Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia "Życie pod wodą"

 Temat tygodnia :”Życie pod wodą.” Propozycje zajęć i zabaw.

 

Poniedziałek

1.Co to jest: morze, rzeka, jezioro? – burza mózgów – aktywizowanie myślenia, dziecko opowiada o swoich wyobrażeniach.

2.Fale morskie – zabawa z chustą animacyjną – apaszką itp.

Rodzic z dzieckiem trzyma chustę i poruszają nią raz szybko (duże fale), raz wolno, (małe fale) pod chustą). Zabawę powtarzamy kilka razy.

3.W morskich głębinach – słuchanie opowiadania.

 Nazywam się Gwiazda. a właściwie, to Rozgwiazda. Ale po co te Roz-? Wolę być Gwiazdą. Leżę sobie na miękkim piasku, na dnie morza. Nade mną i dookoła mnie pływają różne zwierzęta morskie. Patrzą i podziwiają. Bo ja jestem Gwiazda. Czasami się nudzę, patrzę w niebo i chciałabym być małą gwiazdką na niebie, Ale to tak wysoko! i kto by mnie tam podziwiał? Właściwie, to mam fajne życie. O! Płynie ośmiornica. Hej, hej nie łaskocz mnie! Ale ma długie ramiona! Panie krabie, panie krabie czy mogę pojechać na pana grzbiecie do tamtych wodorostów? Dziękuję za podróż. Och, czemu tu tak ciemno?! Nic nie widać! O! To wielkie zęby! To rekin! Muszę się schować. Jak dobrze, że jestem koło wodorostów.

 4.W morskich głębinach – rozmowa w oparciu o opowiadanie i wymyślanie jego dalszego ciągu – kształcenie poprawnej aktywności językowej zgodnej z podanym tematem; rozwijanie wyobraźni Rodzic l zadaje pytania odnoszące się do opowiadania (O kim jest opowiadanie? Gdzie się znajduje rozgwiazda? Jaka jest rozgwiazda? Jakie inne zwierzęta żyją w morzu? co one robią, jak się zachowują?) Rodzic proponuje, aby dziecko wymyśliło dalszy ciąg opowiadania, co może się wydarzyć, czy rozgwiazdę spotka jakaś przygoda, znajdzie się w innym miejscu itp.

5. Obejrzyjcie filmik

https://www.youtube.com/watch?v=BMmFNRrOPOk

6. Mieszkańcy podwodnego świata – połącz zwierzęta z ich cieniami Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 37 cz.4

 

Wtorek

1 Rozmowy rybek – gimnastyka języka – usprawnianie narządów mowy Dzieci zwijają język w trąbkę, robią ryjek, cmokają, przyklejają do podniebienia, oblizują wargi.

2. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne – na powietrzu ( w miarę możliwości )

Rodzic wyznacza dwie linie odległe od siebie o 5 m.

Rodzic podaje w jaki sposób dziecko przemieszcza się na drugą stronę. Przykłady: - przebiegamy, - skaczemy jak kangury, - przeskakujemy z nogi na nogę, - lecimy jak samoloty, - lecimy jak odrzutowce, - idą bociany, - lecą motyle, - biegniemy wysoko unosząc kolana, - skaczemy jak piłeczka, - przemieszczamy się prawym bokiem krokiem dostawnym, - przemieszczamy się lewym bokiem krokiem dostawnym.

3. Krab i wieloryb – znajdź różnice między obrazkami Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 38 cz.4

4. Rodzic czyta dziecku bajkę ‘O rybaku i złotej rybce”

Był pewien chłop, co już czterdzieści lat łowił ryby, ale bardzo mu się nie wiodło. Raz zarzucił sieci – wyłowił tylko morską trawę; zarzucił je drugi raz, patrzy, a tu rybka, nieduża, ale złota. Dopieroż to rybka prosi go, żeby ją puścił do wody:
- Puść mnie, co tylko będziesz chciał, to ci dam – powiada rybka.
Tak go prosiła, że ją w końcu puścił. Wraca chłop do domu i mówi do żony:
- Wiesz, złapałem dzisiaj złotą rybkę, alem ją puścił, bo bardzo o to prosiła. Tyle, że mi obiecała, że co tylko będę chciał, to mogę dostać.
Żona na to:
- Oj, głupiś, głupi. Idź zaraz i poproś ją, żeby nam dała nowe koryto, bo stare się nam rozsypało.
Poszedł chłop do morza, stanął na brzegu, zdjął czapkę i prosi, żeby rybka dała im nowe koryto. Wyszła rybka nad wodę i przemówiła:
- Idź do domu, idź.
Wraca chłop do domu, patrzy, stoi przed chałupą nowe koryto. Żona się ucieszyła, ale pomyślała sobie: >>Jak tak, to i więcej mogłaby nam rybka dać<<.
- Idźże do niej, poproś, żebym była gospodynią z własnym gruntem i nową chałupą.
Poszedł chłop nad wodę, zdjął kapelusz, ale nie śmie nic mówić.
Wychyla się rybka z fali i pyta:
- Czego jeszcze chcesz?
Wytłumaczył jej, czego się żonie zachciało, a rybka mu na to, żeby wracał do domu. Wraca chłop, patrzy, a tam stoi nowa chałupa, a jego żona już bogatą gospodynią, chodzi sobie, nic nie robi, tylko pokrzykuje na parobków i służące. Jeszcze tego było jej za mało; po jakimś czasie powiada znów do męża zachłanna kobieta:
- Idź no do tej twojej rybki, powiedz jej, żebym została wielką panią, z własnym dworem, końmi, powozem i służbą.
Poszedł, poprosił, wraca do domu, a tu jego żona, ubrana w piękną suknię, siedzi sobie i wydaje rozkazy służbie, nic nie robi. Ale i to jej nie starczyło, znów wysyła chłopa z nowym zadaniem:
- Na co mi być panią, kiedy mogę być samą królową. Idź, powiedz rybce, żeby mi tu stanął pałac królewski, a ja żebym była w nim królową.
Poszedł chłop nad wodę, a rybka i to zrobiła. Przychodzi do domu, a tu jego żona chodzi w koronie, pełno pań i panów, służby i strażników z pałaszami; pytają go, czego tu chce. On na to, że do żony, czyli królowej, chciałby się dostać. Roześmieli się na to, a żona nie chciała na niego patrzeć, kazała go wygnać i psami poszczuła. Tak było przez tydzień, królowa z samymi królami się zabawiała, a po tygodniu kazała zawołać męża i mówi:
- Mało mam służby, idź no do rybki i powiedz jej, żeby przyszła do mnie na służbę.
Chłop się zląkł, ale co było robić. Poszedł nad wodę, czapkę zdjął, przeprasza rybkę i powiada jej, czego znów żonie się zachciało. Rybka na to nic się nie odezwała, tylko machnęła ogonkiem w obie strony i znikła w fali. Pomedytował chłop chwilę, a potem wraca do domu. Patrzy – nie ma zamku królewskiego, ani służby, ani panów, stoi stara chałupa pod lasem, jak stała, a jego żona siedzi na progu, płacze i zszywa podarte sieci.

5. Rozmowa na temat bajki . Przesłanie jest tu oczywiste: nie żądaj zbyt wiele, bo możesz stracić to, co już masz. Chciwość nie popłaca, a kto ciągle myśli o następnych zachciankach, nie potrafi korzystać i cieszyć się z tego, co posiada. Cóż, ta bajka to świetny sposób, by porozmawiać z dzieckiem o jego różnych, licznych życzeniach i wspólnie zastanowić się, czy ich spełnienie naprawdę jest niezbędne. Ale, ale, nic tak nie działa jak dobry przykład idący z góry, dlatego przyda się odnieść także do swoich zachcianek i kaprysów i opowiedzieć dziecku, jak sobie z nimi radzimy.

6.  Morskie fale – rysowanie przy muzyce Dziecko maszeruje przy muzyce, po obwodzie koła. na przerwę w muzyce  dziecko rysuje pastelem, linie faliste na szarym arkuszu leżącym na podłodze ( można rysować fale na zwykłej kartce papieru )

 

  Środa

1. Ryba i rybka – ćwiczenia słownikowe – wdrażanie do prawidłowego tworzenia zdrobnień i zgrubień Rodzic podaje słowo, a dziecko dopowiadają słowo w zgrubieniu lub zdrobnieniu: ryba (rybka), wielorybek (wieloryb), rak (raczek), ośmiorniczka (ośmiornica), rozgwiazdka (rozgwiazda), rekin (rekinek), delfin (delfinek itp.

2.Obejrzyj program , opowiedz o morskich zwierzątkach.

https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo

3. Wykonujemy rozkazy – chodzenie pod dyktando oraz zabawy swobodne z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego. Wykonujemy rozkazy – zabawa ruchowa rozwijająca poczucie orientacji w przestrzeni. Nauczyciel wydaje polecenia, które dzieci wykonują: Idź prosto. Skręć w lewo. Popatrz pod nogi. Idź przed siebie trzy kroki, itp.

4. Jestem rybką – zabawa z wizualizacją Dziecko, w pozycji leżącej, wyobraża siebie jako rybkę.

 Rodzic: ręce, to płetwy, poruszamy nimi powoli, słuchamy szumu wody, otwieramy i zamykamy usta, jest cicho, a my płyniemy, poruszamy ogonkami (nogi) w prawo i w lewo

5. Ryba z wyobraźni – rysowanie w gęstej farbie - rozwijanie wyobraźni i motoryki małej. Rodzic daje dziecku kartkę B5 (tj. połowa A4), którą dziecko zamalowują gęstą farbą, a następnie patykiem maluje na niej ryby.

 

Czwartek

1.Mała i duża ryba – kolorowanie według wzoru Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 39 cz.4

2. Sprawne paluszki – naśladowanie dwoma palcami ruchu cięcia nożyczek.

3. Małe i duże ryby – wycinanie po linii nieregularnej. Dziecko otrzymuje dwie ryby: małą i dużą, narysowane na kolorowym papierze (kolory podstawowe). Z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, dziecko wycina ryby i porządkuje swoje miejsce pracy. Ryby mogą stanowić pomoc do zajęć z pojęć matematycznych.

4. Małe i duże – zabawa dydaktyczna.  Dziecko otrzymuje słomkę do napojów i siedzi, mając przed sobą wycięte ryby. Dziecko układa kartki A3 w kolorach ryb (kolory podstawowe). Zadaniem dziecka jest przeniesienie wyciętych ryb na właściwe kartki A3 za pomocą słomki, wciągając powietrze. - Przenosimy żółte małe ryby na żółtą kartkę. - Przenosimy czerwone duże ryby. - Przenosimy czerwone małe ryby i układamy je obok dużych czerwonych. - Ile jest dużych niebieskich, a ile małych niebieskich? - Których jest najmniej, a których najwięcej?

5. Ile zwierząt? – doskonalenie umiejętności przeliczania Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 40 cz.4

6.Morskie skarby – zabawa sensoryczna. Rodzic wkłada do pojemnika z wodą: muszelki, kamyki, sztuczne, plastikowe lub szklane wypełnienia do wazonów. Dziecko wyjmuje je rękoma i przelicza. Można porównać ilość wydobytych skarbów.

 

Piątek

1.Rozgwiazda i ślimak – ćwiczenia grafomotoryczne Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 41 cz.4

2. Morze – zabawa słowna. Dzielenie wyrazów na sylaby oraz całościowe postrzeganie wyrazów: rak, ryba, rekin, delfin. Dziecko może sylaby wyklaskać, wytupać, wystukać klockiem.

3.  Rybka – wykonanie pracy plastycznej techniką origami z kółek. – załączni. Rodzic przedstawia gotową pracę, a następnie omawia kolejne etapy wykonania pracy

4. Rybki w morzu – dziecko przykleja swoją rybkę na morskich falach rysowanych na arkuszu szarego papieru. Dziecko wypowiada się na temat wykonanej przez siebie pracy. Rodzic kieruje dziecko na docenienie i szanowanie wszystkich wytworów.

5. Powtórz jak ja – zabawa rytmiczna – rozwijanie poczucia rytmu Nauczyciel podaje na bębenku rytm, a dzieci go odtwarzają poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie.

 

 

 

Pliki do pobrania