawne reagowanie na sygnał

Dzieci maszerują swobodnie, na sygnał: „dziura” odwracają się i maszerują w przeciwnym kierunku.

„Ja tak, a ty odwrotnie” – zabawa słowna

cel: poszerzanie słownika czynnego, wdrażanie do prawidłowego tworzenia i stosowania form gramatycznych.

Dzieci siedzą na dywanie. Przed dziećmi kartki z wyrazami do tworzenia przeciwieństw. Dzieci kolejno losują kartkę, rodzic czyta wyraz, a dziecko podaje odpowiedź.

Przykładowe wyrazy:

Zima - …(lato)

Zimno - …(ciepło)

Daleko - …(blisko)

Szybko - … (wolno)

Płytko - … (głęboko)

Dobrze - …(źle)

Mało - …(dużo)

 

Piątek 12.06.2020

Temat dnia: Bezpieczne podróże

„Pociąg” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki Grafomotoryka str. 80/

cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii bez odrywania ręki oraz kolorowanie obrazka

„Czyja droga dłuższa?” – zabawa matematyczna

cel: kształcenie odporności emocjonalnej i umiejętności przegrywania, doskonalenie umiejętności liczenia

Dzieci siedzą w kręgu i głośno, miarowo liczą do dziesięciu, w tym czasie rodzic bądź rodzeństwo układa z klocków drogę (łącząc klocki ze sobą), po czym następuje zmiana ról. Następnie porównujemy zbudowane drogi, używając określeń: dłuższa, krótsza.

 „Niezwykły pojazd” – konstruowanie z materiałów różnych, tzw. nieużytków

Z dostępnych zgromadzonych materiałów dzieci indywidualnie lub z rodzeństwem wykonują wymyślone przez siebie pojazdy. Łączeń elementów dokonują za pomocą taśmy biurowej, papierowej, kleju, sznurka, papieru samoprzylepnego. Dziecko:  usprawnia percepcję wzrokową, analizę i syntezę wzrokową, rozwija twórczą wyobraźnię, nabywa umiejętności łączenia elementów.

 Środki transportu - Bajeczka edukacyjna dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

 

„Ułóż taki wzór”- układanie wzorów na dywanie. Dziecko kształci precyzję ruchów, uwagi. Dzieci za pomocą drewnianych wykałaczek odwzorowują wzory literopodobne napisane na kartkach: A, E, I, K, F, H, L, M, N, T, Z. Dzieci wskazują, w czyim imieniu znajdują się

takie litery.

„Kto pojedzie autobusem?” – zabawa słowna

cel: rozwijanie słuchu fonematycznego 

Rodzic wyjaśnia, że autobusem mogą jechać tylko rzeczy, których nazwy zaczynają się na „r”, lub tylko rzeczy na sylabę „wa”. Podawane głoski lub sylaby zmieniamy kilkukrotnie.

„Prawa i lewa strona” – zabawa ruchowa. Dziecko utrwala strony prawa/lewa, określa kierunki w przestrzeni

Dzieci stoją w kręgu i ilustrują ruchem treść rymowanki:

Mam prawą rękę i lewą też mam, (dzieci machają prawą ręką, a następnie lewą)

W którą stronę pójdę, zdecyduję sam. (dzieci odchodzą z kręgu w dowolną stronę 3 kroki,

zatrzymują się i powtarzają rymowankę)

Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

„Jeden i wiele” – ćwiczenia gramatyczne

Rodzic podaje rzeczownik w liczbie pojedynczej, a dziecko, do którego rzuci piłkę

– podaje rzeczownik w liczbie mnogiej.

Skacze jedna piłka – Skaczą trzy… (piłki)

Leci jeden samolot – Lecą dwa …(samoloty)

Widzę jedna łódź – widzę dwie …(łodzie)

Nie ma jednego samochodu – nie ma dwóch …(samochodów)

Tam stoi jeden samochód – Tam stoją cztery …(samochody)

Ludzie płyną jednym kajakiem (łodzią) – Ludzie płyną dwoma…(kajakami)

Ludzie płyną jedną łodzią - Ludzie płyną dwiema …(łodziami)

„Statek” – ćwiczenia graficzne typu „połącz kropki” / 5-latki grafomotoryka str. 81/

cel: doskonalenie umiejętności kreślenia linii od oznaczonego punktu, bez odrywania

ręki oraz kolorowanie obrazka

 „Jakie towary wiezie statek?” – zabawa dydaktyczna

cel: rozwijanie słuchu fonematycznego

Rodzic podaję na jaką głoskę lub sylabę zaczynają się nazwy słów określających towar

na statku np. „Statek wiezie towary na „Z”. Wówczas dzieci podają: zebra, zegar,

zabawka, zając itd.

„Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna

Rodzic czyta zdanie. Jeśli zdanie oznacza prawdę, dzieci klaszczą, jeśli zdanie jest

fałszywe – dzieci tupią.

- Zanim przejdziemy na drugą stronę ulicy trzeba się zatrzymać i popatrzeć jakie jest

światło. (prawda)

- Kiedy stoimy w jadącym autobusie nie musimy niczego się trzymać. (fałsz)

- Na drugą stronę ulicy przechodzimy przez przejście dla pieszych. (prawda)

- Jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej, to przed przejściem zatrzymujemy się, patrzymy

w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo, jeśli nie jedzie żaden pojazd, można przejść. (prawda)

- Jeśli jest światło czerwone, przez ulicę można szybko przebiec. (fałsz)

- Dzieci mogą chodzić po ulicy same, bez opieki dorosłych. (fałsz)

- w aucie trzeba zapinać pasy bezpieczeństwa. (prawda)

- Nie można się bawić w pobliżu ulicy i jeżdżących pojazdów. (prawda)

- Jeśli wydarzy się wypadek, należy dzwonić na policję lub na numer alarmowy 112.(prawda)