Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 161525
- Do końca roku: 226 dni
- Do wakacji: 33 dni
-
Kartka z kalendarza
Temat tygodnia :"Gdzie jest lato?"
Poniedziałek
1.Szukamy lata – oglądanie książek i wskazywanie ilustracji kojarzących się z latem.
2.Letni spacer - opowieść ruchowa Jest słoneczny, letni dzień (ręce uniesione w górę, palce rąk rozszerzone, jak promienie słoneczne) Idziemy leśną drogą (marsz w miejscu) Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę) Widzimy, uciekającego zająca (podskoki obunóż w miejscu), a na leśnej polanie czerwienią się poziomki i maliny (naśladowanie zbierania leśnych owoców) Idziemy dalej i wchodzimy na łąkę (marsz w miejscu) Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę) Zbieramy kwiaty (kucanie i układanie bukietu z kwiatów) Z leśnymi owocami i bukietami pachnących kwiatów wracamy do domu (marsz w miejscu).
3.Czy lato słychać? – słuchanie fragmentu „Lato” – A. Vivaldi i swobodne wypowiedzi na temat słyszanej muzyki oraz ilustracji z prezentacji multimedialnej. Czy tak wygląda lato ?
https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE
4.Chodzimy po kamieniach – zabawa z elementem równowagi. Rodzic rozkłada po pokoju np. gazetki reklamowe , w szybkim tempie, podanym przez rodzica (bębenek, klaskanie ), dziecko porusza się po pokoju nie stając na kamieniach. w tempie wolnym, podanym przez rodzica , dziecko chodzi wyłącznie po kamieniach (gazetkach).
5.Pokoloruj przedmioty, które kojarzą ci się z latem . Załącznik
6. Bajkowe stworki – rysowanie wieloma kredkami jednocześnie – wzbogacanie doświadczeń plastycznych. Rodzic spina gumką po kilka kredek w różnych kolorach. Dziecko pęczkiem kredek rysuje kwiaty, ślimaki, motyle itp.
Wtorek
1.Dopasuj przedmioty do postaci – utrwalanie znajomości cech i nazw pór roku Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 42 cz.4
2.Pozdrawiamy lato – zabawa rozwijająca mowę . Rodzic w wolnym tempie, wypowiada rymowankę. Dziecko powtarza ją w tym samym tempie. Następnie rodzic wypowiada rymowankę w tempie umiarkowanym, ale z dzieleniem słów na sylaby i wyklaskiwaniem ich. Kolejny raz rodzic proponuje, aby dziecko indywidualnie, wyraziście powiedziało rymowankę. Dzisiaj lato pozdrawiamy
i wesołe miny mamy,
Bo cieszymy się, że wkrótce
popływamy sobie w łódce.
3.Moje ulubione zabawy – swobodne wypowiedzi w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia dzieka Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 43 cz.4
4. Zabawy ruchowe
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
5.Posłuchaj wiersza J. Brzechwy „Przyjście lata ”i opowiedz o tym jak wyobrażały sobie zwierzęta przyjście lata ?
I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
- Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się najeżył srodze:
- Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: - Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.
- Skąd znowu - rzekła sroka -
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju.
- Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? Cóż pan plecie?
- Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.
A lato przyszło pieszo -
Już łąki nim się cieszą
I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.
6. Kolorowe kleksy – ćwiczenia oddechowe – wzmacnianie aparatu oddechowego i rozwijanie wyobraźni. Dziecko otrzymuje białą kartkę, na którą rodzic wlewa po kilka kropli rozwodnionej farby w dwóch barwach: biała i ciemna niebieska, niebieska i czerwona (lub różowa). Dziecko rozdmuchuje farbę, ogląda powstałe kleksy i określa do czego są one podobne, z czym się kojarzą.
Środa
1.Posłuchaj wiersza . Opowiedz o jakim lecie Ty marzysz .
„Lato”
Lato wesołe, lato gorące,
Lato kolorowe, kwiatami pachnące.
Morze, jeziora i lasy też,
Wybieraj to co chcesz.
Tam muszelki, a tu ryby,
Tam żaglówki, a tu grzyby.
A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe:
truskawkowe i wiśniowe, malinowo – poziomkowe.
2. Lato w lesie – odszukaj i policz zwierzęta Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 44 cz.4
3. Jak należy zachować się w lesie? – rozmowa kierowana – przyswajanie zasad ochrony środowiska - Czy w lesie można, biegać, hałasować?
- Dlaczego w lesie należy zachowywać się cicho?
- Dlaczego nie wolno łamać gałęzi?
- Czyim domem jest las?
- Kto dba o las?
4. Posłuchamy bajeczki – słuchanie opowiadania „Żuczek i Ślimak” Autor: Karolina Kiercul z mamą Sylwią. Opowiadanie nagrodzone w konkursie literacko – plastycznym „Ja i moja bajka” 2017 Pewnego razu, żyli w lesie dwaj przyjaciele: Żuczek i Ślimak. Obaj bardzo lubili się bawić w chowanego, śpiewać wraz z echem, ślizgać się po mchu w lesie i słuchać odgłosów lasu. Jednak pewnego dnia pokłócili się o to, który jest sprytniejszy, mądrzejszy i szybszy. Postanowili więc ścigać się główną leśną ścieżką. Wszystkie okoliczne zwierzęta niedowierzały, że Żuczek ze Ślimakiem będą się ścigać! -Przecież Żuczek mimo wszystko porusza się szybciej niż Ślimak! - rzekła Sowa. Tak, to oczywiste! ze smutkiem w głosie szepnęła Wiewiórka - to nie będzie sprawiedliwy wyścig, trzeba pomóc Ślimakowi, bo z pewnością przegra! -Nie martw się Wiewiórko - odparł Lisek - coś wymyślimy! Odtąd wszystkie okoliczne zwierzęta leśne zastanawiały się jak pomóc biednemu, powolnemu Ślimakowi wygrać w nierównej walce z przebiegłym Żuczkiem. W dniu wyścigu była piękna pogoda: słonko promieniami ogrzewało las i jego mieszkańców, wiał delikatny wietrzyk a wokół fruwały barwne motylki. Ślimak spojrzał w korony drzew na skraju lasu i rzekł: no cóż to będzie wyścig w pogodny dzień, przynajmniej nie szkoda przegrywać! -Witaj Ślimaczku! -zawołał radośnie Żuczek, to zaczynajmy - kto będzie pierwszy na polanie ten wygrywa wyścig i jest najszybszy! -Dobrze Żuczku, zaczynajmy! - odparł ochoczo Ślimak. Żuczek przemykał nawet dosyć sprytnie, między kępkami mchu, zaś Ślimak niestety powoli sunął, nie mógł przecież szybciej. Jednak po drodze Żuczek co i rusz przystawał, a to porozmawiał z Liskiem, a to porzucał szyszkami z Wiewiórką, a innym razem chwilkę drzemał nieopodal polanki, pod dużą, rozłożystą paprocią. i tak mijały długie godziny a Ślimak powoli, ale konsekwentnie „mknął” ile sił. Nim Żuczek się obudził Ślimak prześliznął się przez linię mety na leśnej polanie, a wszystkie zwierzęta z ogromną radością zawołały razem: Hura! Ślimak zwycięzcą! W tym momencie Żuczek zrozumiał, że nie można lekceważyć innych, że trzeba ich doceniać i szanować. Pogratulował Ślimakowi i przeprosił go za swoje wcześniejsze zachowanie. Odtąd byli już nierozłącznymi przyjaciółmi!
5. Chcemy jechać na wycieczkę do lasu. Jak się ubrać gdy jest lato ? Karta pracy – załącznik .
6. Posłuchaj odgłosów lasu . Opowiedz o swoich odczuciach po wysłuchaniu dźwięków.
https://www.youtube.com/watch?v=cXDrSQJfMqo
Czwartek - dzien wolny
Piątek
1.Co lubi miś – ćwiczenia grafomotoryczne Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 46 cz.4 154
2.Lato na opak – zabawa słowna, kształcąca uwagę, pamięć, myślenie, poczucie humoru; rozwijanie umiejętności przekształcania. Rodzic czyta dziecku wiersz „Lato” w wersji prawidłowej, a następnie zmienionej. Dziecko stara się wskazać, które słowa zostały zmienione, użyte nieprawidłowo, nie pasują do wiersza.
Wersja oryginalna:
Lato wesołe, lato gorące, Lato kolorowe, kwiatami pachnące. Morze, jeziora i lasy też, Wybieraj to co chcesz. Tam muszelki, a tu ryby, Tam żaglówki, a tu grzyby. A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe: truskawkowe i wiśniowe, malinowo – poziomkowe.
Wersja zmieniona:
Lato smutne, lato zimne, Lato szare, parasolami pachnące. Oceany, jeziora i lasy też, Wybieraj to co chcesz. Tam muszelki, a tu ryby, Tam żaglówki, a tu grzyby. A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe: ogórkowe i marchewkowe, pietruszkowo – fasolowe.
3. Lubię lato - słowna zabawa dydaktyczna typu: „dokończ zdanie” Dziecko dopowiada treść zdania: lubię lato, bo … (ponieważ…, gdyż…)
4. Tajemnicze lato – collage. Z kolorowej makulatury (lub kolorowego papieru) dziecko wyrywa chmury, trawę, korony drzew i przykleja na kartkach. Pracę uzupełnia dorysowując elementy kredkami świecowymi i pokrywając kartkę farbą akwarelową lub rozwodnioną farbą plakatową.
5. Ile bocianów chodzi po łące? – zabawa matematyczna – rozwijanie słuchu i umiejętności liczenia Rodzic wystukuje na bębenku lub klaszcze ilość dźwięków, a dziecko pokazuje na palcach liczbę usłyszanych dźwięków i określa ją słownie.
6.Cukierkowa tęcza - zabawa badawcza. Na jednorazowym, papierowym talerzyku dziecko układa we wzór kręgu kolorowe pastylki, drażetki. Następnie spryskuje drażetki niewielką ilością wody. Pod wpływem wody kolory z drażetek spływają na talerzyk i tworzą się tęczowe barwy.
7. Mamy kolor, będzie kolor – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje kilka przeźroczystych naczyń (np. jednorazowe kubeczki), do których wlewa wodę i w każdym kubku zabarwia ją innym kolorem farby plakatowej. Dziecko nazywa kolory. Do zabarwionej wody dziecko dodaje niewielką ilość farby w innym kolorze, takim który mu się podoba. Dziecko obserwuje powstawanie nowej barwy i nadaje jej nazwę.