Przedszkole Miejskie nr 2 w Grajewie

Święto dzieci.

Poniedziałek 25.05.2020

Hop, hop – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje , na hasło: hop - podskakuje obunóż, następnie dalej maszeruje.

Co dzieci kochają? - wypowiedzi dziecka na podstawie wiersza, ćwiczenia słownikowe, rozwijanie wyobraźni oraz pamięci logicznej , tworzenie pełnych zdań, przejawianie oznak: życzliwości, dobroci, koleżeństwa wobec innych dzieci .

Co dzieci kochają? - słuchanie wiersza Anny Bayer.

Dzieci kochają landrynki i słodką lemoniadę.

Śmieją się im buzie gdy widzą czekoladę.

Dzieci kochają aniołki, drewniane pajacyki,

bezpieczne ręce ojca, na biegunach koniki.

Dzieci kochają podróże, wycieczki z przygodami.

Bułeczki jagodo we robione ręką mamy.

Dzieci kochają zabawę, na każdym kontynencie,

więc dajcie im się bawić, a będą uśmiechnięte.

Wyjaśnienie niezrozumiałych słów: landrynki, lemoniada, kontynent. Pokaz kontynentów na globusie. Co dzieci kochają? - wypowiedzi dziecka na podstawie wiersza.

"W przód i w tył”- zabawa ruchowa z elementem marszu. Marsz w różnych kierunkach, na mocne uderzenie w bębenek – dziecko zatrzymuje się i maszeruje tyłem. Kolejne mocne uderzenie zmienia kierunek marszu.

 Wiatr i latawce zabawa muzyczno- ruchowa do utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.

https://www.youtube.com/watch?v=MO6H6GGxljo

Dziecko otrzymuje paski bibułki, to latawiec. Podczas słuchania utworu dziecko porusza się po pokoju trzymając nad głową swój latawiec. Gdy muzyka milknie puszcza paski i obserwuje ich powolne opadanie. Gdy słyszy muzykę, podnosi paski i zabawa trwa dalej.

Łączenie w pary zabawek, kolorowanie. Karta pracy str.20.

 

Wtorek 26.05.2020

Moja zabawka jest…zabawa słownikowo-gramatyczna, kończenie zdania. Dziecko kończy zdanie dodając jedną cechę swojej zabawki.

Witam was –muzyczne powitanie.

Rodzic śpiewa na dowolną melodię słowa : Witam Cię, dziecko odpowiada w ten sam sposób. Rodzic powtarza kilka razy, za każdym razem w inny sposób –(wolno, szybko, głośno, cicho, smutno itp.)

Rozmowa z dziećmi: Co to jest echo?

Czy ktoś widział echo?

Co to jest echo?

Gdzie możemy usłyszeć echo?

Czy echo odpowiada głośniej, czy ciszej?

„Rytmiczne echo”-zabawa rytmiczno –muzyczna- rodzic wyklaskuje dowolny rytm, a dziecko powtarza. Następnie rodzic wystukuje rytm na bębenku , a dziecko powtarza ten sam rytm też wystukując na  bębenku lub dowolnym przedmiocie.

Do czego zaprasza muzyka? –zabawa ruchowa- dziecko porusza się w rytm tamburyna, który zaprasza do marszu ,biegu ,podskoków.

„Ręce- nogi- głowa"- zabawa ruchowa z elementem marszu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło zatrzymuje się i wymienione części ciała mają dotykać do podłogi, np.

-dwie nogi i ręka,

-jedna noga i dwie ręce,

-dwie nogi i dwie ręce,

-dwie nogi, ręka i głowa…

Środa  27.05.2020

„Serce ,kwiat”- rysowanie w powietrzu oraz układanie na dywanie ze sznurka (wstążki, paska bibuły oraz kreatywnych drucików) –doskonalenie sprawności palców i nadgarstków.

Bańki mydlane- zabawy badawcze z mydłem i wodą - ćwiczenia oddechowe .Zapoznanie dziecka z właściwościami mydła i zasadą powstawania baniek mydlanych, kształcenie poprawnego oddechu oraz wydłużania fazy wydechowej.

Rozmowa z dzieckiem :

-Co można robić ,kiedy na dworze pada deszcz?

„W co się bawić?” –słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Franek lubi w piłkę grać, Zosia mknąć rowerem.

Na wyprawy krótkie, długie razem z przyjacielem.

Kasia lubi tworzyć prace, pięknie malowane.

A ja lubię czasem zrobić dwie bańki mydlane.

Jedna duża, druga mała, potem średnich dwieście.

Takich pięknych baniek, nie ma w całym mieście.

Trochę mydła, trochę wody, jeszcze słomka mała.

I już jest na nudę,  zabawa wspaniała.

Lecą banki w górę, potem w dół spadają

i mnóstwo kolorów w swoich brzuszkach mają.

- O czym mówi ten wiersz?

 Co jest potrzebne do puszczania baniek mydlanych? – wybór rzeczy.

Dziecko ma za zadanie wybrać te przedmioty, które potrzebne są do puszczania baniek mydlanych (kubki, słomki, mydło w kostce i w płynie, płatki mydlane).

Właściwości mydła – zabawa badawcza. Dziecko ogląda różne rodzaje mydła (mydło w kostce i w płynie, płatki mydlane). Następnie określa: mydło w płynie jest lepkie, w kostce jest twarde, płatki to małe kawałki mydła.

Wykonanie doświadczeń. Wybór mydła do puszczania baniek. Rozpuszczanie mydła w wodzie. Sprawdzenie, czy mydła jest wystarczająco , aby można było puszczać bańki mydlane –  Nabranie wody mydlanej w kubeczek –

Ćwiczenia oddechowe – bańki mydlane

Słońce świeci, deszczyk pada – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się w różnych kierunkach- na hasło: słońce świeci- dziecko biega swobodnie po pokoju- na hasło: deszczyk pada szybko  staje  na baczność. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Latawiec – kolorowanie. Karta pracy str. 21

„Ręce- nogi- głowa"- zabawa ruchowa z elementem marszu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło zatrzymuje się i wymienione części ciała mają dotykać do podłogi, np.

-dwie nogi i ręka,

-jedna noga i dwie ręce,

-dwie nogi i dwie ręce,

-dwie nogi, ręka i głowa…

Czwartek  28.05.2020

Kolorowe klocki – zabawy konstrukcyjne różnymi rodzajami klocków ,jakie dziecko posiada w domu.

Hop, hop – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje , na hasło: hop - podskakuje obunóż, następnie dalej maszeruje.

Wiatraczki– przestrzenna praca plastyczna, ozdabianie papierowych wiatraczków, obserwowanie kierunku, siły wiatru, zachęcanie do zabaw z wiatrem. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pokazuje działanie wentylatora.

Rozmowa na temat wiatru:

 - W jaki sposób tworzy się wiatr? - Czy dzieci mogą zrobić wiatr? - Po czym można poznać, że wieje wiatr?

 Podanie tematu pracy i sposobu wykonania. Dziecko otrzymuje białą kwadratową kartkę, którą ma do rozcięcia po liniach: koloruje szablon kredkami, składa kolejne rogi z kropkami i przykleja klejem. Rodzic mocuje wiatraczek do patyczka od szaszłyków szpilką. Aby wiatraczek się ruszał należy pomiędzy papier włożyć dwa małe koraliki.

Rysujemy figury geometryczne - zabawa ruchowa . Dziecko porusza się do dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymuje się, rodzic mówi nazwę i wielkość znanych dziecku figur geometrycznych, np .małe koło , a dziecko rysuje je w powietrzu, itd.

Jakiej zabawki brakuje? – zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi na dywanie,  na środku znajduje się 4 – 5 zabawek.  Dziecko odwraca się, w tym czasie zabieramy jedną zabawkę. Dziecko mówi jakiej zabawki brakuje.

Wyjście na podwórko – zabawy wiatraczkami

Piątek  29.05.2020

Zabawa „Trzy chmurki”. Rodzic pokazuje dziecku 3 sylwety chmurek różnej wielkości. Dziecko ogląda je i mówi, która z nich jest najmniejsza, która największa , która średnia. Następnie Rodzic zapowiada zabawę :kiedy pokażę najmniejszą chmurkę , dziecko podskakuje nisko, kiedy największą-wysoko, a kiedy średnią podskakuje na średnią wysokość.

Słuchanie opowiadania D. Głośnickiej „Sukienka biedronki”. –rozwijanie więzi koleżeńskich i kształtowanie postawy akceptacji siebie.

Biedronce Julisi już znudziła się jej czerwona sukienka. Na liściu rumianku siedzi piękny ,niebieski motyl Modraszek. Ach, jaki ma aksamitny, błyszczący strój!

-Motylku ,czy lubisz zmiany?- pyta Julisia.

-Lubię –odpowiada Modraszek.

-Podoba ci się moja sukienka?

-Podoba –potwierdza znowu motyl.

-To zamień się ze mną.

- Dobrze, ale nie na długo –zgadza się Modraszek.

Biedronka spaceruje po łące w nowym, niebieskim stroju. Na trawie i na kwiatach odpoczywa dużo zwierząt, ale żadne nie patrzy na Julisię. Dzieci , Ala i Tomek, rozłożyły koc i zbierają w rączki czerwone biedronki. Przyglądają im się z zaciekawieniem i liczą czarne kropki. Julisia bardzo chciałaby bawić się razem z nimi.

-Julisiu oddaj mi mój strój!- słyszy głos Modraszka.- Od czasu, kiedy jestem czerwony ,bez przerwy muszę uciekać przed psem i kotem z podwórka.

Biedronka szybko ubiera się w swoją sukienkę. Może zdąży jeszcze pobawić się z dziećmi.

Rodzic zadaje pytania:

Jakie owady występowały w opowiadaniu? Jak miała na imię biedronka ,a jak motylek? Jakie kolory miały owady? Co zrobili biedronka i motylek? Jakie kolory mieli biedronka i motylek, kiedy zamieniali się kolorami? Dlaczego dzieci nie bawiły się z Julisią? Dlaczego biedronka z powrotem chciała mieć czerwoną sukienkę?

Zabawa „Kto ma skrzydła?"- Rodzic mówi prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące posiadania skrzydeł przez różne zwierzęta, np.: osa ma skrzydła. Bocian ma skrzydła. Chrabąszcz ma skrzydła. Pies ma skrzydła. Mysz ma skrzydła.  Jeśli dane zwierzę ma skrzydła, dziecko naśladuje rękoma ruchy skrzydeł. Jeśli nie ma ,dziecko stoi nieruchomo. (Dziecko rozwija umiejętność logicznego myślenia.)

Zabawa ruchowa- „Rzucaj i łap”-rodzic rzuca do dziecka piłkę ,a ono odrzuca ją. Zabawę należy powtórzyć kilka razy. Dziecko doskonali umiejętność rzucania i chwytania piłki.