Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Temat tygodnia "Święto dzieci"

 

PONIEDZIAŁEK – 01.06.2020r.

1. „Zabawy dzieci” – swobodna wypowiedź. Dziecko zainspirowane oglądanymi obrazkami wypowiada się na temat zabaw kolegów.

2. „Porządkujemy klocki” – zabawa matematyczna. Dziecko segreguje klocki ze względu na jedną lub dwie cechy.

3. „Zabawy dzieci” – zabawy i ćwiczenia poranne.

„Powitanie” – Dziecko porusza się przy dźwiękach tamburyna. Na przerwę w muzyce wita się różnymi częściami ciała wskazanymi przez rodzica.

„Jazda na rowerze” – Dziecko leży na plecach i porusza nogami, naśladując jazdę na rowerze.

„Duże i małe piłki” – Rodzic gra na bębenku. Przy szybkich i cichych uderzeniach – dziecko podskakuje nisko, jak małe piłki. Przy głośnych i wolnych uderzeniach - dziecko podskakuje wysoko, naśladując duże piłki.

„Pary” – Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dziecko dobiera się parami.

„Dzieci – zabawa logorytmiczna” – Dziecko maszeruje i rytmicznie wypowiada słowa rymowanki: „Wszystkie dzieci małe, duże lubią zabawy i podróże”.

4. „Kto mieszka na innych kontynentach?” – swobodna wypowiedź dziecka.

Potrzebne będą: globus, ilustracje przedstawiające ludzi z różnych stron świata oraz ich domy, muzyka taneczna.

5. „Jak wyglądamy?” – wypowiedź w oparciu o ilustracje. Dziecko ogląda przygotowane ilustracje, przedstawiające ludzi z różnych stron świata. Wypowiada się na temat charakterystycznych cech wyglądu, koloru skóry, strojów, fryzur, noszonej biżuterii.

6. „Kto skąd pochodzi?” – podróż z globusem. Dziecko ogląda globus, mówi, do czego służy i co można na nim znaleźć. Wskazuje kontynenty, odczytuje ich nazwy. Wypowiada się na temat ludzi zamieszkujących różne kontynenty.

7. „Gdzie, kto mieszka” – zabawa dydaktyczna. Dziecko ogląda mapę świata i Europy. Wskazuje Polskę i sąsiadów Polski. Łączy przedstawione na ilustracjach domy z ich mieszkańcami. Wypowiada się na temat różnic i podobieństw przedstawionych domów.

8. „Co łączy wszystkie dzieci” – rozmowa. Rodzic zwraca uwagę na podobne potrzeby wszystkich ludzi. Dziecko wypowiada się na temat zajęć, potrzeb, pragnień dzieci na całym świecie.

9. „O kim mówię” – zabawa słowna. Dziecko wypowiada się na temat swoich kolegów, podając ich charakterystyczne cechy, upodobania, nie wymieniając ich imienia. Pozostałe osoby odgadują, o kim mówi kolega.

10. „Pary” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dobiera się parami.

11. Afrykański strój – swobodna wypowiedź. Dziecko wypowiada się na temat ubioru ludzi mieszkających w Afryce. Zwraca uwagę na noszoną biżuterię.

12. „Mój czarnoskóry przyjaciel” – malowanie czarnym flamastrem.

Potrzebne będą: biały brystol, czarny flamaster, nożyczki, folia samoprzylepna, kolorowa bibuła, kolorowy papier.

Rodzic podaje temat pracy i wyjaśnienia sposób jej wykonania. Dziecko maluje czarnym flamastrem czarnoskórego mieszkańca Afryki. Z kolorowego papieru, folii samoprzylepnej wycina ozdoby (biżuteria) i elementy garderoby (kolorowa spódnica wyklejona z pasków bibuły).

13. „Afrykański taniec” – improwizacja taneczna do muzyki afrykańskiej.

14. „Czy to już lato” – spacer. Dzielenie się obserwacjami dotyczącymi zmian w przyrodzie.

15. „Powiedz to” – ćwiczenie głosowe. Dziecko wypowiada zdanie: Wszystkie dzieci lubią zabawę. – szeptem, umiarkowanym głosem, głośno, szybko, wolno.

16. Karta pracy, cz. 4, s. 52. Rysuj tort po śladzie i pokoloruj go według własnego pomysłu. Na torcie narysuj tyle świeczek, ile masz lat.

 

WTOREK – 02.06.2020r.

1. „Autoportret” – zabawa plastyczna. Dziecko na kartkach A5 rysuje autoportret.

2. „Moim marzeniem jest…” – zabawa słowna. Dziecko kończy zdanie, mówiąc o swoich marzeniach.

3. „Kto jest przyjacielem?” – swobodna wypowiedź dziecka.

4. „Przyjaciel” – samodzielne czytanie lub słuchanie wiersza  Bożeny Koronkiewicz.

Przyjaciel to jest wyjątkowy ktoś wśród ludzi,

ten, kto ma przyjaciela, nigdy się nie nudzi.

Z nim rozmowa na pewno przyjemność ci sprawi,

gdyż to samo was smuci i to samo bawi.

 

Przyjaciel to ktoś taki, kto cię nie zawiedzie,

bo „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”,

To ktoś, z kim chcesz podzielić się ciastkiem, cukierkiem,

i do kogo mieć możesz zaufanie wielkie.

Z przyjacielem masz zwykle jakieś wspólne sprawy,

ty pożyczysz mu książkę, on ci film ciekawy.

Czasem się z nim umówisz, by pograć w gry nowe

i życzenia też złożysz mu urodzinowe.

 

Przyjaciel, kiedy trzeba, na pewno pomoże.

Z nim pójdziesz pograć w piłkę, pobiegasz na dworze.

Albo spotkasz się w domu, kiedy wiatr i słota.

Bo prawdziwy przyjaciel jest na wagę złota!

5. Rozmowa na temat wiersza.

- Jaki jest przyjaciel?

- Kiedy poznajemy prawdziwych przyjaciół?

- Czym możemy podzielić się z przyjacielem?

- Jakie zabawy można organizować z przyjacielem?

6. „Wspólny rysunek” – zabawa plastyczna. Dziecko na szarym papierze A3 rysuje rysunek na dowolny temat wspólnie z domownikami.

7. „Pary” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dobiera się parami.

8. „Afrykańskie rytmy” – improwizacja taneczna.

Potrzebne będą: rymowanka „Afrykę zwiedzamy” Doroty Kossakowskiej, muzyka afrykańska, kolorowe pióra, kijki bambusowe.

9. „Afrykę zwiedzamy” – zabawa logorytmiczna. Dziecko porusza się w rytmie zaproponowanym przez rodzica. Na przerwę mówi rymowankę:

„Afrykę zwiedzamy, przyjaciół tu mamy.

Afrykę lubimy, zdjęcia porobimy”.

10. „Zwierzęta” – zabawa ortofoniczna. Dziecko naśladuje głosy zwierząt:

Wąż – ssyy, ssyy, ssyy

Lew – łaa, łaa, łaa

Żaba – kum, kum, kum

Dzięcioł – stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk.

11. Rytmizacja wyliczanek. Dziecko wystukuje rytm na kijkach bambusowych z jednoczesnym rytmicznym recytowaniem słów. Następnie podaje swoje propozycje afrykańskich wyliczanek.

- szuma buma karo, szuma buma karo, makaruma bam

- koru moru, koru moru, paralu, paralu.

12. „Pióra papugi” – zabawa oddechowa. Na dywanie leżą kolorowe pióra. Dziecko wybiera dowolne pióro, układa je na otwartej dłoni. Zdmuchuje piórka z dłoni powietrzem wydychanym ustami.

13. Improwizacja taneczna do muzyki afrykańskiej.

Dziecko tańczy indywidualnie do muzyki afrykańskiej. Następnie tworzy kilkuosobową grupę i wymyśla swój układ taneczny.

14. Karta pracy, cz. 4, s. 53. Przeczytaj zdania samodzielnie lub z pomocą rodzica.

Karol to brat Oli.

Karol ma kolorowe kredki.

Ola ma farby.

Karol rysuje i Ola rysuje.

Ale ładne rysunki.

15. „Dobierz rym” – zabawa słowna. Dziecko podaje dowolne, wymyślone przez siebie rymujące się słowa.

 

ŚRODA – 03.06.2020r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 54. Pokoloruj cyfry ukryte na obrazku. Wpisz brakujące cyfry.

2. „Rób tak jak ja” – rytm ruchowy. Rodzic wykonuje kilka powtarzających się ruchów. Dziecko kontynuuje rozpoczęty rytm.

3. „Zabawy dzieci” – zabawy i ćwiczenia poranne.

„Powitanie” – Dziecko porusza się przy dźwiękach tamburyna. Na przerwę w muzyce wita się różnymi częściami ciała wskazanymi przez rodzica.

„Jazda na rowerze” – Dziecko leży na plecach i porusza nogami, naśladując jazdę na rowerze.

„Duże i małe piłki” – Rodzic gra na bębenku. Przy szybkich i cichych uderzeniach – dziecko podskakuje nisko, jak małe piłki. Przy głośnych i wolnych uderzeniach - dziecko podskakuje wysoko, naśladując duże piłki.

„Pary” – Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dziecko dobiera się parami.

„Dzieci – zabawa logorytmiczna” – Dziecko maszeruje i rytmicznie wypowiada słowa rymowanki: „Wszystkie dzieci małe, duże lubią zabawy i podróże”.

4. „Potrafię liczyć” – rozwiązywanie zadań matematycznych.

Potrzebne będą: dywaniki, sylwety misiów dużych i małych, sylwety lalek, cyfry i znaki matematyczne, sylwety klocków.

5. „Który z kolei?” – posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Rodzic układa misie i lalki w rzędzie i zadaje pytania dotyczące ich ustawienia.

- Który z kolei miś jest chłopcem?

- Która z kolei lalka ma niebieską spódnicę?

- Który z kolei miś ma jasne ubranko?

6. Rozwiązywanie zadań z treścią.

- W sklepie na półce stały 4 duże misie. Sprzedawca dostawił jeszcze 5 misiów małych. Ile misiów stoi na półce? Dziecko liczy sylwety dużych misiów, wybiera odpowiednią cyfrę. Liczy sylwety małych misiów i wybiera odpowiednią cyfrę. Układa działanie z cyfr i znaków matematycznych.

- Do sklepu przywieziono 3 lalki w sukienkach czerwonych i 4 lalki w sukienkach niebieskich. Ile lalek przywieziono do sklepu? Dziecko liczy sylwety lalek w czerwonych sukienkach, wybiera odpowiednią cyfrę. Liczy sylwety lalek w niebieskich sukienkach, wybiera odpowiednią cyfrę. Układa działanie z cyfr i znaków matematycznych.

- W sklepie było 8 misiów. 2 misie sprzedano. Ile misiów zostało w sklepie? Dziecko odlicza odpowiednią ilość sylwet. Układa działanie matematyczne. Udziela odpowiedzi na zadane pytanie.

7. Wspólne układanie zadań. Rodzic kładzie sylwety 4 klocków zielonych i 6 klocków żółtych. Dziecko układa zadanie do przedstawionych sylwet. Odnajduje odpowiednie cyfry i układa działanie matematyczne. Udziela odpowiedzi na postawione w zadaniu pytanie.

8. „Misie i lalki” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Rodzic gra dźwięki wysokie i niskie. Przy dźwiękach wysokich dziecko porusza się na palcach, małymi krokami. Gdy usłyszy dźwięki niskie, naśladuje chód niedźwiedzia.

9. „Sprawne dzieciaki” – ćwiczenia gimnastyczne.

 

Potrzebne będą: baloniki, paski kolorowej krepy.

Część wstępna: Zabawa z balonikami. Rodzic ma 3 baloniki w różnych kolorach. Dziecko reaguje na kolor balonika, wykonując ćwiczenia.

Czerwony balonik – zamienia się w klauna.

Niebieski balonik – zamienia się w baletnicę.

Zielony balonik – zamienia się w zawodnika sumo.

Część główna: Dziecko pobiera po jednym baloniku i próbuje nadmuchać balonik. Nadmuchany balonik zawiązujemy i przechodzimy do ćwiczeń:

- przekładanie balonika z ręki do ręki z przodu i z tyłu

- przekładanie balonika z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową

- podrzucamy balonik w górę i próbujemy go złapać

- podrzucamy balonik w górę i próbujemy klasnąć w dłonie przed złapaniem balonika

- z postawy zasadniczej unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy balonik pod kolanem

- w siadzie podpartym o nogach ugiętych balonik leży między stopami. Dziecko chwyta delikatnie balonik obiema stopami, unosi go w górę, następnie odkłada na podłogę, ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

- ćwiczenie jak wyżej, tylko po uniesieniu nóg w górę balonik puszczamy.

- w siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami balonik. Ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach.

- w postawie stojąc, na przemian raz jednym raz drugim kolanem staramy się podbijać balonik, tak żeby nie upadał nam na podłogę,

- ćwiczenie jak wyżej, tylko podbijamy balonik łokciami,

- ćwiczenie jak wyżej, tylko podbijamy balonik czołem,

- kładziemy balonik na podłodze i przemieszczając się na czworakach, toczymy balonik głową po podłodze,

- postawa rozkroczna, balonik między kolanami, wykonujemy niskie podskoki, balonik nie może nam wypaść i staramy się nie ściskać zbyt mocno tak, żeby nie pękł.

Dziecko oddaje balonik, pobiera pasek kolorowej krepy.

Część końcowa: Dziecko dobiera się w pary z domownikami. Siadają naprzeciwko siebie i kawałkiem krepy dotykają twarzy osoby współćwiczącej, dotykają nosa, czoła, policzków, uszu itd.

10. „Pary” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dobiera się parami.

11. Karta pracy, cz. 4, s. 55. Przeczytaj wyrazy i narysuj w ramce odpowiednie obrazki.

12. „Domy” – zabawa konstrukcyjna. Dziecko układa według własnego pomysłu domy z klocków w kształcie figur geometrycznych.

 

CZWARTEK – 04.06.2020r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 55. Rysuj po śladzie drogę papierowych samolotów.

2. „Czego brakuje” – zabawa dydaktyczna. Na dywanie leży zestaw obrazków. Dziecko ogląda, co znajduje się na obrazkach. Rodzic chowa jeden z obrazków, a dziecko odgaduje, czego brakuje.

3. „Lubimy tańczyć” – ruch przy muzyce.

Potrzebne będą: szyfonowe chustki, cymbałki.

4. Echo słowno – rytmiczne. Rodzic mówi zdanie z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmu. Dziecko powtarza usłyszane zdanie w odpowiednim rytmie.

5. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem szyfonowych chustek. Dziecko trzyma chustkę za róg na wysokości ust. Lekko dmucha, wprawiając ją w ruch. Następnie chwyta chustkę za dwa rogi i silnymi dmuchnięciami wprawia ją w ruch.

6. „Taniec chustek” – improwizacja ruchowa. Dziecko słucha spokojnej muzyki, wykonując taniec z wykorzystaniem chustki. Porusza nią, dopasowując ruchy do słyszanej melodii.

7. „Cień” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko dobiera się w pary z domownikami. Jedno z nich porusza się w rytmie wesołej muzyki. Drugie dziecko podąża za nim, naśladując jego ruchy.

8. „Pokaż, jak gram” – ruch przy muzyce. Rodzic gra na cymbałkach gamę C – dur od dźwięku niskiego do wysokiego. Dziecko z przysiadu podpartego podnosi się, wspina się na palcach, ręce unosi w górę. Podczas gry od dźwięku wysokiego do niskiego, dziecko z pozycji stojącej przechodzi do przysiadu podpartego.

9. „Jakie miejsce chciałbyś odwiedzić?” – wypowiedź dziecka. Dziecko wypowiada się na temat miejsc, które chciałoby odwiedzić, wskazuje te miejsca na mapie (samodzielnie lub z pomocą rodzica).

10. „Moje wymarzone miejsce” – rysowanie kredkami pastelowymi.

Potrzebne będą: mapa świata, kartki A4, kredki pastelowe.

Dziecko rysuje kredkami pastelowymi swoje wymarzone miejsce. Zwraca uwagę na zagospodarowanie całej kartki. Samodzielna praca dziecka. Sprzątnięcie stanowiska pracy. Prezentacja pracy, wypowiedź dziecka na temat tego, co narysowało.

11. Karta pracy, cz. 4, s. 56. Znajdź dwa takie same obrazki i otocz je pętlami.

12. „Przyjaciel z bajki” – lepienie z plasteliny. Dziecko lepi z plasteliny wymyślonego bajkowego przyjaciela. Po zakończeniu pracy przedstawia swojego przyjaciela. Mówi, jak nazywa się i jaka jest jego ulubiona zabawa.

 

PIĄTEK – 05.06.2020r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 57. Połącz cyfry od 1 do 10. Powiedz, co powstało? Ułóż zdanie z nazwą rysunku, który powstał.

 

2. „Litery” – ćwiczenia ruchowo – graficzne. Dziecko pisze ręką wiodącą w powietrzu wybrane litery oraz proste wyrazy.

3. „Prawa dzieci” – rozmowa w oparciu o bajkę i własną wiedzę.

4. „Krystian w bajkowej krainie” – samodzielne czytanie lub słuchanie bajki D. Kossakowskiej.

 

W pewnej bajkowej krainie wszyscy jej mieszkańcy byli bardzo mili. Pomagali sobie w trudnych chwilach, wspólnie spędzali wolny czas. Dzieci bawiły się grzecznie i nigdy nie kłóciły się. Aż tu pewnego dnia do bajkowej krainy przyjechał chłopiec o imieniu Krystian. Był bardzo hałaśliwy i nic mu się nie podobało. Zaczął zabierać dzieciom zabawki. Niektórym z nich nie pozwalał wspólnie bawić się. Dzieci były zdziwione zachowaniem Krystiana. Nigdy wcześniej nikt tak nie zachowywał się. Było im przykro i postanowiły porozmawiać z Krystianem. Chciały nauczyć go zgodnej zabawy i powiedzieć, jakie zasady obowiązują w ich krainie. Ale Krystian nie chciał ich słuchać. Powiedział, że jest od nich mądrzejszy, zna ciekawsze zabawy i zamierza rządzić bajkową krainą. Wtedy dzieci poprosiły o pomoc dziadka Leona, który zawsze pomagał im w rozwiązywaniu trudnych spraw. Nie wiadomo, co dziadek powiedział Krystianowi, ale gdy Krystian przyszedł następnego dnia do dzieci – był zupełnie innym chłopcem. Najpierw przeprosił wszystkich za swoje zachowanie, a później powiedział, że bardzo chce pozostać w bajkowej krainie i wspólnie bawić się. Obiecał też, że zawsze będzie przestrzegał ustalonych zasad.

5. Rozmowa na temat wysłuchanej bajki.

- Jacy ludzie mieszkali w bajkowej krainie?

- Kto przyjechał do bajkowej krainy?

- Jakim chłopcem był Krystian?

- Jak zachowywał się Krystian w stosunku do innych dzieci?

- Co czuły dzieci, gdy przebywał z nimi Krystian?

- Czego dzieci chciały nauczyć Krystiana?

- Co odpowiedział im Krystian?

- Kogo dzieci poprosiły o pomoc?

- Co zrobił Krystian po rozmowie z dziadkiem Leonem?

- Jak myślisz, co dziadek Leon powiedział Krystianowi?

6. „Jaki powinien być dobry kolega?” – tworzenie zasad.

- Dobry kolega jest miły.

- Dobry kolega pomaga innym.

- Dobry kolega pociesza, gdy komuś jest smutno.

- Dobry kolega dzieli się zabawkami.

- Dobry kolega szanuje kolegów i wytwory ich pracy.

7. Prawa dzieci. Dziecko wypowiada się na temat przedstawionych przez rodzica praw. Rodzic, w miarę potrzeb, uzupełnia wypowiedzi dziecka.

- Prawo do życia i rozwoju.

- Prawo do życia bez przemocy i poniżania.

- Prawo do wychowania w rodzinie.

- Prawo do wypowiedzi.

- Prawo do swobody myśli.

- Prawo do nauki.

- Prawo do tożsamości.

- Prawo do informacji.

- Prawo do prywatności.

8. „Moje prawa” – zabawa plastyczna. Dziecko ilustruje wybrane przez siebie prawo.

9. „Pary” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko porusza się swobodnie do muzyki tanecznej. Gdy muzyka milknie – dziecko dobiera się parami z domownikami.

10. „Sprawne dzieciaki” – ćwiczenia gimnastyczne.

Potrzebne będą: baloniki, paski kolorowej krepy.

Część wstępna: Zabawa z balonikami. Rodzic ma 3 baloniki w różnych kolorach. Dziecko reaguje na kolor balonika, wykonując ćwiczenia.

Czerwony balonik – zamienia się w klauna.

Niebieski balonik – zamienia się w baletnicę.

Zielony balonik – zamienia się w zawodnika sumo.

Część główna: Dziecko pobiera po jednym baloniku i próbuje nadmuchać balonik. Nadmuchany balonik zawiązujemy i przechodzimy do ćwiczeń:

- przekładanie balonika z ręki do ręki z przodu i z tyłu

- przekładanie balonika z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową

- podrzucamy balonik w górę i próbujemy go złapać

- podrzucamy balonik w górę i próbujemy klasnąć w dłonie przed złapaniem balonika

- z postawy zasadniczej unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy balonik pod kolanem

- w siadzie podpartym o nogach ugiętych balonik leży między stopami. Dziecko chwyta delikatnie balonik obiema stopami, unosi  go w górę, następnie odkłada na podłogę, ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

- ćwiczenie jak wyżej, tylko po uniesieniu nóg w górę balonik puszczamy.

- w siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami balonik. Ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach.

- w postawie stojąc na przemian raz jednym raz drugim kolanem staramy się podbijać balonik, tak żeby nie upadał nam na podłogę,

- ćwiczenie jak wyżej, tylko podbijamy balonik łokciami,

- ćwiczenie jak wyżej, tylko podbijamy balonik czołem,

- kładziemy balonik na podłodze i przemieszczając się na czworakach, toczymy balonik głową po podłodze,

- postawa rozkroczna, balonik między kolanami, wykonujemy niskie podskoki, balonik nie może nam wypaść i staramy się nie ściskać zbyt mocno tak, żeby nie pękł.

Dziecko oddaje balonik, pobiera pasek kolorowej krepy.

Część końcowa: Dziecko dobiera się w pary z domownikami. Siadają naprzeciwko siebie i kawałkiem krepy dotykają twarzy osoby współćwiczącej, dotykają nosa, czoła, policzków, uszu itd.

11. „Miejsce, w którym mieszkam” – spacer – rozwijanie zainteresowań dziecka najbliższym otoczeniem.

12. Karta pracy, cz. 4, s. 57. Policz piłki i wpisz odpowiednie cyfry.

13. „Zapamiętaj” – ćwiczenie pamięci. Rodzic pokazuje dziecku obrazki wybranych przedmiotów. Dziecko zapamiętuje ich kolejność, a następnie powtarza ciąg słów, które są nazwami obrazków.