Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia :"Gdzie jest lato?"

 

 

Poniedziałek

1.Szukamy lata – oglądanie książek i wskazywanie ilustracji kojarzących się z latem.

2.Letni spacer - opowieść ruchowa Jest słoneczny, letni dzień (ręce uniesione w górę, palce rąk rozszerzone, jak promienie słoneczne) Idziemy leśną drogą (marsz w miejscu) Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę) Widzimy, uciekającego zająca (podskoki obunóż w miejscu), a na leśnej polanie czerwienią się poziomki i maliny (naśladowanie zbierania leśnych owoców) Idziemy dalej i wchodzimy na łąkę (marsz w miejscu) Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę) Zbieramy kwiaty (kucanie i układanie bukietu z kwiatów) Z leśnymi owocami i bukietami pachnących kwiatów wracamy do domu (marsz w miejscu).

3.Czy lato słychać? – słuchanie fragmentu „Lato” – A. Vivaldi i swobodne wypowiedzi na temat słyszanej muzyki oraz ilustracji z prezentacji multimedialnej. Czy tak wygląda lato ?

https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

4.Chodzimy po kamieniach – zabawa z elementem równowagi. Rodzic rozkłada po pokoju  np. gazetki reklamowe , w szybkim tempie, podanym przez rodzica (bębenek, klaskanie ), dziecko porusza się po pokoju nie stając na kamieniach. w tempie wolnym, podanym przez rodzica , dziecko chodzi wyłącznie po kamieniach (gazetkach).

5.Pokoloruj przedmioty, które kojarzą ci się z latem . Załącznik

6. Bajkowe stworki – rysowanie wieloma kredkami jednocześnie – wzbogacanie doświadczeń plastycznych. Rodzic spina gumką po kilka kredek w różnych kolorach. Dziecko pęczkiem kredek rysuje kwiaty, ślimaki, motyle itp.

 

Wtorek

1.Dopasuj przedmioty do postaci – utrwalanie znajomości cech i nazw pór roku Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 42 cz.4

2.Pozdrawiamy lato – zabawa rozwijająca mowę . Rodzic  w wolnym tempie, wypowiada rymowankę. Dziecko powtarza ją w tym samym tempie. Następnie rodzic wypowiada rymowankę w tempie umiarkowanym, ale z dzieleniem słów na sylaby i wyklaskiwaniem ich. Kolejny raz rodzic proponuje, aby dziecko indywidualnie, wyraziście powiedziało rymowankę. Dzisiaj lato pozdrawiamy

 i wesołe miny mamy,

Bo cieszymy się, że wkrótce

popływamy sobie w łódce.

3.Moje ulubione zabawy – swobodne wypowiedzi w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia dzieka Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 43 cz.4

4. Zabawy ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

   5.Posłuchaj wiersza J. Brzechwy „Przyjście lata ”i opowiedz o tym jak wyobrażały sobie zwierzęta przyjście lata ?

I cóż po­wie­cie na to,
Że już się zbli­ża lato?

Kret skrzy­wił się po­nu­ro:
- Przy­je­dzie pew­nie furą.

Jeż się na­je­żył sro­dze:
- Ra­czej na hu­laj­no­dze.

Wąż syk­nął: - Ja nie wie­rzę.
Przy­je­dzie na ro­we­rze.

Kos gwizd­nął: - Wiem coś o tym.
Przy­le­ci sa­mo­lo­tem.

- Skąd zno­wu - rze­kła sro­ka -
Nie spusz­czam z nie­go oka

I w ze­szłym roku, w maju,
Wi­dzia­łam je w tram­wa­ju.

- Nie­praw­da! Lato zwy­kle
Przy­jeż­dża mo­to­cy­klem!

- A ja wam to do­wio­dę,
Że wła­śnie sa­mo­cho­dem.

- Nie­praw­da, bo w ka­re­cie!
- W ka­re­cie? Cóż pan ple­cie?

- Oświad­czyć mogę krót­ko,
Przy­pły­nie wła­sną łód­ką.

A lato przy­szło pie­szo -
Już łąki nim się cie­szą

I sto­ją całe w kwia­tach
Na po­wi­ta­nie lata.

6. Kolorowe kleksy – ćwiczenia oddechowe – wzmacnianie aparatu oddechowego i rozwijanie wyobraźni. Dziecko otrzymuje białą kartkę, na którą rodzic wlewa po kilka kropli rozwodnionej farby w dwóch barwach: biała i ciemna niebieska, niebieska i czerwona (lub różowa). Dziecko rozdmuchuje farbę, ogląda powstałe kleksy i określa do czego są one podobne, z czym się kojarzą.

 

Środa

1.Posłuchaj wiersza . Opowiedz o jakim lecie Ty marzysz .

„Lato”

 Lato wesołe, lato gorące,

 Lato kolorowe, kwiatami pachnące.

Morze, jeziora i lasy też,

 Wybieraj to co chcesz.

Tam muszelki, a tu ryby,

 Tam żaglówki, a tu grzyby.

A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe:

 truskawkowe i wiśniowe, malinowo – poziomkowe.

2.  Lato w lesie – odszukaj i policz zwierzęta Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 44 cz.4

3. Jak należy zachować się w lesie? – rozmowa kierowana – przyswajanie zasad ochrony środowiska - Czy w lesie można, biegać, hałasować?

- Dlaczego w lesie należy zachowywać się cicho?

- Dlaczego nie wolno łamać gałęzi?

 - Czyim domem jest las?

 - Kto dba o las?

4. Posłuchamy bajeczki – słuchanie opowiadania „Żuczek i Ślimak” Autor: Karolina Kiercul z mamą Sylwią. Opowiadanie nagrodzone w konkursie literacko – plastycznym „Ja i moja bajka” 2017 Pewnego razu, żyli w lesie dwaj przyjaciele: Żuczek i Ślimak. Obaj bardzo lubili się bawić w chowanego, śpiewać wraz z echem, ślizgać się po mchu w lesie i słuchać odgłosów lasu. Jednak pewnego dnia pokłócili się o to, który jest sprytniejszy, mądrzejszy i szybszy. Postanowili więc ścigać się główną leśną ścieżką. Wszystkie okoliczne zwierzęta niedowierzały, że Żuczek ze Ślimakiem będą się ścigać! -Przecież Żuczek mimo wszystko porusza się szybciej niż Ślimak! - rzekła Sowa. Tak, to oczywiste! ze smutkiem w głosie szepnęła Wiewiórka - to nie będzie sprawiedliwy wyścig, trzeba pomóc Ślimakowi, bo z pewnością przegra! -Nie martw się Wiewiórko - odparł Lisek - coś wymyślimy! Odtąd wszystkie okoliczne zwierzęta leśne zastanawiały się jak pomóc biednemu, powolnemu Ślimakowi wygrać w nierównej walce z przebiegłym Żuczkiem. W dniu wyścigu była piękna pogoda: słonko promieniami ogrzewało las i jego mieszkańców, wiał delikatny wietrzyk a wokół fruwały barwne motylki. Ślimak spojrzał w korony drzew na skraju lasu i rzekł: no cóż to będzie wyścig w pogodny dzień, przynajmniej nie szkoda przegrywać! -Witaj Ślimaczku! -zawołał radośnie Żuczek, to zaczynajmy - kto będzie pierwszy na polanie ten wygrywa wyścig i jest najszybszy! -Dobrze Żuczku, zaczynajmy! - odparł ochoczo Ślimak. Żuczek przemykał nawet dosyć sprytnie, między kępkami mchu, zaś Ślimak niestety powoli sunął, nie mógł przecież szybciej. Jednak po drodze Żuczek co i rusz przystawał, a to porozmawiał z Liskiem, a to porzucał szyszkami z Wiewiórką, a innym razem chwilkę drzemał nieopodal polanki, pod dużą, rozłożystą paprocią. i tak mijały długie godziny a Ślimak powoli, ale konsekwentnie „mknął” ile sił. Nim Żuczek się obudził Ślimak prześliznął się przez linię mety na leśnej polanie, a wszystkie zwierzęta z ogromną radością zawołały razem: Hura! Ślimak zwycięzcą! W tym momencie Żuczek zrozumiał, że nie można lekceważyć innych, że trzeba ich doceniać i szanować. Pogratulował Ślimakowi i przeprosił go za swoje wcześniejsze zachowanie. Odtąd byli już nierozłącznymi przyjaciółmi!

5. Chcemy jechać na wycieczkę  do lasu. Jak się ubrać gdy jest lato  ? Karta pracy – załącznik .

6. Posłuchaj odgłosów lasu . Opowiedz o swoich odczuciach po wysłuchaniu dźwięków.

https://www.youtube.com/watch?v=cXDrSQJfMqo

 

 Czwartek - dzien wolny

Piątek

1.Co lubi miś – ćwiczenia grafomotoryczne Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 46 cz.4 154 

2.Lato na opak – zabawa słowna, kształcąca uwagę, pamięć, myślenie, poczucie humoru; rozwijanie umiejętności przekształcania. Rodzic czyta dziecku wiersz „Lato” w wersji prawidłowej, a następnie zmienionej. Dziecko stara się wskazać, które słowa zostały zmienione, użyte nieprawidłowo, nie pasują do wiersza.

Wersja oryginalna:

 Lato wesołe, lato gorące, Lato kolorowe, kwiatami pachnące. Morze, jeziora i lasy też, Wybieraj to co chcesz. Tam muszelki, a tu ryby, Tam żaglówki, a tu grzyby. A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe: truskawkowe i wiśniowe, malinowo – poziomkowe.

Wersja zmieniona:

Lato smutne, lato zimne, Lato szare, parasolami pachnące. Oceany, jeziora i lasy też, Wybieraj to co chcesz. Tam muszelki, a tu ryby, Tam żaglówki, a tu grzyby. A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe: ogórkowe i marchewkowe, pietruszkowo – fasolowe.

3. Lubię lato - słowna zabawa dydaktyczna typu: „dokończ zdanie” Dziecko dopowiada treść zdania: lubię lato, bo … (ponieważ…, gdyż…)

4. Tajemnicze lato – collage. Z kolorowej makulatury (lub kolorowego papieru) dziecko wyrywa chmury, trawę, korony drzew i przykleja na kartkach. Pracę uzupełnia dorysowując elementy kredkami świecowymi i pokrywając kartkę farbą akwarelową lub rozwodnioną farbą plakatową.

5. Ile bocianów chodzi po łące? – zabawa matematyczna – rozwijanie słuchu i umiejętności liczenia Rodzic wystukuje na bębenku lub klaszcze ilość dźwięków, a dziecko pokazuje na palcach liczbę usłyszanych dźwięków i określa ją słownie.

6.Cukierkowa tęcza - zabawa badawcza. Na jednorazowym, papierowym talerzyku dziecko układa we wzór kręgu kolorowe pastylki, drażetki. Następnie spryskuje drażetki niewielką ilością wody. Pod wpływem wody kolory z drażetek spływają na talerzyk i tworzą się tęczowe barwy.

7. Mamy kolor, będzie kolor – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje kilka przeźroczystych naczyń (np. jednorazowe kubeczki), do których wlewa wodę i w każdym kubku zabarwia ją innym kolorem farby plakatowej. Dziecko nazywa kolory. Do zabarwionej wody dziecko dodaje niewielką ilość farby w innym kolorze, takim który mu się podoba. Dziecko obserwuje powstawanie nowej barwy i nadaje jej nazwę.