Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Lato, lato, co ty na to…

Poniedziałek  08.06.2020


Obserwacja pogody za oknem. Rozmowa na temat pogody, określanie jej, uzasadnienie dlaczego lubię taką pogodę.
Odczaruj mnie – zabawa ruchowa.  Dziecko kładzie sobie na głowie woreczek i chodzi powoli po pokoju. Jeśli woreczek upadnie, wtedy siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany. Rodzic, pełniący rolę wróżki może dziecko odczarować czarodziejską różdżką. Odczarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy. Przy powtórzeniu zabawy rolę wróżki może pełnić  dziecko.
Słoneczko mocno grzeje – zabawa przy piosence lub przy słowach wiersza Katarzyny Krysztopy „Wesołe słoneczko”, inscenizowanie piosenki ruchem, rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce  , uwrażliwienie na szkodliwe działania słońca.  
Rozmowa na temat letniej pogody i bezpieczeństwa przebywanie na słońcu.
Słuchanie piosenki Wesołe słoneczko
Wesołe słoneczko ,uśmiechnięte buzie. Klaszczemy, machamy słońce jest na górze,
klaszczemy, machamy słońce jest na górze.  Dzieci pytają, po co jest słońce?
Zaraz się zatem dzieci dowiecie. Po to by lato było gorące i żeby jasno było na świecie.
Słońce jest po to, dzieci kochane, żeby na buziach piegi robiło,
żeby obudzić wszystkich nad ranem i żeby ludziom zimno nie było.
Refren. Wesołe słoneczko uśmiechnięte buzie...Klaszczemy, machamy słońce jest na górze…
Czy macie jeszcze jakieś pytania co do słoneczka, które nam świeci?
Słońce ma takie właśnie zadanie by rozweselać na świecie dzieci.
Liściom i drzewom rosnąć pomaga, kwiatom nadaje kolory śliczne.
Lubimy słońce prawda jest taka, że żyć bez niego nie da się nigdzie.
Rozmowa na temat piosenki: - o czym jest piosenka? - dlaczego jest słońce?

Inscenizowanie ruchem tekst piosenki: Refren. Wesołe słoneczko ,uśmiechnięte buzie. Klaszczemy, machamy słońce jest na górze, klaskanie, machanie w górze klaszczemy, machamy słońce jest na górze. podnoszenie rąk do góry  Dzieci pytają, po co jest słońce? Zaraz się zatem dzieci dowiecie. Po to by lato było gorące ocieranie potu z czoła i żeby jasno było na świecie. rozkładanie rąk do góry Słońce jest po to, dzieci kochane, żeby na buziach piegi robiło, pokazywanie piegów na twarzy żeby obudzić wszystkich nad ranem przecieranie oczu i żeby ludziom zimno nie było. obejmowanie się rękami Refren. Wesołe słoneczko ,uśmiechnięte buzie... II. Czy macie jeszcze jakieś pytania podnoszenie ręki do góry, co do słoneczka, które nam świeci? jak zgłaszanie się do odpowiedzi Słońce ma takie właśnie zadanie uśmiechnięte minki, kręcenie głową by rozweselać na świecie dzieci. na lewo, na prawo Liściom i drzewom rosnąć pomaga, przykucają i podnoszą się do góry kwiatom nadaje kolory śliczne. kręcenie uniesionymi dłońmi Lubimy słońce prawda jest taka, obracanie się wokół własnej osi że żyć bez niego nie da się nigdzie.
Słońce –zabawa ruchowa. Dziecko spaceruje przy dźwiękach bębenka. Gdy rodzic wystuka kilka razy w dłonie, dziecko robiąc wdech nosem, podnosi do góry z podłogi papierowe słonka i trzyma je w górze, zatrzymując na chwilę powietrze w płucach. Następnie odkłada słońca na dywan, wykonując wydech ustami.
Naśladowanie odgłosów deszczu i burzy z wykorzystaniem kartki papieru.  
Zbieramy krople deszczu - zabawa ruchowa. Rodzic jest chmurką, która zbiera swoje kropelki deszczu: chodząc po pokoju, dotyka  dziecka, które mija.  Dziecko chmurka ,która lekko się kołysze.
Rysowanie słońca, chmur, wiatru, deszczu.

 

Wtorek  09.06.2020

 

Aerobik - podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wykonuje ćwiczenia w rytm dowolnej melodii. Odczaruj mnie - zabawa ruchowa. Dziecko kładzie sobie na głowie woreczek i chodzi powoli po pokoju. Komu woreczek upadnie, ten siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany. Nauczyciel, pełniący rolę wróżki może każdego odczarować czarodziejską różdżką. Odczarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy. Przy powtórzeniu zabawy rolę wróżki może pełnić wybrane dziecko

 Jak dzieci lubią bawić się latem? - rozbudzanie zainteresowania sportem, zachęcanie do aktywności ruchowej i uprawianiu sportu.

Przywitanie wg. Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne: -

witamy się stopami - witamy swoje kolana poklepując je, później kolana np. brata lub rodzica - witamy dłonie - witamy łokcie - witamy plecy - rękoma głaszczemy, poklepujemy - witamy swoje uszy, później uszy rodzica itp. - witamy oczami wszystkich.

Rozmowa na temat, jak dzieci lubią czas na powietrzu. Pogawędka o różnych sportach, sprzętach sportowych z pokazywaniem kolorowych ilustracji. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie dlaczego ruch i uprawianie sportów w życiu są ważne dla naszego życia, zdrowia.

Wykonanie przez dziecko kilku ćwiczeń gimnastycznych: wymachy rękoma do przodu i do tyłu, podskoki obunóż i na jednej nodze, rowerek, przysiady, kręcenie bioderkami, żabie skoki itp. Zabawa z piłką: dziecko ćwiczy koordynację siedząc, rodzic podaje mu piłkę. Ono musi ładnie złapać w 2 ręce i podać do rodzica. Turlanie piłką do wyznaczonego celu.

Celowanie do kosza – zabawa ruchowa. Dziecko  otrzymuje piłeczkę i wrzuca ją do kosza. za każde trafienie nagradzane jest brawami (liczy swoje trafione rzuty). Zabawę powtarzamy.

Układanie puzzli.

 

Środa  10.06.2020.

 Jaki to smak? – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie smaków (słodki, kwaśny, słodki) i nazywanie ich. Odczaruj mnie - zabawa ruchowa.  Dziecko kładzie sobie na głowie woreczek i chodzi powoli po pokoju. Kiedy woreczek upadnie, to siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany. Rodzic, pełniący rolę wróżki może go odczarować czarodziejską różdżką. Odczarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy. Przy powtórzeniu zabawy rolę wróżki może pełnić  dziecko.

Lody w różnych smakach - praca plastyczna z figur geometrycznych . Rodzic pokazuje lizanie lodów, zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co on robi. Rozmowa na temat, jakie lody dzieci lubią, jak należy jeść lody?

Ćwiczenie języka – naśladowanie lizania lodów: wysuwanie języka do przodu przy otwartych ustach i chowanie go.  Wycinanie rożka po narysowanej linii prostej, przyklejanie – kolorowych kół (gałek lodowych), ozdabianie kredkami. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas wycinania nożyczkami.  Dziecko siada do stolika, na którym są przygotowane kartoniki z liniami do wycięcia trójkąta (rożka) oraz gotowe kolorowe kółka, klej w sztyfcie, nożyczki. Wycinanie rożka, klejenie kul, ozdabianie lodów.

Zabawa ruchowa - segregowanie piłek ze względu na wielkość, wkładanie ich do obręczy.

Pajacyk na sznurkach – zabawa ruchowa. Podczas muzyki dziecko naśladuje ruchem marionetkę pajacyka, który porusza rękoma i nogami. na przerwę w muzyce dziecko zastyga w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Co do czego pasuje - gra dydaktyczna, segregowanie kart z ilustracjami różnych przedmiotów

 

Piątek  12.06.2020.

Zabawy drucikami kreatywnymi – wyginanie kształtów owoców.

Odczaruj mnie - zabawa ruchowa.  Dziecko kładzie sobie na głowie woreczek i chodzi powoli po pokoju. Komu woreczek upadnie, ten siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany. Rodzic, pełniący rolę wróżki może każdego odczarować czarodziejską różdżką. Odczarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy. Przy powtórzeniu zabawy rolę wróżki może pełnić  dziecko.

Letnie owoce – praca z obrazkiem, poznanie nazw kilku owoców (truskawki, poziomki, czereśnie, czarne jagody),wyrabianie nawyków prozdrowotnych; zachęcanie do zdrowego odżywiania się, do spożywania różnorodnych owoców; doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania; Dziecko siedzi  na dywanie. na tablicy przypięte są ilustracje owoców (truskawki, poziomki, czereśnie, czarne jagody). Rozmowa na temat ilustracji, jak się nazywają, określają wielość, kolor Truskawki – oglądanie eksponatów. Dziecko dotyka owoce przyniesione przez rodzica, wącha je, sprawdza czy są miękkie czy twarde, jaki mają kolor, opisuje ich cechy.

Zabawa dydaktyczna – wspólne układanie puzzli z rodzicem.  Degustacja truskawek.

Idziemy do lasu zbierać owoce – opowieść ruchowa. Dziecko naśladuje zbieranie owoców.

Trzy żywioły – zabawa ruchowa. Gdy rodzic gra na bębenku, dziecko wiruje wokół własnej osi jak wiatr, gdy gra na klockach drewnianych – maszeruje po całej pokoju – Ziemi, a gdy gra na dzwonkach – szerokimi ruchami rąk pokazuje, jak pływa.

Kolorowanie konturu truskawki.