Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Czym Podróżujemy…

Poniedziałek    01.06.2020.


Pociąg - ćwiczenia ortofoniczne podczas zabawy lokomotywą, wydawanie odgłosów: ciuch, ciuch, uuu itp.
Stop - zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. na hasło: stop,  zatrzymuje się w dowolnej pozycji.
Pojazdy lądowe - zabawa dydaktyczna – nazywanie pojazdów. Na dywanie rozłożone są zabawki różnych pojazdów: samochodów, pociągów, itp. Co to za pojazd? – nazywanie pojazdów, wyjaśnienie jego przeznaczenia.
O jakim pojeździe mówię? – rozwiązywanie zagadek słownych. Rodzic opisuje wybrany pojazd (kolor, przeznaczenie, itp.), zadaniem dziecka jest wskazać, o którym pojeździe mówi rodzic.
Pojazdy – klasyfikowanie pojazdów według jednej określonej cechy. Na dywanie położone są dwa koła hula- hop lub sznurki ułożone w koła. Dziecko układa samochody według jednej cechy: - duże – małe - osobowe – ciężarowe - poruszające się po drogach – po torach, itp.
Czym podróżujemy? – nazywanie pojazdów, wypowiedzi dzieci, jakimi środkami transportu już podróżowały.
Samochody – zabawa ruchowa. Dziecko biega z krążkiem po pokoju.
Garaże – zabawy konstrukcyjne -budowanie z klocków .
Jedzie pociąg – zabawa muzyczno - ruchowa do piosenki.(piosenkę dzieci znają z przedszkola) . Pociąg porusza się – jedzie w trakcie piosenki.  Zabawę powtarzamy kilka razy.

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M



Wtorek   02.06.2020.


Malowanie lub oklejanie rolki po papierze toaletowym – przygotowanie do zajęć.
Stop - zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. na hasło: stop, dziecko zatrzymuje się w dowolnej pozycji.  
Samolot – przestrzenna praca plastyczne wykonana z rolki po papierze toaletowym i pasków papieru o różnej długości, zapoznanie z pojazdami latającymi.  Dziecko ogląda na tablicy przygotowane  ilustracje przedstawiające pojazdy poruszające się w powietrzu (samolot, helikopter, balon, latawiec). Pojazdy poruszające się w powietrzu – wypowiedzi dziecka na podstawie ilustracji.
Temat pracy Samolot i sposób wykonania. Rodzic pokazuje rolkę po papierze toaletowym i dwa paski papieru o różnej długości, wyciętego z bloku technicznego. Przykleja je tak, aby utworzyły samolot.  Dziecko siada do stolika, na których przygotowane są rolki po papierze , po dwa paski papieru i klej w sztyfcie. Dziecko przykleja skrzydła samolotu.
Balony – zabawa ruchowa. Dziecko  odbija balony tak, aby nie upadły na ziemię.
Samoloty – zabawa ruchowa. Na polecenie rodzica: - Samoloty startują – dziecko kuca z rękoma podniesionymi do boków, powoli wstaje, - Samoloty lecą – dziecko biega po pokoju, - Samoloty lądują – dziecko powoli kuca.
Kolorowanie samolotu, dorysowywanie okien w samolocie. Karta pracy str. 25

Środa  03.06.2020.

Bezpieczna podróż – swobodne wypowiedzi dziecka na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Stop – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. na hasło: stop, dziecko zatrzymuje się w dowolnej pozycji.
Dźwięki – rozmowa z dziećmi. - Skąd się biorą dźwięki? - Jakich dźwięków nie lubicie w swoim domu? - Jakie czynności robicie głośno, a jakie cicho?
Głośno, cicho – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z poleceniem rodzica: cicho – idzie na paluszkach, głośno – idzie tupiąc.
Co to za dźwięk? – zagadki słuchowe. Dziecko słucha nagrania i mówi co to za dźwięk, wskazuje pojazd, który jest z nim związany. - Szum morza, - Jazda samochodem, - Pisk opon, - Sygnał jadącej karetki, - Sygnał dochodzący ze statku, - Jadący pociąg, itp.
https://www.youtube.com/watch?v=E0mJZtUP_yY


Zgadnij – naśladowanie dźwięków pojazdów. Rodzic naśladuje dźwięk pojazdu, dziecko odgaduje i powtarza.
Jedzie pociąg – zabawa muzyczno – ruchowa.  
Skaczemy po kamieniach – zabawa ruchowa z elementem skoku, na dywanie rozkładamy gazety, będą to kamienie, reszta podłogi to woda. Zadaniem dziecka jest poruszać się tak, aby nie wpaść do wody (dziecko skacze z gazety na gazetę).
Czym podróżujemy? – rozwiązywanie zagadek słownych .
Wciąż nim podróżuje: cztery koła ma – prosta to zagadka. Kto odpowiedź zna? (samochód)
Pędzi tak szybko, że aż chwytam się za głowę - czy zgadniecie jakie to auto?… (wyścigowe)
Mama, siostra, nawet tata, na wakacje wciąż nim lata. (samolot)
Wagon za wagonem wciąż jedzie po szynach. Kto z was mi powie, jaka to maszyna? (pociąg)
Trzykołowy jest mały, dwukołowy duży – gdy jest ładna pogoda, to do jazdy służy. (rower)

Czwartek  04.06.2020.
Co pływa, co tonie? – zabawa badawcza. Rodzic pokazuje trzy pojazdy wykonane z różnych materiałów: metalowy pojazd, plastikowy pojazd i łódkę wykonaną z papieru. Dziecko wkładając do miski z wodą pojazdy sprawdza, które pływają, a które toną. Rozmowa na temat przeprowadzonego doświadczenia.
Łódka na morzu – ćwiczenia oddechowe. Rodzic ma przygotowaną łódkę wykonaną z cienkiego papieru.  Dziecko siada przy stoliku. Na środku stolika – morza stawiamy łódkę. Dziecko dmuchając wprawia ją w ruch.
Stop - zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. na hasło: stop, dziecko zatrzymuje się w dowolnej pozycji.
Żaglówka – wykonanie pracy przestrzennej ze skorupki od orzecha, patyka i papieru. Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające morze, rzekę, jezioro. Wypowiedzi dziecka na temat ilustracji, nazywanie akwenów Przyklejanie pasków bibuły na tekturkę – fale morskie, - Wycinanie z kolorowego papieru trójkąta – żagla, - Umocowanie żagla na wykałaczce, - Wypełnienie połówki orzecha włoskiego plasteliną, umocowanie żagla, - Ustawienie gotowej żaglówki na przygotowanych falach morskich wodnych, wskazanie różnic. Nazywanie innych pojazdów poruszających się po wodzie.
Na morzu – zabawa ortofoniczna. Dziecko naśladuje szum morza, warkot statku.  
Płyniemy po morzu – zabawa ruchowa .Dziecko biega po pokoju, na sygnał: uwaga fale- dziecko siada za rodzicem i wykonuje skłony w bok: statek przechyla się na prawą burtę, na lewą burtę.
Statek- kolorowanie obrazka według wzoru.

Piątek  05.06.2020.
Pojazdy lądowe, wodne i powietrzne – wycinanie pojazdów z kolorowych gazet, przyklejanie ich na kartki.
Różne środki transportu – rozmowa na temat różnych środków transportu. Podział środków transportu na: lądowe, wodne i powietrzne.
Stop – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. na hasło: stop, dziecko zatrzymuje się w dowolnej pozycji.
Wyruszamy w podróż – wypowiedzi dziecka na podstawie opowiadania Doroty Kossakowskiej Czym podróżować?, utrwalenie pojęć: wolno – wolniej, prędko – prędzej,  kształcenie umiejętności skupiania uwagi na słuchanym opowiadaniu .
 Czym podróżować – słuchanie opowiadania.
Ola, Karol i Basia chodzą do jednego przedszkola i są przyjaciółmi. Kiedy są w domu często spotykają się, żeby wspólnie się pobawić. Zbliża się lato. Już teraz planują co będą robić na wakacjach. Wspominają też wakacje z ubiegłego roku. Ola cały tydzień spędziła u babci w Kołobrzegu. Miło wspomina zabawy na plaży i zbieranie muszelek. Pamięta też, że bardzo zmęczyła ją podróż. Tata był kierowcą samochodu, a podróż trwała długo. Kilka razy podczas podróży robili przystanki, aby odpocząć. Ola z radością powitała babcię po sześciu godzinach jazdy samochodem. Karol wybrał się do wujka, który mieszka w górach. Wspólnie z rodzicami i bratem podróżowali pociągiem. Pociąg jechał bardzo szybko. Karol podziwiał przez okno piękne widoki. Wygodne siedzenia i dużo miejsca sprawiły, że Karol nie był zmęczony. Podróż minęła szybko i przyjemnie. Basia była z rodzicami w Grecji. Chociaż to daleko, jej podróż trwała najkrócej. Basia podróżowała samolotem, a widoki podziwiała z góry. Tegoroczne wakacje przyjaciele spędzą razem. Ich rodzice też się przyjaźnią i postanowili wspólnie wyjechać na Mazury. Dzieciaki cieszą się, że będą razem odpoczywać. Martwią się tylko tym, czy pogoda dopisze, ba przecież kąpiele w jeziorze w słoneczny dzień są najwspanialsze.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic stawia na dywanie pojazdy – zabawki. - Gdzie wakacje spędziła Ola? Jak tam dojechała? - Gdzie wakacje spędził Karol? Jak tam dojechał? - Gdzie wakacje spędziła Basia? Jak tam dotarła? Dziecko odpowiada na pytania wskazując odpowiedni pojazd. Który środek transportu jest najszybszy? – ustalenie przez dziecko. Jakim środkiem transportu chciałbyś podróżować? – wypowiedzi dziecka.
Dziecko opowiada, czy chciałoby jechać na wakacje samochodem, pociągiem, czy lecieć samolotem. Uzasadnia swoją wypowiedź.
Samochody do garażu - zabawa ruchowa. Wyznaczamy w pokoju miejsce – garaż. Dziecko porusza się po pokoju naśladując jazdę samochodem, na sygnał: samochody do garażu stają w wyznaczonym miejscu w szeregu.  
W samolocie – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju naśladując lot samolotem, wymachując ramionami.
Autokar – kolorowanie obrazka. Karta pracy str. 26.
Obejrzyj filmik o zachowaniu bezpieczeństwa.
https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug